Politie treedt meer op tegen malafide webshops | RetailDetail

Politie treedt meer op tegen malafide webshops

Politie treedt meer op tegen malafide webshops
Shutterstock

In 2017 heeft de Nederlandse politie 438 keer opgetreden tegen malafide of frauduleuze webshops. Dat is beduidend meer dan een jaar eerder, toen er slechts in 35 gevallen actie werd ondernemen. Het aantal meldingen is nochtans gedaald.

 

“Niet ontevreden zijn”

Het aantal aangiftes van internetoplichting bij Landelijk Meldpunt Internet Oplichting (LMIO) daalde in 2017 neer 38.343, terwijl er dat in 2016 nog meer dan 45.000 waren. In ongeveer 5.500 gevallen werd de klacht terug ingetrokken, omdat het product bijvoorbeeld toch nog werd geleverd of er een andere oplossing werd gevonden.

 

Volgens het LMIO moet die stijging wel in de juiste context worden geplaatst. “Afgezet tegen de alsmaar stijgende handel en verkoop via e-commerce, mogen we niet ontevreden zijn. We hebben de afgelopen jaren flink ingezet op bewustwording bij de consument, waarbij ik wil benadrukken dat veel webwinkels betrouwbaar zijn”, zegt LMIO-teamleider Gijs van der Linden aan Twinkle. Bovendien mogen banken sinds vorig jaar sneller aangifte doen wanneer ze verdacht betaalverkeer opmerken.

 

Helft doet geen aangifte

Slachtoffers van internetoplichting doen trouwens niet altijd aangifte. Op basis van de analyse van betalingen aan verdachten, blijkt dat ongeveer de helft van de slachtoffers geen aangifte doet. Gedupeerde klanten verliezen gemiddeld een bedrag van 197,32 euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Adidas wil band met kleine winkelier versterken

15/07/2018

De Duitse sportmodereus Adidas wil de banden met de detailhandel aanhalen na protesten van winkeliers dat de Duitse gigant te agressief is in het promoten van zijn webshop. Daarbij zouden internationale fysieke ketens ook een (te?) grote rol krijgen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.