Sterke verkoop van iPhones redt omzet Apple

Sterke verkoop van iPhones redt omzet Apple

Elektronicagigant Apple heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2012/2013 heel wat minder iPads en Mac-computers verkocht. Dat slechte nieuws werd wel deels gecompenseerd door een onverwachte toename in de verkoop van iPhones, maar de winst daalde wel nog met 22% tot 6,9 miljard dollar, omgerekend 5,2 miljard euro.

Opboksen tegen concurrentie

Het bedrijf uit Cupertino verkocht tussen begin april en eind juni wereldwijd 31,2 miljoen iPhones, tegenover 26 miljoen in dezelfde periode van 2012. Dat is een enorme meevaller, nu het merk steeds meer moet opboksen tegen de veel goedkopere smartphones van de concurrentie, met Samsung zelfs als nieuwe marktleider.

 

De toegenomen verkoop van de iPhones moet de terugval van de verkoop van iPads compenseren. Voor het eerst sinds de lancering van de tablet in 2010 is er immers een daling: het voorbije kwartaal gingen maar 14,6 miljoen eenheden over de toonbank, tegenover nog 17 miljoen twaalf maanden voordien.

 

Ook de verkoop van de Mac-computers daalde, van 4 miljoen naar 3,8 miljoen. De totale omzet van Apple steeg wel nog met 0,9% tot 35,3 miljard dollar of omgerekend 26,7 miljard euro.

 

Opvallende terugval in China

Apple deed het vooral niet zo goed in China, waar het verkoopcijfer 14% lager uitkwam dan in hetzelfde kwartaal van 2012, vooral omdat de technologische prestaties van producten van de lokale, veel goedkopere, concurrenten toenemen. Een sterke prestatie neerzetten in de opkomende markten is nochtans levensnoodzakelijk, nu heel wat ontwikkelde markten stilaan een verzadiging kennen.

 

In Europa kende Apple een daling van de omzet tegenover het derde kwartaal van 2012 met 8%. In Azië (buiten China en Japan) was er zelfs een terugval met 18%. Japan (+ 27%) en de Amerika’s (+12%) konden het globale verkoopcijfer uiteindelijk nog net in de positieve richting sturen.

 

Voor het vierde kwartaal gaat Apple uit van een omzet tussen 34 en 37 miljard dollar, of 26 à 28 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Back to top