Instrumentenwinkels Feedback overgenomen door Key Music Group

Instrumentenwinkels Feedback overgenomen door Key Music Group

Instrumentenhandelaar Key Music Group heeft zijn Nederlandse sectorgenoot Feedback overgenomen. Daarmee voegt het drie megastores (in Utrecht, Eindhoven en Rotterdam) toe aan zijn winkelpark en wordt de keten zowel marktleider in Nederland als in België. Ook de groothandelsactiviteiten van Feedback, MWorks, maken deel uit van de overname.

Key Music Group wordt marktleider Benelux

Key Music was met zeven vestigingen al marktleider in de instrumentenretail in België. Nu daar ook de drie winkels en webshop van Nederlands brick ‘n mortar marktleider Feedback bijkomen, mag de groep zich dan ook de grootste muziekinstrumentenretailer van de Benelux noemen.


Een verwezenlijking die gedelegeerd bestuurder Francky Dedeyne zelf wijt aan een combinatie van clicks en bricks, van aanbod en marge en aan expansie. “Met tien fysieke winkels en drie webshops, zullen we zo’n 175 mensen tewerkstellen. Al voordien realiseerden we echter 80% meer omzet dan de tweede grootste speler in België. Voor 2013 mikken we op een omzet van 50 miljoen euro”, aldus de bestuurder.


85% omzet nog offline

Wie weet dat slechts 5% van de mensen muziekinstrumenten koopt, begrijpt dat het nochtans geen evidente branche is. Ook de crisis speelt de sector parten, zij het dan vooral in Nederland. “In de eerste maanden van 2013  was er in Nederland inderdaad een kleine terugval van de verkopen te zien. Net zoals bij de andere non-foodretailers, blijft ook onze sector niet gespaard”, geeft de topman toe.


In België steeg de omzet in de fysieke winkels in 2012 daarentegen met 9%, in de Key Music-webshop zelfs met 22%. Dedeyne gelooft dan ook sterk in een combinatie van online en offline: “We halen nog 85% van onze omzet uit de winkels. Tegelijkertijd trekken de drie webshops samen (Key Music, Rock Palace uit Den Haag en nu ook die van Feedback) 1 miljoen unieke bezoekers per maand aan. Daarom willen we meer gaan inzetten op een collect&buy-winkelconcept.”


Flexibele winkels voor afhaling

Met het collect&buy-winkelconcept bedoelt de topman flexibele winkels, die maar zo’n  150m² tot 300m² groot hoeven te zijn en slechts een drietal personeelsleden tellen, verspreid over het hele land. Zo heeft de keten in muziekschool in Brugge een winkel van amper 36m² groot, die naar eigen zeggen bijzonder goed draait.


“We zien dat 30% van de webaankopen worden afgehaald. Dat is niet alleen goedkoper, het is vaak ook handiger voor de klant dan te moeten wachten tot de bestelling wordt geleverd”, verklaart Francky Dedeyne.


“Ruim assortiment is zeer belangrijk”

Belangrijk is dan wel dat die kleine shops worden aangevuld met grote ‘experience stores’, zoals België er één heeft in Sint-Niklaas. Hier vinden consumenten – en professionelen – een zo ruim mogelijk aanbod, met bijvoorbeeld ook zeldzame muziekinstrumenten tot 20.000 euro.


Dedeyne: “Vandaag moet er geïnvesteerd worden in de long-tail. Het is niet voldoende om drie types gitaren te tonen, mensen willen er 750 zien. Ook in Nederland gaan we daarom het assortiment in de Feedback-winkels verbreden en de stockpositie versterken.”


Dat het hebben van zo’n grote voorraad niettemin een dure aangelegenheid is, weet de instrumentenverkoper maar al te goed. Het is dan ook één van de motivaties geweest voor de overname van Feedback: “Door de overname vergroot onze schaal, waardoor we betere inkoopprijzen krijgen. Bovendien krijgen we er met MWorks, de groothandeltak van de Feedback-keten, een aantal sterke merken bij.”


Prijzendruk vanuit het buitenland

Ook de druk op de prijzen vanwege buitenlandse online retailers is in de sector een reëel probleem. “Vooral vanuit Duitsland wordt er behoorlijk wat druk uitgeoefend. De btw ligt er lager en ook de personeelskosten zijn er een stuk minder hoog. Het is voor hen dus gemakkelijk om ons aan te vallen”, ziet de gedelegeerd bestuurder.


Toch is het eerder een mythe dat muziekinstrumenten in het buitenland goedkoper zouden zijn: “Wij hanteren een Europees prijsbeleid. We zijn dus zeker niet duurder dan elders. Integendeel, grote Duitse ketens kopen bij ons in.”

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top