Winkelketens stunten met kerstbomen | RetailDetail

Winkelketens stunten met kerstbomen

Winkelketens stunten met kerstbomen
De prijs van een kerstboom is in Nederland voor het eerst in jaren aan het dalen. Vooral grote winkelketens verkopen bomen tegen stuntprijzen, waardoor de traditionele handel het nakijken heeft.

Rard Metz, directeur van Tuinbranche Nederland, bevestigt tegenover persdienst GPD dat de prijzen stevig aan het dalen zijn. Dit komt niet door goedkopere inkoop, maar door de concurrentie tussen winkelketens. "De kerstboomverkopers zeggen natuurlijk dat de kwaliteit van de bomen bij de bouwmarkt niet goed is, maar dat is onzin. Een boom is een boom", laat hij optekenen. Volgens hem is er geen sprake van een daling van de belangstelling voor een boom. "Iedereen wil een beetje extra sfeer in deze donkere dagen."

 

De verkoop van kerstbomen is in Nederland vele jaren het domein geweest van ambulante verkopers, die gedurende enkele weken in december op een vaste locatie gaan staan. Zij zien volgens GPD de verkopen dalen, omdat hun klanten nu uitwijken naar de goedkopere bomen. "Als je een brood koopt tegenwoordig, krijg je er een kerstboom bij", wordt verkoper Rob Hulsker geciteerd. Winkelketens hopen door het aanbieden van goedkope bomen klanten te overhalen om ook andere kerstversierselen meenemen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Intergamma rondt overname grootste franchisenemer af

18/07/2018

De Intergamma-groep boven Gamma en Karwei heeft de overname afgerond van zijn grootste franchisenemer, Van Neerbos Groep. De overname was in februari al getekend, maar moest nog worden goedgekeurd door de mededingingsautoriteiten. 

Intergamma stelt Sebastiaan de Jong aan als CCO

06/07/2018

Sebastiaan de Jong vervoegt eind dit jaar de directie van Intergamma. De 44-jarige zal er vanaf oktober als commercieel directeur mee de verantwoordelijkheid dragen over Gamma Nederland, Gamma België en Karwei.

Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken.