Foxconn troeft Samsung af in strijd om Sharp | RetailDetail

Foxconn troeft Samsung af in strijd om Sharp

Foxconn troeft Samsung af in strijd om Sharp

Het Taiwanese technologiebedrijf Foxconn neemt een meerderheidsbelang in het noodlijdende Japanse elektronicaconcern Sharp. Foxconn krijgt 65,9% van de aandelen in handen. Ook Samsung had naar verluidt grote interesse.

 

Eindelijk gelukt

Foxconn heeft zijn slag thuisgehaald: nadat een eerste poging vier jaar geleden mislukte, is het bedrijf er dan toch in geslaagd de noodlijdende Japanse elektronicagroep Sharp in te lijven. En dat ondanks tegenstand van de Japanse regering, die de gewezen Japanse parel liever niet in buitenlandse handen zag overgaan.

 

Volgens de BBC zou het Taiwanese technologieconcern 5,9 miljard dollar (omgerekend een slordige 5,3 miljard euro) op tafel leggen voor 65,9% van de aandelen, al hebben andere bronnen het over 6,2 miljard dollar (of ruim 5,6 miljard euro). De raad van bestuur van Sharp stemde na twee dagen vergaderen in met het bod; het is nu aan de aandeelhouders om het licht op groen te zetten.

 

Het voorbije weekend onderstreepte Foxconn-topman Terry Gou al zijn wil om samen te werken met een huidige Japanse bestuur en stelde hij de werknemers gerust: “We willen dit bedrijf niet vernietigen, we willen het nog honderd jaar houden”, zo zei hij.

 

Samsung afgetroefd

Ook Samsung werd genoemd als kandidaat-overnemer, maar de Zuid-Koreanen vissen dus achter het net. En dat is goed nieuws voor Apple, Foxconns belangrijkste klant. Sharp produceert namelijk lcd- en amoledschermen voor smartphones, iets waar Samsung al langer sterk in staat. Er gaan al een tijdje geruchten dat ook Apple amoled in zijn volgende generatie iPhones zou stoppen, en dus komt de overname van Sharp door Foxconn op het geknipte moment.

 

Voor Sharp komt met de overname een einde aan een turbulente periode. De voorbije vier jaar moesten de banken twee keer tussenbeide komen om het Japanse concern van het faillissement te redden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Belgisch fonds dicht bij overname HEMA

09/05/2018

De Belgische Core Equity-holding zou dicht bij een overname van HEMA staan: er zou een mondeling akkoord zijn, de handtekeningen zouden snel kunnen volgen.