Tuinbranche duikt diep in het rood

Tuinbranche duikt diep in het rood

De Nederlandse tuinbranche heeft vorig jaar 200 miljoen euro aan omzet ingeleverd. De koude maand april en het gebrekkige consumentenvertrouwen zijn de belangrijkste redenen voor de daling.

Omzet vijf procent achteruit

Volgens onderzoeksbureau GfK kende de sector in 2012 een omzetdaling met vijf procent naar 3,9 miljard euro. Nederlanders waren vooral in april nog niet in een stemming op de portemonnee te trekken voor aankopen bij het tuincentrum. Door het sombere, koude weer in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder werd alleen al in deze maand honderd miljoen euro aan omzet ingeleverd.

 

De tuincentra hebben echter ook last van structurelere problemen: Nederlanders waren sowieso afgelopen jaar niet in een stemming om geld uit te geven, terwijl ook de huizenmarkt nog steeds bijna volledig stil ligt. Daardoor werden er relatief minder nieuwe tuinen aangelegd dan een jaar eerder.

 

De omzetdaling was te merken in alle categoriën, alleen internetverkopers van tuinartikelen hadden reden tot lachen in 2012. Zij zagen voor het tweede jaar op rij hun marktaandeel groeien. Intussen wordt acht procent van de omzet online geboekt.

Tags: