RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vrienden en vijanden van Metrobaas Eckhard Cordes

icon
RetailDossier29 september, 2011

In wat op een volwaardige televisiesoap lijkt, weet Cordes zich gesteund door twee grootaandeelhouders, maar heeft hij in minderheidsaandeelhouder Kellerhals een geduchte vijand.

Hoewel het in principe nog tot oktober 2012 duurt voordat het contract van Eckhard Cordes bij Metro Group afloopt, is de vraag of hij zal blijven of vertrekken nu al aan de orde. Mike Dawson van Lebensmittel Zeitung geeft alvast aan dat het een omstreden beslissing wordt, “want Cordes was in de jaren aan het roer bij Metro vooral goed in het genereren van negatieve publiciteit.”

Stroperige regelgeving

Het grootste probleem van de Metro-topman is dat hij het stevig aan de stok heeft met één de grootste en oudste aandeelhouders van het retailimperium: Media Markt-grondlegger Erich Kellerhals. Metro is namelijk een fusiebedrijf dat is voortgekomen uit verschillende onderdelen, waarvan elektroketen Media Markt er één is. De inmiddels 72-jarige Erich Kellerhals heeft daardoor sinds 20 jaar een minderheidsbelang in Metro – compleet met vetorecht.

De regel dat alle beslissingen van Cordes de goedkeuring van minstens 80 procent van de aandeelhouders moeten krijgen, is voor Cordes niets minder dan een doorn in het oog. Als snelle saneerder raakt Cordes namelijk mateloos gefrustreerd door de ouderwetse regelgeving binnen Metro.

Metro GroupOp het bureau van Cordes liggen namelijk nog steeds een aantal belangrijke dossiers, zoals de verkoop van onvoldoende presterende bedrijfsonderdelen Kaufhof (warenhuizen) en Real (hypermarkten). Bij beide dossiers maken de stroperige besluitvormingsregels Cordes het leven zuur. Ook staat de gewenste beursgang van Media-Saturn (consumentenelektronica) staat nog op het programma, maar dat lukt het best zonder pottenkijkers volgens directeur. Vandaar dat hij graag een einde wil maken aan de inspraak van heerschappen als Kellerhals.

Al in maart heeft Eckhard Cordes van een bestuursvergadering verkregen dat de rechten van de minderheidsaandeelhouders – samen goed voor nog 21% van de aandelen – flink worden beknot.

‘Bedreiging van een levenswerk’

Maar dat is buiten de strijdbare en kritische Kellerhals gerekend. Op de persconferentie bij de bekendmaking van de jaarcijfers voor 2010 overschaduwde het dispuut zelfs de rooskleurige cijfers die Cordes aan de aandeelhouders kon presenteren. Daar drong de strijdbare en kritische Kellerhals zelfs aan op een onmiddellijk vertrek van Cordes: in felle bewoordingen en druk gesticulerend maakte de bejaarde Kellerhals duidelijk dat hij met zijn strijd tegen Cordes niets minder doet dan vechten om zijn levenswerk. “Ik laat niet toe dat de heer Cordes vernielt wat ons groot en invloedrijk heeft gemaakt”, zegt de krasse knar.

De persoonlijke vete werd gretig opgepikt door de Duitse media en Cordes werd er bepaald niet populair door. Hij belichaamt het grote, autoritaire concern dat de kritische Kellerhals – entrepreneur in hart en nieren – monddood wil maken.

Einde aan de twijfel

Wat natuurlijk ook in het nadeel van de bestuursvoorzitter van Metro pleit, is het gegeven dat hij op geen enkele van de bovengenoemde belangrijke dossiers een resultaat heeft geboekt. Voor Kaufhof is tot op heden nog steeds geen definitieve koper bekend, de onenigheid bij Media-Saturn blijft bestaan en nu gaat het gerucht zelfs dat Cordes zijn staart terugtrekt voor de verkoop van hypermarktenseigne Real. Bovendien is in de periode dat Cordes aan het roer staat bij Metro (sinds najaar 2007) de koers van het aandeel met ongeveer de helft gedaald. Dat zal de aandeelhouders bepaald niet gunstig stemmen.

Toch hebben twee families die samen de meerderheid in Metro hebben (Haniel en Schmidt-Ruthenbeck) hun steun uitgesproken aan Cordes. “Cordes krijgt die steun omdat de aandeelhouders vinden dat er eens een einde moet komen aan de voortdurende openbare twijfel aan Cordes en zijn positie”, zegt Dawson.

Want wat als Kellerhals inderdaad zijn zin krijgt en Eckhard Cordes op 2 november zijn biezen moet pakken? Dan staat er alvast niet meteen een opvolger paraat. “Om geen bedreiging te krijgen. Vervanging zullen ze dus wellicht extern zoeken, bij iemand als de CEO van Deutsche Bank bijvoorbeeld”, meent Mike Dawson.

Bloedvergieten

Al zal de twijfel niet ophouden zolang de vete met Kellerhals voortduurt. Iedereen, niet in het minst zijn wraakzuchtige tegenstander, zal Cordes nauwlettend op zijn vingers kijken als zijn termijn wordt verlengd. Ook de families die de CEO nu nog steunen.

“Het conflict met Kellerhals is niet voorbij en ik denk niet dat de vergadering van de Raad van Commissarissen op 2 november voor een oplossing zal zorgen”, zegt Dawson. “Kellerhals’ bloed kookt en hij wil wraak. Hij is oud en rijk en kan niet via een juridische schikking worden omgekocht. Nee, het zal niet eindigen zonder een flink bloedvergieten.”

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN