Ondernemers Markthal stappen naar rechter | RetailDetail

Ondernemers Markthal stappen naar rechter

Ondernemers Markthal stappen naar rechter
Markthal

29 ondernemers die een unit huren in de Markthal in Rotterdam stappen naar de rechter uit onvrede over de servicekosten en over het huurcontract.  

Verkeerd beeld geschetst

De 29 (uit alle productgroepen, waaronder bakkers, slagers, bloemisten, andere winkeliers en horecazaken) dagen eigenaar Klepierre voor de rechter omdat zij bij de start van het koopcentrum in de Rotterdamse binnenstad een "verkeerd beeld geschetst kregen door de verhuurder", aldus de uitleg. De bodemprocedure loopt al een poosje, aanstaande woensdag is de zitting in de Rotterdamse rechtbank.

 

Er is de ondernemers in de Markthal voorgehouden dat de buitenmarkt naar binnen zou worden gehaald, volgens een heel specifiek concept. "Daar ga je als ondernemer je plannen op baseren. Als de Markthal zich dan heel anders ontwikkelt, zijn vooral de aanbieders van vers de dupe. Degenen met horeca of een snelle hap kunnen makkelijker inspringen op veranderingen", zo meldt het Algemeen Dagblad. 

 

Ook de verdubbelde servicekosten vormen een pijnpunt voor de ondernemers: "Die gaan al jaren omhoog en dat houdt een keertje op. Op den duur betaal je tienduizenden euro’s meer en ben je je winstmarge kwijt. Dit is echt een collectief probleem", stellen de winkeliers.  

 

Succes verhoogde kosten

Klépierre bracht in eerdere zaken als verweer naar voren dat de hogere kosten het gevolg zijn van het succes van de Markthal. Omdat er veel meer bezoekers over de vloer komen dan verwacht (acht miljoen per jaar, goed voor een omzet van 63 miljoen euro) wordt er ook meer uitgegeven aan onder andere schoonmaak en beveiliging. En die kosten worden doorberekend aan de ondernemers. 

 

Naast de servicekosten heerst er bij de ondernemers ook onvrede over onder andere de huur en het klimaat in de hal, maar die kwesties maken geen onderdeel uit van de bodemprocedure die al enige tijd loopt, aldus mr. Sekeris, de advocaat van de ondernemers. De onvrede over resultaten van de Markthal dateert al van langer geleden. Zo was er eind vorig jaar onenigheid tussen Klepierre en ontwikkelaar Provast over het beheer en over de aanhoudende leegloop van de koopkathedraal. Klépierre ziet af van commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.