Crisis speelt tuincentra in de kaart | RetailDetail

Crisis speelt tuincentra in de kaart

Nederlandse tuincentra hebben afgelopen jaar de omzet vrijwel op peil kunnen houden. In totaal zette de branche 4,1 miljard euro om, wat op hetzelfde niveau ligt als in de recordjaren 2008 en 2009. De sector denkt als één van de weinige sectoren in de non-food-detailhandel juist profijt te hebben van de crisis.

 

'Door de onzekerheid rondom de economie zien we juist dat er veel meer planten worden verkocht. In plaats van eropuit te trekken, gingen mensen weer de tuin in. Maar ook een groeiend bewustzijn van duurzaamheid speelt daarbij een rol. Mensen staan meer stil bij de 'waarde van groen' en herontdekken dat ze dat ook in hun eigen tuin kunnen ervaren', zegt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland in De Telegraaf.

 

De branche heeft wel problemen om het marktaandeel vast te houden bij consumenten onder de dertig jaar. Die nemen liever planten mee bij de bouwmarkt. Die laatste sector verdedigt zich tegen het verwijt een mindere kwaliteit planten te verkopen. Laurens Miedema van Intergamma: 'nze leveranciers zijn voor het overgrote deel dezelfde kwekers, het zijn dezelfde plantjes. Dat kwaliteitsargument is niets anders dan een marketingpraatje.' 

Nederlandse tuincentra hebben afgelopen jaar de omzet vrijwel op peil kunnen houden. In totaal zette de branche 4,1 miljard euro om, wat op hetzelfde niveau ligt als in de recordjaren 2008 en 2009. De sector denkt als één van de weinige sectoren in de non-food-detailhandel juist profijt te hebben van de crisis.

 

'Door de onzekerheid rondom de economie zien we juist dat er veel meer planten worden verkocht. In plaats van eropuit te trekken, gingen mensen weer de tuin in. Maar ook een groeiend bewustzijn van duurzaamheid speelt daarbij een rol. Mensen staan meer stil bij de 'waarde van groen' en herontdekken dat ze dat ook in hun eigen tuin kunnen ervaren', zegt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland in De Telegraaf.

 

De branche heeft wel problemen om het marktaandeel vast te houden bij consumenten onder de dertig jaar. Die nemen liever planten mee bij de bouwmarkt. Die laatste sector verdedigt zich tegen het verwijt een mindere kwaliteit planten te verkopen. Laurens Miedema van Intergamma: 'nze leveranciers zijn voor het overgrote deel dezelfde kwekers, het zijn dezelfde plantjes. Dat kwaliteitsargument is niets anders dan een marketingpraatje.' 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken.