Politie treedt meer op tegen malafide webshops | RetailDetail

Politie treedt meer op tegen malafide webshops

Politie treedt meer op tegen malafide webshops
Shutterstock

In 2017 heeft de Nederlandse politie 438 keer opgetreden tegen malafide of frauduleuze webshops. Dat is beduidend meer dan een jaar eerder, toen er slechts in 35 gevallen actie werd ondernemen. Het aantal meldingen is nochtans gedaald.

 

“Niet ontevreden zijn”

Het aantal aangiftes van internetoplichting bij Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) daalde in 2017 neer 38.343, terwijl er dat in 2016 nog meer dan 45.000 waren. In ongeveer 5.500 gevallen werd de klacht terug ingetrokken, omdat het product bijvoorbeeld toch nog werd geleverd of er een andere oplossing werd gevonden.

 

Volgens het LMIO moet die stijging wel in de juiste context worden geplaatst. “Afgezet tegen de alsmaar stijgende handel en verkoop via e-commerce, mogen we niet ontevreden zijn. We hebben de afgelopen jaren flink ingezet op bewustwording bij de consument, waarbij ik wil benadrukken dat veel webwinkels betrouwbaar zijn”, zegt LMIO-teamleider Gijs van der Linden aan Twinkle. Bovendien mogen banken sinds vorig jaar sneller aangifte doen wanneer ze verdacht betaalverkeer opmerken.

 

Helft doet geen aangifte

Slachtoffers van internetoplichting doen trouwens niet altijd aangifte. Op basis van de analyse van betalingen aan verdachten, blijkt dat ongeveer de helft van de slachtoffers geen aangifte doet. Gedupeerde klanten verliezen gemiddeld een bedrag van 197,32 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.