Tuinbranche duikt diep in het rood | RetailDetail

Tuinbranche duikt diep in het rood

Tuinbranche duikt diep in het rood

De Nederlandse tuinbranche heeft vorig jaar 200 miljoen euro aan omzet ingeleverd. De koude maand april en het gebrekkige consumentenvertrouwen zijn de belangrijkste redenen voor de daling.

Omzet vijf procent achteruit

Volgens onderzoeksbureau GfK kende de sector in 2012 een omzetdaling met vijf procent naar 3,9 miljard euro. Nederlanders waren vooral in april nog niet in een stemming op de portemonnee te trekken voor aankopen bij het tuincentrum. Door het sombere, koude weer in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder werd alleen al in deze maand honderd miljoen euro aan omzet ingeleverd.

 

De tuincentra hebben echter ook last van structurelere problemen: Nederlanders waren sowieso afgelopen jaar niet in een stemming om geld uit te geven, terwijl ook de huizenmarkt nog steeds bijna volledig stil ligt. Daardoor werden er relatief minder nieuwe tuinen aangelegd dan een jaar eerder.

 

De omzetdaling was te merken in alle categoriën, alleen internetverkopers van tuinartikelen hadden reden tot lachen in 2012. Zij zagen voor het tweede jaar op rij hun marktaandeel groeien. Intussen wordt acht procent van de omzet online geboekt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.