Outletformule Free Record Shop was geen strategische keuze

Outletformule Free Record Shop was geen strategische keuze

De outletformule van Free Record Shop was een laatste strohalm voor het bedrijf. Dat zeggen de curatoren die bij de twee faillissementen betrokken waren.

Geen geld voor voorraad

Een jaar geleden ging de entertainmentorganisatie voor het eerst op de fles. Op 22 april ging het opnieuw failliet, vlak voordat de onderneming zijn nieuwe outletstrategie aankondigde. "Er was geen geld om een courante voorraad aan te houden, alle nieuwe uitgaven lagen niet meer in de winkels'', zegt curator Rob Boers, die is aangesteld na het tweede faillissement, tegen nu.nl.

 

Voormalig eigenaar en investeringsmaatschappij Procures was volgens hem niet langer bereid om geld in de onderneming te steken. De holding kocht Free Record Shop na het faillissement in 2013 samen met oprichter Hans Breukhoven en zette het bedrijf in afgeslankte vorm verder. Leveranciers werden na de overname echter zelf verantwoordelijk voor de voorraden van het bedrijf, maar dat zagen de grote partijen niet zitten, waarop Free Record Shop in zee ging met kleinere leveranciers.

 

Curator Jos Borsboom, die het eerste faillissement afwikkelde, heeft hetzelfde vermoeden: "Het vertrouwen onder leveranciers was weg. Die waren niet bereid het financiële risico te dragen, zoals ProCures wilde. Als leverancier wil je er natuurlijk zeker van zijn dat je je geld krijgt."

 

Begin mei werd bekend dat zestien winkels mogelijk verder gaan als eigendom van de Nederlandse winkelketen Boekenvoordeel. De discounter heeft de naam en het merkrecht gekocht en overweegt om de huurcontracten van de overgebleven vestigingen over te nemen.

Tags: