RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ziekteverzuim in de handel aanzienlijk hoger dan Belgisch gemiddelde

icon
RetailDossier3 mei, 2011

Zoals elk jaar onderzocht SD Worx het ziekteverzuim in België. Voor het eerst sinds 2004 deed zich in 2010 een lichte daling van het kortdurende ziekteverzuim voor. Het Belgisch gemiddelde zakte van 2,45% naar 2,42%. Wat betreft de retail waren de cijfers echter op zijn minst opvallend.

 

Voor kortdurend verzuim kwam de sector uit op maar liefst 3,07%. In de leeftijdscategorieën onder de 35 lag het verzuim nog hoger, met een uitschieter tot 3,4% bij de 30- tot 34-jarigen. Voor de organisaties is het verzuimgedrag van deze jongere medewerkers ook het meest storend. Zij blijken vaker gedurende kortere periodes ziek dan hun oudere collega’s.

 

De oorzaak lijkt te liggen bij een matige betrokkenheid, de coachingcapaciteiten van leidinggevenden en de loopbaanmogelijkheden in de retail. De steekproef voor 2010 bestond uit ongeveer 500.000 medewerkers van bijna 15.000 organisaties.

 

Deze cijfers en vaststellingen verdienen een woordje uitleg. We vroegen het Peter Van Ostaeyen – Retail Business Partner bij dienstverlener SD Worx.

Wat maakt dit verzuimcijfer zo bijzonder?

P.V.O. : Naast het hoge jaargemiddelde springen nog een aantal zaken in het oog die dikwijls kenmerkend zijn voor de sector. Zo ligt het percentage in de leeftijdsklasse jonger dan 35 zeer hoog, met een uitschieter tot 3,40% in de klasse 30-34 jarigen. Bij de algemene populatie wordt de 3-procentgrens vrijwel alleen overschreden als er sprake is van een griepepidemie. Een gemiddeld verzuim boven de 3% wijst dus op een problematiek van grijs verzuim. Medewerkers melden zich ziek, zelfs als ze perfect in staat zijn om te gaan werken.

 

Bekijken we de verzuimcijfers voor de retail van maand tot maand, dan springt ook direct de maand december in het oog met een wel erg hoge piek van 3,50%. In de leeftijdsklasse jonger dan 35 liggen de percentages zelfs hoger dan 4%. Het Belgische gemiddelde voor december ligt op 2,6%. De kost die hiertegenover staat voor de sector is dus gigantisch.

Is er een verklaring voor deze extreem hoge cijfers?

P.V.O. : Er zijn verschillende factoren die bijdragen tot deze resultaten. De sector heeft om te beginnen een veel hoger aandeel jonge werknemers dan vele andere sectoren, een segment waarin het kortdurend verzuim nu eenmaal hoger ligt. De piek in december is voor een groot stuk te verklaren door de drukke eindejaars- en koopjesperiode. Vooral de jongere werknemers leggen hier de lat wat lager om thuis te kunnen blijven. In de eindejaarsperiode kregen we bovendien ook te maken met streng winterweer, wat vooral transportproblemen met zich meebracht. Ten slotte is ook het engagement van de werknemers in de retail een factor die vaak onderschat wordt.

Jullie verwijzen vooral naar het engagement als boosdoener?

P.V.O. : Engagement van een werknemer heeft een rechtstreekse impact op het verzuimcijfer. SD Worx heeft bij 5000 Belgische werknemers uit diverse sectoren onderzocht welke factoren het engagement bepalen.

 

Binnen de retail kwamen duidelijk een aantal pijnpunten naar voren. Vooral op het vlak van beloningspakket, coaching en loopbaanmogelijkheden zagen we ontevredenheid bij de werknemers. Uit gesprekken met onze klanten in de sector blijkt wel dat er over deze issues een groeiend bewustzijn is.

Exact welke factoren hebben een negatieve invloed op het engagement van retailmedewerkers?

P.V.O. : Vergeleken met werknemers uit andere sectoren vinden werknemers uit de retail hun beloningspakket (cash, vrije tijd, aanvullende voordelen…) niet voldoen aan hun behoeften. Daar staat dan weer wel tegenover dat ze hun werk zinvol vinden, meer nog dan de werknemers uit bvb de industrie.

 

Een ander opvallend punt was dat heel weinig werknemers in de sector hun rechtstreekse leidinggevende ervaren als een goede coach. Die geeft hen blijkbaar ook te weinig ondersteuning. In retail groeit de leidinggevende meestal door vanuit de winkel, wat met zich meebrengt dat er mensen in de functie van gerant of afdelingshoofd terechtkomen die geen noties hebben van leidinggeven.

 

Op dit gebied wordt echter al heel wat geïnvesteerd door de werkgevers in de sector.  We merken dat de vraag naar opleiding voor leidinggevenden, coachingstrajecten en trainingen in people management steeds vaker worden gevraagd. Onze klanten hebben zelf gemerkt dat een investering in engagement een positieve impact heeft op de verzuim- en verloopcijfers. 

 

Een laatste aandachtspunt zijn de beperkte doorgroeimogelijkheden. Werknemers vinden dat ze te weinig loopbaanmogelijkheden en promotiekansen krijgen. Uit navraag bij klanten kunnen we echter vaststellen dat dit niet altijd terecht is. Zo krijgen laaggeschoolden dikwijls de kans om door te groeien naar afdelingsverantwoordelijke of zelfs gerant. Het hoge verloop in de sector brengt ook met zich mee dat er geregeld opportuniteiten opduiken.

Investeren is dus de boodschap?

P.V.O. : Als we de kosten zien die het verzuim en verloop in de sector met zich meebrengen, moeten we inderdaad stellen dat dit geen overbodige luxe is. Veel retailers hebben de voorbije crisisjaren geen uitgebreide investeringen meer gedaan. Nu we de crisis stilaan achter ons laten, zien we de bereidheid om te investeren opnieuw aantrekken. 

 

Dat het echt werkt, bewijzen dikwijls klanten die de stap hebben gezet. Ze investeren dan niet alleen in opleidingen voor leidinggevenden, maar bijvoorbeeld ook in op maat samengestelde verloningspaketten of teambuildingactiviteiten. Tevreden personeel geeft meestal ook die afstraling op de klanten, en dat draagt dan weer bij tot het resultaat.

 

Eveneens op het vlak van employer branding kan je hier dikwijls de vruchten van plukken. Kijk bijvoorbeeld maar naar Schoenen Torfs!  Elk jaar zien we Torfs prijken in de top van beste werkgevers in België, wat dan uitgebreid in de media komt en zo opnieuw bijdraagt tot het goede imago van de werkgever.

 

Om bij ons voorbeeld te blijven: Torfs investeert jaar na jaar uitgebreid in het personeel, dikwijls op zeer originele wijze. Prachtig om te zien hoe men daar innovatief werkt op HR-gebied, en hoe dit op zijn beurt weerklank krijgt in de pers!

 

 

Over de auteur: Peter Van Ostaeyen is Manager Payroll bij SD Worx. Vanuit zijn functie als Retail Business Partner ondersteunt hij enkele grote bedrijven uit de retailsector met hun personeelsadministratie en HR-beleid. Voor meer informatie omtrent deze studie kan u steeds mailen naar peter.vanostaeyen@sdworx.com

Meer over... RetailDossier
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    Algemeen8 november, 2016
    Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

    “De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken. Het ligt niet aan het internet Er is behoorlijk...

  • icon
    Food10 juni, 2016
    Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

    De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream.  Consument kiest vanuit gezondheid Lactosevrij ontwikkelt zich in hoog tempo tot een keuze voor de...

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN