RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vakbeurs DIY & Homing mag op 25 september dertig kaarsjes uitblazen

icon
RetailDossier20 september, 2011


DIY & Homing mag dit jaar 30 kaarsjes uitblazen. Wordt het gevierd?

P.D. : De beurs zit eerst en vooral in een vernieuwd kleedje. In de loop van de jaren zijn er twee wijzigingen gebeurd. De eerste is dat DIY & Homing verplaatst is van januari naar september. Helaas overlapte de DIY & Homing daardoor met de tuinbeurs Green Expo in Gent. Sinds dit jaar wordt de beurs dan ook tweejaarlijks georganiseerd, op vraag van de markt en afwisselend met Green Expo. Aangezien een groot aantal leveranciers uit de tuinsector nu wel weer aanwezig kunnen zijn, is er dit jaar extra veel aandacht voor de tuinbranche.

Speciaal voor de dertigste verjaardag pakken we natuurlijk ook wel uit met een aantal feestelijke elementen. Zo zijn er met onze noviteitenwedstrijd ‘Stars in the box’ dit keer speciale prijzen te winnen. Deelnemende retailers kunnen op zondag bijvoorbeeld een barbecue voor 30 man met barbecuekampioen Peter De Clercq in de wacht slepen. Op maandag valt er dan weer een VIP-pakket voor 30 voor de Ronde van Vlaanderen te winnen. Elke dag is er zo een prijs in het teken van de dertigste verjaardag.

Je hebt het over een “noviteitenwedstrijd”?

P.D. : Ja, onder de naam Stars in the Box organiseren we ondertussen al een tijdje een nieuwighedenwedstrijd. Het is een medium om innovaties een kans te geven: het gaat om een stand waar 31 nieuwe producten worden uitgestald. Bezoekers – winkeliers en retailers – worden er gevraagd om te stemmen op hun favoriete product. De vakbezoekers en een professionele jury maken uiteindelijk 3 laureaten bekend. De winnende producten krijgen dan een label en de bijhorende promotionele aandacht. Hopelijk worden retailers zo ook gemotiveerd om de producten een plaats op hun schap te geven.

Met Stars in the Box is het de bedoeling om innovatie te stimuleren. Merk je echter iets van de vaak gehoorde klacht dat er steeds minder ruimte is voor productontwikkeling en innovatie doordat de relaties tussen distributeurs en producenten verzuren?

P.D. : De relaties tussen distributeurs en producenten zullen geen effect hebben op innovaties, hoor. Innovatie blijft, omdat er vraag naar is. Bij die spanningen tussen retailers en leveranciers wil ik trouwens ook een kleine bedenking maken, als ik mag. Hier in Kortrijk Xpo organiseren we vakbeurzen voor uiteenlopende sectoren. En in vergelijking met sommige andere branches, valt dat in de doe-het-zelf al bij al best nog mee. Het zijn zeker nog geen toestanden zoals in de foodsector.

Hoe blijven jullie exposanten, maar ook alle grote beslissingsnemers en hun franchisenemers, overtuigen naar DIY & Homing af te zakken?

P.D. : We hebben dit jaar 164 exposanten, dat is 20% meer dan vorig jaar. Het gaat dus de goede kant uit. Een aantal belangrijk participanten die vorige keren niet aanwezig waren, mogen we dit jaar opnieuw verwelkomen. Daar zijn een aantal grote namen bij, zoals Bison, PGZ, Rockwool, Scotts, etc. Vooral de tuinsector neemt een groot aandeel in dit aanbod met 17%, een toename van 22%.

In iedere geval komen de ‘Grote Vier’ al jaar en dag naar onze beurs. En zeker niet alleen zij; de vele zelfstandigen die de Belgische DHZ nog rijk is, zijn ook steeds van de partij. We doelen met DIY & Homing bovendien niet enkel op aankopers. Meer en meer verschuiven we de aandacht ook naar dienstenleveranciers, bijvoorbeeld op het gebied van logistiek. Op die manier willen we het aanbod dus vergroten.

Zo hebben we dit jaar ook voor het eerst een demo-werkplaats. Dat is een ruimte waar een heus werkatelier is nagemaakt en waar aanbieders onder meer producten kunnen demonstreren. Doe-het-zelfwinkeliers kunnen er bijvoorbeeld zelfs hun medewerkers mee naartoe nemen om toepassingen voor de producten te zien of voor opleidingen.

Er zijn ook ochtendseminaries voorzien tijdens de vakbeurs. Hoe ontvankelijk is men hiervoor aan retail- en aan industriezijde?

P.D. : Inderdaad, we organiseren tijdens de beurs twee ontbijtseminaries waarvoor we – met behulp van Thierry Coeman van Retail Dynamics – twee belangrijke internationale sprekers hebben kunnen aantrekken. Deze vinden telkens plaats van 8u30 tot 10u, bewust voor de opening van de beurs. Op die manier trekken we geen mensen van de beurs weg, maar kunnen de exposanten ook zelf komen kijken. Want we verwachten op die seminaries een mooie fifty-fiftyverdeling van retailers en leveranciers.

Het eerste seminarie is meteen op maandag 26 september met Bruno Lanthier, PDG van het befaamde Truffaut Jardineries, de Franse marktleider in tuincentra. Op dinsdag 27 september komt Marco Orlandelli, CEO van Orlandelli, spreken. Dat bedrijf heeft wereldreferenties op vlak van het conceptualiseren van tuincentra, planten- en boomkwekerijen.

Dan is er nog een tweede randactiviteit: de Network Happening van BDA.

P.D. : Exact, op maandagavond blaast  de ganse branche ook dit jaar verzameling op de Network Happening van BDA, de Belgian DIY Assocation die sinds 2009 onder Comeos huist. Samen met Febin (de nationale vereniging van de leveranciers uit de sector DIY en tuin, nvdr.) organiseren ze een netwerkevenement met walking dinner en animatie. Zo is er een optreden van stemmenimitator Steve Ryckier voorzien.

In alle eerlijkheid, in West-Europa hebben de vakbeurzen het toch niet gemakkelijk. In Nederland en Frankrijk is men er zelfs mee gestopt. Waarom zou België anders zijn?

P.D. : Het is absoluut waar dat in een heel aantal landen een zeer onvruchtbaar klimaat heerst voor retailvakbeurzen. Hoe dat komt, valt natuurlijk moeilijk een pasklaar antwoord op te geven. Het enige wat we kunnen zeggen, is dat in het buitenland de concentratie zodanig groot is dat de actoren nog moeilijk samen te brengen vallen.

Zoals je zegt, zijn doe-het-zelfvakbeurzen bijvoorbeeld in Nederland zelfs opgehouden te bestaan. We hebben het vanuit Kortrijk Xpo zelf nog geprobeerd in Nederland. Met onze expertise dachten we goed geplaatst te zijn om het bij de noorderburen ook te proberen. Maar daar zijn we op moeten terugkomen. De enige verklaring die ik kan geven, is de marktsituatie. Een beurs heeft geen zin meer als het bezoekersveld zo klein is geworden.

België is in dat opzicht zeker en vast anders. We mogen niet vergeten dat er in België toch nog heel wat zelfstandigen zijn. Vergis je niet, zelfstandigen maken nog zowat 35% van de doe-het-zelfmarkt uit. Dat er nog vraag is naar een specifieke vakbeurs, blijkt bovendien uit de bezoekscijfers. We mogen jaarlijks toch steeds een 4.000tal bezoekers verwelkomen. 

Meer RetailDossier
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN