Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal | RetailDetail

Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal

Heineken verkoopt meer bier in eerste kwartaal
Shutterstock

De Nederlandse brouwerijgroep Heineken heeft in het eerste kwartaal iets meer bier weten verkopen, dankzij een mooie groei in Azië. In enkele andere regio’s ging er wel minder bier over de toonbank.

Stijging nettowinst

In totaal steeg het volume bij Heineken met 1% naar 44 miljoen hectoliter, waarvan 0,6% op organische wijze. In de regio’s Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa daalde het volume met 0,4% en ook in Noord- en Zuid-Amerika was er sprake van een terugval van 0,5%. Die dalingen werden goedgemaakt met een groei van 0,5% in de rest van Europa en liefst 8,3% in Azië.

 

“De prestaties in het eerste kwartaal waren in lijn met onze verwachtingen, waarbij we volumegroei wisten te behalen ten opzichte van een sterk voorgaand jaar”, zei CEO Jean-François van Boxmeer. Het eerste kwartaal is traditioneel het zwakste kwartaal voor Heineken, maar toch wist het er vorig jaar een groei van 7% te halen. De gerapporteerde nettowinst voor het eerste kwartaal steeg van 265 miljoen euro naar 293 miljoen euro.

 

Bij het merk Heineken zelf steeg het volume met 2,5% ten opzichte van een jaar eerder. In Azië daalde het volume met 7,9%, maar dat was te wijten aan het Vietnamese Nieuwjaar, dat niet in het eerste kwartaal viel.

 

Distributie via netwerk Kirin in Brazilië

Heineken bevestigt ook dat het in de toekomst in Brazilië gebruik zal maken van het distributienetwerk van het Japanse Kirin om zijn bieren te verdelen. In februari maakte Heineken al bekend dat het de Braziliaanse activiteiten van Kirin zou overnemen. Tot nu toe werden de producten van de Nederlandse brouwer in Brazilië verdeeld door Coca-Cola's bottelaars. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.