RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Henkel
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hogere prijzen, dalende verkoop bij Henkel

icon
Schoonheid/verzorging4 mei, 2023

Henkel, producent van Persil en Pritt, verkocht vorig kwartaal beduidend minder. Toch is de omzet beter dan verwacht, met dank aan de prijzen die meer dan 10% hoger waren.

Vlotter vervangbaar

In zijn eerste kwartaal haalde Henkel 6,6% meer omzet, goed voor 5,6 miljard euro in totaal. Nochtans daalden de volumes met 5,6%. Dat is nog meer dan analisten hadden verwacht. De fabrikant van Persil en Pritt verhoogde de prijzen van zijn consumptiegoederen met gemiddeld 12,7%, waardoor veel consumenten uiteindelijk overstapten naar goedkopere huismerken. Opvallend is dat FMCG-bedrijven als Mondelez en Coca-Cola minder last hebben van afhakende klanten.

Omdat de Henkel-producten vlotter inwisselbaar blijken, mislukten ook de prijsonderhandelingen met verschillende retailers. Zo is bij de Duitse supermarktgroep Edeka een deel van het assortiment gewoon niet te vinden wegens aan aanhoudende boycot. Toch is CEO Carsten Knobel tevreden: “We zijn het jaar goed begonnen – en dat in een onveranderd uitdagende economische marktomgeving.”

De Henkel-topman ziet de kostendruk nu gelukkig afnemen. Al blijft hij voorzichtig over de rest van het jaar. Knobel blijft uitgaan van een autonome omzetgroei van 1 tot 3% en een aangepast rendement op omzet tussen 10% en 12%.

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging10 december, 2025
    Kruidvat mag huismerkproducten leveren aan Gents ziekenhuis

    Kruidvat België levert voortaan luiers, luierdoekjes en babyvoeding van zijn huismerk aan het Universitair Ziekenhuis Gent. “Een mooie erkenning van ons assortiment”, zegt directeur Bert Verhoef.

  • icon
    Schoonheid/verzorging8 december, 2025
    L’Oréal injecteert miljarden in schoonheidsspuitjes

    L’Oréal gaat voor dermatologische schoonheidsbehandelingen en injecties: het bedrijf verdubbelt zijn belang in het Zwitserse huidverzorgingsbedrijf Galderma tot 20%. De Franse cosmeticagroep komt daarmee (deels) op zijn stappen terug.

  • icon
    Schoonheid/verzorging2 december, 2025
    LVMH-beautyketen Sephora komt naar België

    LVMH bereidt de Belgische entree van haar beautyketen Sephora voor. Het Franse moederbedrijf heeft met dat doel een een nieuwe dochteronderneming in Brussel opgericht. Na de komst van Douglas, krijgt de Belgische beautywereld zo een tweede grote schok.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN