Kingfisher ziet winst groeien, maar verkoopt Hornbach | RetailDetail

Kingfisher ziet winst groeien, maar verkoopt Hornbach

Kingfisher ziet winst groeien, maar verkoopt Hornbach

In het boekjaar 2013-2014 is de winst van doe-het-zelfbedrijf Kingfisher met 4,1 procent gestegen ten opzichte van het voorgaande boekjaar. Het verkocht daarnaast ook zijn aandeel in Hornbach.

Verkoop in Frankrijk daalt

Kingfisher, het moederbedrijf van concepten als B&Q, Screwfix, Castorama en Brico Depot, had in het boekjaar 2013-2014 een winst voor belastingen van 744 miljoen pond (890 miljoen euro). De omzet steeg daarbij met 3,5 procent naar 11,1 miljard pond (13,3 miljard euro). De vergelijkbare omzet steeg met 0,7 procent en daarbovenop opende Kingfisher 91 nieuwe winkels in het afgelopen boekjaar.

 

Daarmee presteerde Kingfisher naar de verwachtingen van de analisten, die een winst tussen 738 miljoen pond en 748 miljoen pond hadden voorspeld. De verkoop in Frankrijk, de grootste markt voor het bedrijf, daalde weliswaar met 1,2 procent op vergelijkbare basis. In het Verenigd Koninkrijk en Ierland steeg de vergelijkbare omzet met 1,1 procent, in de overige markten kwam de stijging uit op 3,4 procent.

 

Aandeel in Hornbach verkocht

In 2014-2015 wil Kingfisher ongeveer 10 miljoen pond (12 miljoen euro) investeren in het aanboren van twee nieuwe markten. Zo komen er filialen van Brico Depot in Portugal en opent het enkele winkels van Screwfix in Duitsland. Daarnaast is het op zoek naar een strategische partner voor het verlieslatende B&Q China.

 

Kingfisher maakte vandaag ook bekend dat het zijn aandeel van 21,2 procent in het Duitse Hornbach voor 195 miljoen pond (230 miljoen euro) heeft verkocht aan een groep van internationale investeerders.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.