RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inschrijven
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • RetailDetail Plus
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
    • Virtuele tour
    • Event- & Workshopruimtes
    • Offices & Co-working
    • The Loop & City Hunts
  • Advertising & Partnerships
    • EVENT PARTNERSHIPS
    • PRINT ADVERTISING
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Albert HeijnCarrefourColruytDelhaize
  • Onderwerpen Prijsconcurrentie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Kritiek Test Aankoop op prijsacties supermarkten: foute conclusies?

icon
6 september, 2022

Consumentenorganisatie Test Aankoop nam de recente prijspromoties van de Belgische supermarktketens op de korrel. Ze doen vaak niet wat ze beloven, klinkt het, maar daar denken de retailers zelf heel anders over.

“Niet altijd correct”

Dat de supermarkten op de dalende koopkracht inspelen met nieuwe prijsacties, juicht Test Aankoop natuurlijk toe, zeker nu een winkelkar gemiddeld 12% duurder zou zijn dan vorig jaar. De consumentenbond onderzocht daarom (online) enkele acties bij vier verschillende ketens die groots uitpakken met promoties.

Lang niet alle beloftes worden nagekomen, beweert Test Aankoop nu. De consumentenorganisatie vraagt aan de supermarkten om “altijd correct te communiceren over acties”, maar de supermarktketens kaatsen die bal even snel terug. Test Aankoop gaat zelf in de fout: de methodiek en beweringen van het onderzoek kloppen niet altijd, reageren zij.

Carrefour: “online niet representatief”

Bij de actie van “Duizend producten onder één euro” van Carrefour tilt Test Aankoop eraan dat de keten “geen enkel product goedkoper heeft gemaakt”. Heel wat van de producten zouden online ook niet te vinden zijn. Echter, Carrefour heeft nooit beweerd dat het de prijzen voor die specifieke koopkrachtactie zou verlagen.

“We hebben enkel de aandacht getrokken op 1000 producten die minder dan 1 euro kosten. Dit om consumenten te helpen keuzes te maken om hun budget beter te beheren”, reageert woordvoerder Aurélie Gerth. “In het persbericht van vandaag zeggen wij wel de prijzen te bevriezen van 100 producten, maar dat wordt niet besproken in hun persbericht.”

Carrefour vindt het ook niet eerlijk dat Test-Aankoop enkel online onderzoek heeft gevoerd, “terwijl meer dan 95% van de verkopen in de winkel gebeuren”. “Hun bevindingen gelden dus maar voor minder dan 5% van het aanbod”, zegt “Wij hebben duidelijk aangegeven in ons persbericht dat het aantal producten kan variëren, afhankelijk van de grootte van de winkel. Dit geldt uiteraard ook voor online.” Bovendien is het online aanbod “tijdelijk teruggeschroefd omwille van structurele wijzigingen in ons e-commercedistributiecentrum”, aldus Gerth.

Overdrijven met aantallen?

“Ook Albert Heijn durft zwaar te overdrijven met aantallen”, meent Test Aankoop over de claim dat bij meer dan duizend producten een “1+1 gratis”-actie geldt. De Nederlandse keten spreekt van “een foute conclusie”. “Naar ons vermoeden hadden ze enkel de merken geteld, niet de producten. Onze reclame/promotie spreekt van ‘producten’, niet van merken. Een paar concrete voorbeelden recht uit de weekfolder: van Bonduelle zijn 33 producten in promo, Zonnatura 42 en Knorr 53 – om er maar enkele te noemen”, zegt woordvoerder Ann Maes.

Inmiddels lijkt de consumentenorganisatie zijn kar wat te hebben gedraaid: sprak het persbericht vanochtend nog van “een vijftigtal producten” in plaats van de genoemde duizend, heeft een bijgewerkte versie het inmiddels over “een kleine 600″. Nog steeds lang geen duizend dus, maar toch al dik tien keer meer dan de aantallen waar vanmorgen deining over bestond.

