Sterke verkoop van iPhones redt omzet Apple | RetailDetail

Sterke verkoop van iPhones redt omzet Apple

Sterke verkoop van iPhones redt omzet Apple

Elektronicagigant Apple heeft in het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2012/2013 heel wat minder iPads en Mac-computers verkocht. Dat slechte nieuws werd wel deels gecompenseerd door een onverwachte toename in de verkoop van iPhones, maar de winst daalde wel nog met 22% tot 6,9 miljard dollar, omgerekend 5,2 miljard euro.

Opboksen tegen concurrentie

Het bedrijf uit Cupertino verkocht tussen begin april en eind juni wereldwijd 31,2 miljoen iPhones, tegenover 26 miljoen in dezelfde periode van 2012. Dat is een enorme meevaller, nu het merk steeds meer moet opboksen tegen de veel goedkopere smartphones van de concurrentie, met Samsung zelfs als nieuwe marktleider.

 

De toegenomen verkoop van de iPhones moet de terugval van de verkoop van iPads compenseren. Voor het eerst sinds de lancering van de tablet in 2010 is er immers een daling: het voorbije kwartaal gingen maar 14,6 miljoen eenheden over de toonbank, tegenover nog 17 miljoen twaalf maanden voordien.

 

Ook de verkoop van de Mac-computers daalde, van 4 miljoen naar 3,8 miljoen. De totale omzet van Apple steeg wel nog met 0,9% tot 35,3 miljard dollar of omgerekend 26,7 miljard euro.

 

Opvallende terugval in China

Apple deed het vooral niet zo goed in China, waar het verkoopcijfer 14% lager uitkwam dan in hetzelfde kwartaal van 2012, vooral omdat de technologische prestaties van producten van de lokale, veel goedkopere, concurrenten toenemen. Een sterke prestatie neerzetten in de opkomende markten is nochtans levensnoodzakelijk, nu heel wat ontwikkelde markten stilaan een verzadiging kennen.

 

In Europa kende Apple een daling van de omzet tegenover het derde kwartaal van 2012 met 8%. In Azië (buiten China en Japan) was er zelfs een terugval met 18%. Japan (+ 27%) en de Amerika’s (+12%) konden het globale verkoopcijfer uiteindelijk nog net in de positieve richting sturen.

 

Voor het vierde kwartaal gaat Apple uit van een omzet tussen 34 en 37 miljard dollar, of 26 à 28 miljard euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.