RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Steven Van Belleghem op bezoek bij Zappos.com.

icon
RetailDossier27 oktober, 2010

Ik ben een grote fan van Zappos, van Tony (hun CEO) en de totale beleving van hun verhaal. Vorige week had ik het genoegen om bij hen op bezoek te mogen gaan en het verhaal live te beleven. Ik was onder de indruk en wil mijn gevoel en indrukken graag met jullie delen.

alt
Waarom vind ik dit zo een fantastisch bedrijf? Omdat ze geen uniek product hebben. Die mensen verkopen schoenen. Een product zonder differentiatie en met miljoenen concurrenten. Bovendien heb je als site ook nog eens het nadeel dat je de schoenen niet kunt passen. Dit bewijst mijn overtuiging: je hebt geen uniek product nodig, maar een unieke visie. De visie van Zappos is heel eenvoudig: wij zijn GEEN schoenwinkel, wij zijn een bedrijf dat super customer service heeft en toevallig schoenen verkoopt.

Dan is er nog maar één vraag relevant na het lezen van deze intro: hoe hebben ze dit in hemelsnaam klaargespeeld? Eenvoudig antwoord: door een fantastische bedrijfscultuur neer te zetten.

Cultuur in actie.
Zappos managet zijn cultuur. Gebaseerd op 10 core values willen ze iedereen duidelijk op dezelfde lijn zetten en de focus behouden. Op zich is dit niet uniek, vele bedrijven hebben values. Wat wel uniek is,  is dat als je het bedrijf bezoekt, je deze cultuur ziet, hoort en voelt in actie. Het is een unieke beleving.

Een paar sprekende voorbeelden:
• De stairway  to culture: in hun centrale trappenhal schrijven mensen hun cultuurbeleving van het bedrijf op de muren. Iedereen kan op de muur schrijven en zaken toevoegen. Op die manier voel en zie je meteen hun cultuur. Je wordt er als medewerker ook steeds mee geconfronteerd en de cultuur groeit verder dankzij de medewerkers.alt

• De ‘WOW’ muur: één van de muren heeft als doel positieve boodschappen over collega’s te visualiseren. Als je positief verrast bent door een collega, dan schrijf je dat op een post-it en hang je het op de wow wall.

• De kantoren zijn gewoon maf: het zijn zonder twijfel ook de rommeligste kantoren die ik ooit gezien heb, maar ze zijn pure fun. Elk team heeft zijn eigen instrument waarmee ze af en toe lawaai beginnen maken en elk team heeft zijn eigen versiering. Boven elke stoel hangt de naam van de medewerker en het aantal jaren dat die persoon al bij Zappos werkt.

Succes is een combinatie van cultuur en focus op sales/groei.
Je zou kunnen denken: wordt daar ook nog wel gewerkt bij die mensen? Absoluut, naast de fun omgeving is er een heel sterke focus op het behalen van doelstellingen. Uiteraard ligt de klemtoon op het behalen van supertevreden klanten. Ook dat maken ze tastbaar. Hun call center meet dagelijks de Net Promotor Score bij de mensen die belden. Deze cijfers hangen uit op een groot white board, zodat iedereen de tussenstand kan zaltien. Hun NPS ligt in de buurt van de 90, wat ongezien is voor een bedrijf.

Daarnaast vieren ze met heel het bedrijf als een sales record wordt gebroken. Elke keer als de dagomzet een symbolisch cijfer bereikt (vb. 7 miljoen of 8 miljoen), zorgt men voor T-shirts voor heel het bedrijf. Daarop staat dan als tekst: ‘Mijn bedrijf verkocht voor 7 miljoen dollar aan schoenen op één dag, en het enige dat ik kreeg was dit t-shirt’. Samen vieren met heel het bedrijf en individuen in de schijnwerpers zetten, staat centraal in hun cultuur.

Ze hebben ook een Tv-scherm waarop de sales in real-time worden getoond. Het scherm toont een kaart van de Verenigde Staten en wanneer iemand een schoen koopt, verschijnt het logo van de bewuste schoen op de locatie van aankoop. Zo houd je de hele dag door voeling met de sales van die dag.

 

En dan… mijn persoonlijk hoogtepunt.
Zaltappos heeft open kantoren, zonder deuren en muren. Het management zit verspreid op de werkvloer zonder enige zichtbaarheid van hiërarchie. Toen ik voorbij de stoel van de CEO, Tony, passeerde kon ik mij niet langer beheersen. Ik mocht even plaats nemen in de stoel van mijn persoonlijk held, Tony. De mensen die me hielpen met de foto kende ik niet, maar ik vermoed dat het de twee andere oprichters van het bedrijf waren. Die mannen vonden het gewoon leuk dat ik daar een foto wilde: ook dat is Zappos.

Mijn belangrijkste leerles is dat je een cultuur kunt activeren door vele kleine zaken toe te passen. Denk eens na over hoe je dat zelf kunt doen, op welke manier je je eigen bedrijfscultuur meer tot leven kunt laten komen. Deel die ideeën en ervaringen, want is een heel belangrijk onderwerp. In de toekomst zal het trouwens enkel aan belang toenemen.

 

 

– Steven Van Belleghem
@Steven_InSites
Steven@insites.eu

 

 

Meer: Conversation Manager Steven Van Belleghem in retail land.

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN