Google heeft een belang van 4% verworven in de Zuid-Koreaanse brillenmaker Gentle Monster, goed voor een deal van zo’n 107 miljoen euro. Samen willen ze de snel evoluerende markt van slimme brillen veroveren.
Doorbraak voor slimme brillen?
Amper een maand nadat Google een creatieve samenwerking aankondigde met Gentle Monster, neemt de technologiereus een belang in het innovatieve brillenmerk. Samen brengen de twee bedrijven in 2026 een nieuwe lijn “slimme brillen” op de markt: de zogeheten Extended Reality (XR)-brillen zullen gebruik maken van Googles AI- en Android-technologie.
Na meerdere mislukte pogingen in het verleden, lijken slimme brillen nu echt voor een doorbraak te staan. Facebook-moeder Meta lanceerde recent al verschillende “slimme” Ray-Banbrillen in samenwerking met EssilorLuxottica. Hoewel het nog een nicheproduct is, worden de brillen goed onthaald.
De vorige poging van Google met Google Glass had te kampen met verschillende uitdagingen, waaronder privacykwesties en een onpraktisch ontwerp. De huidige markt biedt echter meer mogelijkheden door de ontwikkeling van geavanceerdere AR-functionaliteiten en de vraag naar aantrekkelijke wearables.