Crisis speelt tuincentra in de kaart | RetailDetail

Crisis speelt tuincentra in de kaart

Nederlandse tuincentra hebben afgelopen jaar de omzet vrijwel op peil kunnen houden. In totaal zette de branche 4,1 miljard euro om, wat op hetzelfde niveau ligt als in de recordjaren 2008 en 2009. De sector denkt als één van de weinige sectoren in de non-food-detailhandel juist profijt te hebben van de crisis.

 

'Door de onzekerheid rondom de economie zien we juist dat er veel meer planten worden verkocht. In plaats van eropuit te trekken, gingen mensen weer de tuin in. Maar ook een groeiend bewustzijn van duurzaamheid speelt daarbij een rol. Mensen staan meer stil bij de 'waarde van groen' en herontdekken dat ze dat ook in hun eigen tuin kunnen ervaren', zegt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland in De Telegraaf.

 

De branche heeft wel problemen om het marktaandeel vast te houden bij consumenten onder de dertig jaar. Die nemen liever planten mee bij de bouwmarkt. Die laatste sector verdedigt zich tegen het verwijt een mindere kwaliteit planten te verkopen. Laurens Miedema van Intergamma: 'nze leveranciers zijn voor het overgrote deel dezelfde kwekers, het zijn dezelfde plantjes. Dat kwaliteitsargument is niets anders dan een marketingpraatje.' 

Nederlandse tuincentra hebben afgelopen jaar de omzet vrijwel op peil kunnen houden. In totaal zette de branche 4,1 miljard euro om, wat op hetzelfde niveau ligt als in de recordjaren 2008 en 2009. De sector denkt als één van de weinige sectoren in de non-food-detailhandel juist profijt te hebben van de crisis.

 

'Door de onzekerheid rondom de economie zien we juist dat er veel meer planten worden verkocht. In plaats van eropuit te trekken, gingen mensen weer de tuin in. Maar ook een groeiend bewustzijn van duurzaamheid speelt daarbij een rol. Mensen staan meer stil bij de 'waarde van groen' en herontdekken dat ze dat ook in hun eigen tuin kunnen ervaren', zegt adjunct-directeur Brenda Horstra van Tuinbranche Nederland in De Telegraaf.

 

De branche heeft wel problemen om het marktaandeel vast te houden bij consumenten onder de dertig jaar. Die nemen liever planten mee bij de bouwmarkt. Die laatste sector verdedigt zich tegen het verwijt een mindere kwaliteit planten te verkopen. Laurens Miedema van Intergamma: 'nze leveranciers zijn voor het overgrote deel dezelfde kwekers, het zijn dezelfde plantjes. Dat kwaliteitsargument is niets anders dan een marketingpraatje.' 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.

Intergamma koopt Ierse franchisenemer uit

08/03/2018

De verkoopsovereenkomst tussen Intergamma en de CRH-groep is een feit. Het moederbedrijf van Gamma en Karwei zal voortaan meer dan de helft van zijn bouwmarkten, waarvan twintig in ons land, zelf beheren.

Intergamma splitst in twee groepen

09/02/2018

De overname van de winkels van CRH bij Intergamma heeft ervoor gezorgd dat de doe-het-zelfgroep zich in twee stukken heeft gesplitst. Acht aandeelhouders die niet akkoord zijn met de overname gaan immers voortaan hun eigen weg.