RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven IKEA
  • Onderwerpen E-commerceLogistiek
  • Geografie Nederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Enorme frisdrankautomaten zetten Ikea-bestellingen klaar

icon
Wonen12 januari, 2024

In het holst van de nacht je nieuwe Ikea-sofa ophalen? Het kan in Amsterdam, waar de meubelketen ophaalautomaten van liefst acht meter groot heeft geïnstalleerd. Een wereldprimeur, die dit jaar ook naar België komt.

480 bestellingen per dag

De Ikea-vestiging in Amsterdam heeft na een grondige renovatie naar eigen zeggen een serieuze primeur te pakken. Er zijn afhaalkluisjes en twee grote ophaalautomaten geïnstalleerd, waar klanten hun online bestellingen kunnen ophalen. In Gent was er al een experiment met afhaalkluisjes, maar bijzonder aan de Amsterdamsee exemplaren is de schaal.

De automaten hebben een hoogte van 8 meter en doorsnede van 8,5 meter. Als ware het een gigantische drankautomaat, toetsen klanten de code van hun onlinebestelling in, waarna de machine de bestelling ophaalt en meegeeft. Ikea-medewerkers plaatsen de bestellingen op een kar bovenin de automaten. De ophaalautomaten kunnen 480 bestellingen per dag uitgeven.

Veel ruimte bespaard

Opmerkelijk is dat Ikea in Amsterdam zelfs afscheid kan nemen van zijn externe magazijn van 7.800 m². De online bestellingen worden in de nieuwe cilindervormige automaten immers verticaal (in de hoogte) opgeslagen in plaats van horizontaal (op de vloer), wat veel ruimte bespaart. Ook is de Amsterdamse winkel overgeschakeld op 100% zelfscankassa’s om plaats vrij te maken. De vrijgekomen ruimte is gebruikt voor een herindeling van het magazijn binnen de winkel, waardoor het extra depot niet langer nodig is.

Ikea onderzoekt de mogelijkheden om het automatensysteem ook in andere vestigingen te implementeren, in Nederland en daarbuiten. In Zaventem wordt eenzelfde ophaaloplossing gebouwd, die nog dit voorjaar zou openen.

Meer Wonen
Bekijk meer
  • icon
    Wonen16 mei, 2025
    Franse outletketen legt de hand op voorraad failliet Casa

    NOZ, een outletretailer met 339 winkels en drie miljoen klanten per maand in Frankrijk, heeft de voorraad van de failliete decoratieketen Casa overgenomen.

  • icon
    Wonen15 mei, 2025
    Ikea Nederland heeft nieuwe CEO

    Op 1 september krijgt IKEA Nederland een nieuwe topman: de Oostenrijker Walter Kadnar komt over van de Duitse tak van de meubelretailer. Hij volgt Alessandra Zini op, die in januari overleed.

  • icon
    Wonen14 mei, 2025
    Dille & Kamille heeft eerste Franse winkel geopend

    Woensdagochtend opende Dille & Kamille een winkel in het centrum van Nantes. De Nederlandse retailer test het potentieel op de Franse markt in samenwerking met lokale franchisepartners.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN