Zwaar eerste kwartaal voor bouwmarkten Hornbach | RetailDetail

Zwaar eerste kwartaal voor bouwmarkten Hornbach

Zwaar eerste kwartaal voor bouwmarkten Hornbach

Net als andere grote doe-het-zelfspelers kende ook het Duitse Hornbach dit jaar niet bepaald een vliegende start: de crisis, maar vooral het barslechte weer, gaven de omzet en de winst in het eerste kwartaal een flinke knauw.

Ruim 32% minder winst

Hornbachs eerste kwartaal (dat liep van 1 maart tot 31 mei) is er eentje om snel te vergeten: de verkoop viel terug van 918,8 miljoen euro vorig jaar naar 892 miljoen euro het voorbije kwartaal. Vooral de operationele winst nam echter een flinke duik: die zakte van 75,4 miljoen euro naar 51,1 miljoen euro, een daling met liefst 32,2%.

 

"Noch wij noch de hele doe-het-zelfsector heeft ooit zo'n slechte start van het jaar gezien", zegt Albrecht Hornbach, voorzitter van de holding. "Sneeuw en ijs bevroren letterlijk de vraag in onze bouw- en tuincentra in de maand maart en de eerste helft van april." Op vergelijkbare basis zag Hornbach-Baumarkt, de grootste entiteit van de groep, de omzet met liefst 5,9% dalen.

 

Jaarprognose behouden

Het enige lichtpuntje is dat de Hornbach-megastores met tuincentrum het op de Duitse thuismarkt, ondanks het slechte weer, nog altijd iets beter dan het sectorgemiddelde deden. Met een omzetdaling van 5,8% deden ze het naar eigen zeggen een vol procent beter dan de rest van de sector.

 

In de acht landen buiten Duitsland waar de groep operationeel is, daalde de omzet op vergelijkbare basis met 6,1%. Inclusief nieuwe winkels bleven de buitenlandse activiteiten grosso modo status-quo (-0,4%). Buiten Duitsland zet Hornbach-Baumarkt intussen 360 miljoen euro om, goed voor 42,9% van de omzet. Daarmee wint het buitenland weer ietsje aan belang, want vorig jaar was dat nog maar 41,8%.

 

 

Niettemin houdt het management vol dat, ondanks de slechte start, de prognose voor het volledige boekjaar overeind blijft. "We hebben er het volste vertrouwen in dat we in staat zullen zijn die achterstand in de komende maanden goed te maken", aldus nog Albrecht Hornbach. "De behoefte aan bouw- en verbouwingswerken blijft nu eenmaal groot."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Vernieuwde Gamma en Karwei slaan aan

23/05/2018

Intergamma, het moederbedrijf van doe-het-zelfketens Gamma en Karwei, kijkt terug op een sterk jaar: de omzet steeg in 2017 met 1,4 procent, maar vooral het bedrijfsresultaat ging erop vooruit. De vernieuwde winkelconcepten van de groep slaan aan.

Franchisenemer Bourrelier eist 100 miljoen van Intergamma

22/05/2018

Een nieuwe aflevering dient zich aan in het aanhoudende conflict tussen doe-het-zelfgroep Intergamma en z’n franchisenemer, de Franse familie Bourrelier. Die eist een aanzienlijke som kortingen en bonussen terug.

Minder doe-het-zelfwinkels ondanks omzetgroei

12/04/2018

Steeds meer Nederlanders gaan thuis zelf aan de slag, maar het aantal doe-het-zelfwinkels waar ze terechtkunnen neemt af. De winkels die blijven, noteren wel al vier jaar op rij een mooie omzetgroei, zo blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS.

Bakker.com start door als e-commerceplatform en fulfilmentpartner

09/04/2018

Bakker.com, het voormalige postorderbedrijf voor tuinartikelen, maakt een doorstart. Een team ondernemers neemt op initiatief van de Globitas het bedrijf over en wil er zowel een consumentenplatform als fulfilmentpartner van maken. 

"Bouwmarkt Hornbach het goedkoopst"

28/03/2018

De Nederlandse Consumentenbond wijst Hornbach opnieuw aan als de meest voordelige bouwmarkt van Nederland. De prijzen van doe-het-zelfartikelen blijken bij de Duitse bouwmarktketen gemiddeld 13% goedkoper dan bij de concurrenten.

Hornbach groeit boven de vier miljard euro omzet

23/03/2018

De Duitse bouwmarktketen Hornbach haalde in zijn vorige boekjaar, dat 28 februari afliep, meer dan vier miljard euro omzet. De totale omzetgroei bedroeg 5,1%: in Nederland was er dubbelcijferige groei, de Duitse thuismarkt stagneert.