De Nederlandse beautyretailer Skins opent woensdag zijn derde Belgische winkel, na eerdere vestigingen in Antwerpen en Gent. De formule, die inzet op nichemerken als Aesop, Acqua Di Parma en Marie-Stella-Maris, groeit snel.
Beauty geeft geen krimp
De omzet van Skins voor dit jaar bedraagt al 53 miljoen euro aan, een derde meer dan in dezelfde periode vorig jaar, en voor het hele jaar mikt de cosmeticaketen mikt voor het hele jaar op 70 miljoen euro, zegt commercieel directeur Eefje Luuring aan De Tijd. Meer dan de helft van de omzet komt uit parfum, e-commerce is goed voor ruim een kwart van het verkoopcijfer.
Een nieuwe winkel in Sint-Lambrechts-Woluwe (Brussel), die deze week woensdag de deuren opent, moet daarbij helpen. Nog dit jaar volgen winkels in Leiden en Utrecht, en volgt een eerste Duitse winkel in Hamburg. In Duitsland wil Luuring naar zeventig winkels in tien jaar tijd: Keulen en Frankfurt zitten al concreet in de pijplijn. Ook Frankrijk komt in het vizier. Skins telt vandaag 24 winkels in drie landen: Nederland, België en opvallend genoeg Zuid-Afrika.
Begin dit jaar nam de Belgische investeringsgroep Vendis Capital een meerderheidsbelang in de Nederlandse formule, wat de snelle expansie nu mogelijk maakt. De wereldwijde beauty-industrie blijft immers mooi doorgroeien – tot 2030 naar verwachting jaarlijks met 5% – ondanks de haperende luxemarkt.


