RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Uitstel AH’s ‘Mijn Bonus’ is een kwestie van vertrouwen

icon
RetailDossier2 juli, 2012

Ahold staat bekend als een zeer zorgvuldig bedrijf, dat uitvoerige studies maakt alvorens beslissingen te nemen. Zo is de toetreding van Albert Heijn tot de Belgische markt een weloverwogen beslissing geweest. Ook alle scenario’s van de expansie – na de zomer – van AH to go naar de stedelijke agglomeraties in het Duitse Ruhrgebied zijn in de Zaanse directieburelen nadrukkelijk onder de loep genomen.

 

Van kortingskaart naar kaart op maat

Zo gaat Ahold ook met de Bonuskaart om, de kaart die in 1998 werd geïntroduceerd om klanten korting mee te laten scoren op de bonusaanbiedingen. Twee jaar geleden meldde Dick Boer – tegenwoordig Aholds bestuursvoorzitter en destijds bestuurslid van Ahold, verantwoordelijk voor de activiteiten in Europa – al dat Ahold de Bonuskaart zou gaan gebruiken om klanten op maat te bedienen met persoonlijke aanbiedingen.

 

Daarvoor moet Ahold wel het koopgedrag van de individuele klant analyseren, en dan komt onvermijdelijk de vraag bovendrijven hoe de kwestie van de privacy is geregeld. Dat dit nu pas gaat spelen, en zelfs aanleiding is om de planning van dit langlopende project uit te stellen, is toch wel opmerkelijk.

 

“We hebben begin dit jaar één miljoen huishoudens geïnformeerd over Mijn Bonus en pas vanaf dat moment gaat het onder de klanten leven”, zegt woordvoerster Dagna Hoogkamer namens Albert Heijn. “Veel reacties waren positief, maar er waren ook klanten die zich afvragen of dat wel mag.”

 

Moeilijke wet, makkelijk antwoord

In een brief aan de klanten beantwoordt Albert Heijn dit als volgt: “De wet op de privacy is erg ingewikkeld, maar het antwoord op die vraag is heel simpel: het mag als het van ú mag.”

 

Dat doet meteen enkele vragen rijzen: als het antwoord dan toch zo simpel is, waarom dan dit uitstel – zeker gezien het feit dat Ahold dit systeem ook in de VS heeft getest? “Wij willen alle klanten die van Mijn Bonus gebruik gaan maken een plezier doen”, zegt Hoogkamer. “Om 100 procent zeker te zijn, hebben we Mijn Bonus dus uitgesteld.”

 

‘Geen verband met lek bij Bol.com’

Hoogkamer benadrukt dat het uitstel van Mijn Bonus niets van doen heeft met het nieuws over een lek in een database bij een partner van Ahold-dochter Bol.com, waardoor de gegevens van 84.000 klanten van Bol.com voor derden toegankelijk waren.

 

“Wat er bij Bol.com is gebeurd staat volkomen los van onze inspanningen om onze klanten een plezier te doen met persoonlijke aanbiedingen. Al onze klanten, of ze nou meedoen aan mijn Bonus of niet, moeten erop kunnen vertrouwen dat wij uiterst zorgvuldig met klantgegevens omgaan“, zegt Hoogkamer daarover.

 

Vertrouwenskwestie

Het lek bij Bol.com is inmiddels gedicht, maar het vertrouwen is geschonden, en dat is (zeker sinds Aholds crisisjaren na 2003) een open zenuw bij Albert Heijn. “Uit onderzoek blijkt liefst 90 procent van de internetgebruikers bang voor een inbreuk op de persoonlijke levenssfeer”, zegt Art Frickus van de shoppermarketingbedrijf Conspicuous.

 

“De gemiddelde Nederlander scheert alles over één kam als het gaat om privacy en internet. Daar is regelmatig nieuws over, zoals privacy-schending door Facebook of het hacken van bankrekeningnummers. Dit brengt dit alles voor veel Nederlanders zeer dichtbij.”

 

Geïrriteerde klanten

Volgens Frickus zijn veel klanten geïrriteerd door de grote hoeveelheid informatie die ze moeten geven aan bedrijven. “Het irriteert en mensen vragen zich af waarom ze dat allemaal van je willen weten“, stelt hij. “Dit, in combinatie met bijna wekelijkse berichtgeving over lekken op internet, zet de shopper op scherp.”

 

Het is volgens Frickus een randvoorwaarde dat bedrijven volkomen helder zijn over datgene wat ze met de informatie doen, hoe lang en hoe veilig die wordt opgeslagen en wat het voordeel voor de klant is. “Misschien is er toch een té grote groep AH-klanten voor wie dit nu nog onvoldoende duidelijk is”, zegt Frickus. “Daarnaast zou het zo kunnen zijn dat voor velen het klantvoordeel nog onvoldoende duidelijk is.”

 

Totaaloplossing

Mijn Bonus is volgens Ahold uitgesteld omdat Albert Heijn voor 100 procent zekerheid gaat, want het vertrouwen in het merk Albert Heijn is in het geding. Het lek bij Bol.com staat daarvan weliswaar geheel los, maar dit beïnvloedt wél het vertrouwen van de consument – of die nou zaken koopt bij Bol.com, Albert Heijn, of welke andere formule dan ook.

 

“Misschien is AH bezig met iets groots dat sneller gaat dan men dacht”, vooronderstelt Frickus. “Bol.com is overgenomen, Ahold gaat een test doen met afhaalpunten en ze komen met een betaal-app. Dus waarom niet meteen met een totaaloplossing komen, in plaats van dit gefaseerd te lanceren en telkens de shopper te vermoeien met nieuwe vragen en gewenste gegevens? Het gaat wat ver, maar ik denk dat Albert Heijn in staat is om ons opnieuw te verrassen.”

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN