Jumbo en Verspillingsfabriek lanceren ketchups | RetailDetail

Jumbo lanceert ketchups van 'geredde tomaten'

Jumbo lanceert ketchups van 'geredde tomaten'

Jumbo en de Verspillingsfabriek lanceren drie soorten ketchup van geredde tomaten. Ze komen uit Jumbo's innovatielab, waar de supermarktketen samen met leveranciers nieuwe producten ontwikkelt.

Voedsel verspillen beperken

Producten die niet meer geschikt zijn om te verkopen, zijn vaak nog wel geschikt voor consumptie. “Ik ben er trots op dat we samen met Jumbo op deze manier voedselverspilling verder proberen terug te dringen. Met de introductie van deze verse ketchups laten we zien dat je door samenwerking veel kunt bereiken. Zo zorgen we er samen voor dat de consument gaat nadenken over het thema voedselverspilling en een bewuste keuze kan maken uit eerlijke producten met een minimale milieu-impact”, zegt Bob Hutten, initiatiefnemer van de Verspillingsfabriek.

 

De fabriek op het terrein van het voormalige distributiecentrum van DHL in Veghel produceert nu ruim een jaar samen met een aantal partners  van verspilde ingrediënten soepen, sauzen en spreads die minder suiker, zout, vet en helemaal geen onnatuurlijke E-nummers bevatten. De Verspillingsfabriek is onderdeel van de locatie THREE-SIXTY, waar partners samenwerken aan tastbare circulaire oplossingen voor bedrijven.

 

Meer producten van reststromen

Bij Jumbo is het terugdringen van voedselverspilling een belangrijk thema binnen haar duurzaamheidsbeleid. Jumbo wil geen eetbaar voedsel weggooien en ontwikkelt verschillende activiteiten om voedselverspilling in de keten, binnen haar organisatie en bij de klant thuis te verminderen. Zo breidde de onderneming vorige maand haar samenwerking met de voedselbanken in Nederland uit en brengt  Jumbo inmiddels soep van overgebleven producten in de winkels. Er volgen dit jaar meer producten van reststromen. 

 

Het innovatielab van Jumbo, een vervolg op het Jumbo Huismerk Lab, is vorig jaar gestart om leveranciers een podium te geven voor het ontwikkelen van nieuwe concepten en producten. Uit het lab zijn inmiddels diverse producten voortgekomen waaronder boerenkoolburgers, groentenburgers,  pompoen- en wortelballetjes, dadels met spek en notenpasta.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.