Al is Albert Heijn het ook daar niet mee eens. “Test Aankoop neemt een momentopname, maar je moet het over de hele actieperiode bekijken. Het is niet zo dat alle 1.000 producten de hele periode lang beschikbaar zijn, het actie-aanbod wisselt”, zegt Maes na contact met de organisatie. Hoewel Test Aankoop volhoudt dat dat misleidend kan zijn, maakt AH zich sterk dat de keten “doet wat ze zegt en zegt wat ze doet”. “Onze promoties kloppen als een bus en we hebben daar nog nooit commentaar van klanten over gekregen.”

Glas halfvol of halfleeg

Delhaize krijgt een gemengd rapport: de Kleine Leeuwtjes-actie is volgens Test Aankoop “een voorbeeld van hoe het wel moet”. De selectie bevat 424 producten en “het gamma is een goede doorsnede van wat je in de supermarkt vindt”. Er is inderdaad een volumestijging van meer dan 20% op die producten, zegt Delhaize-woordvoerder Roel Dekelver, die blij is met de bevestiging. “Het was ons doel om een brede groep producten toegankelijk te houden en we zijn tevreden dat dat ook gelukt is. Mensen beginnen het systeem te snappen en het begint al een gewoonte te worden.”

Over de hervorming van de spaarkaart en de Nutriscore-korting is Test Aankoop minder te spreken. De organisatie laakt dat klanten met een SuperPlus-kaart niet meer automatisch 5% korting krijgen op producten met Nutriscore A en B. “Ieder heeft het recht om te interpreteren, maar we denken dat het glas hier eerder halfvol is, terwijl Test Aankoop het als halfleeg voorstelt. Het klopt dat de korting van 5% is weggevallen, maar in plaats daarvan krijgt iedereen 10% korting op alle verse categorieën met Nutriscore A en B na iedere besteding boven 99 euro. En geef toe, daar zit je vandaag toch al snel aan”, zegt woordvoerder Roel Dekelver.

Vroeger kregen klanten ook maximaal 30 euro korting, voortaan is de korting ongelimiteerd. Dekelver: “Volgens onze berekeningen worden nu meer dan 4000 producten permanent 10% goedkoper. Het is onze overtuiging dat we zo een veel grotere groep mensen kunnen helpen.” Het Merkenfestival bij Colruyt “speelt het op het eerste gezicht correct”, oordeelt Test Aankoop tot slot.

(Dit artikel is in de loop van de dag herhaaldelijk bijgewerkt om reacties van retailers toe te voegen.)

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Inschrijven
logo

Test Aankoop neemt de recente prijspromoties van supermarktketens op de korrel. Ze doen vaak niet wat ze beloven, klinkt het. Maar daar denken de retailers zelf heel anders over.

Meer
  • icon
    Food23 maart, 2023
    Jumbo-aandelen herverdeeld over familie

    De kinderen van Jumbo-grondlegger Karel van Eerd hebben nu elk een derde van de supermarktketen in handen. De herschikking volgt op het overlijden van Karel van Eerd in december.

  • icon
    Elektro23 maart, 2023
    Europa werkt aan verplichte herstellingen voor elektro

    Recht op reparatie, dat is wat Europa wil bereiken met een nieuw voorstel. Het moet gemakkelijker worden om spullen te laten herstellen.

  • icon
    Vrije tijd23 maart, 2023
    Dille & Kamille trekt in 2024 naar Frankrijk

    Na een uitdagend jaar 2022 gaat Dille & Kamille door op z’n elan met een tweede winkel in Wallonië en een vierde in Duitsland. Volgend jaar trekt de duurzame winkelketen ook naar Frankrijk, met een lokale partner.

Evenementen
  • 23
    mrt
    Omnichannel & E-commerce Congress
  • 20
    apr
    RetailDetail Congress
  • 11
    mei
    Fashion & Beauty Congess
  • 15
    jun
    Human Resources & People Congress
  • 29
    jun
    Food Congress
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen24 februari, 2023
    Hoe eBay verloren klanten wil terugwinnen
  • icon
    Algemeen8 maart, 2023
    Tien topvrouwen in de Belgische en Nederlandse retail
  • icon
    Food20 maart, 2023
    Prijzen stegen het meest bij Aldi en Lidl, het minst bij Delhaize
  • icon
    Mode1 maart, 2023
    Scotch & Soda staat in de etalage
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2023 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN