Ondernemers Markthal stappen naar rechter | RetailDetail

Ondernemers Markthal stappen naar rechter

Ondernemers Markthal stappen naar rechter
Markthal

29 ondernemers die een unit huren in de Markthal in Rotterdam stappen naar de rechter uit onvrede over de servicekosten en over het huurcontract.  

Verkeerd beeld geschetst

De 29 (uit alle productgroepen, waaronder bakkers, slagers, bloemisten, andere winkeliers en horecazaken) dagen eigenaar Klepierre voor de rechter omdat zij bij de start van het koopcentrum in de Rotterdamse binnenstad een "verkeerd beeld geschetst kregen door de verhuurder", aldus de uitleg. De bodemprocedure loopt al een poosje, aanstaande woensdag is de zitting in de Rotterdamse rechtbank.

 

Er is de ondernemers in de Markthal voorgehouden dat de buitenmarkt naar binnen zou worden gehaald, volgens een heel specifiek concept. "Daar ga je als ondernemer je plannen op baseren. Als de Markthal zich dan heel anders ontwikkelt, zijn vooral de aanbieders van vers de dupe. Degenen met horeca of een snelle hap kunnen makkelijker inspringen op veranderingen", zo meldt het Algemeen Dagblad. 

 

Ook de verdubbelde servicekosten vormen een pijnpunt voor de ondernemers: "Die gaan al jaren omhoog en dat houdt een keertje op. Op den duur betaal je tienduizenden euro’s meer en ben je je winstmarge kwijt. Dit is echt een collectief probleem", stellen de winkeliers.  

 

Succes verhoogde kosten

Klépierre bracht in eerdere zaken als verweer naar voren dat de hogere kosten het gevolg zijn van het succes van de Markthal. Omdat er veel meer bezoekers over de vloer komen dan verwacht (acht miljoen per jaar, goed voor een omzet van 63 miljoen euro) wordt er ook meer uitgegeven aan onder andere schoonmaak en beveiliging. En die kosten worden doorberekend aan de ondernemers. 

 

Naast de servicekosten heerst er bij de ondernemers ook onvrede over onder andere de huur en het klimaat in de hal, maar die kwesties maken geen onderdeel uit van de bodemprocedure die al enige tijd loopt, aldus mr. Sekeris, de advocaat van de ondernemers. De onvrede over resultaten van de Markthal dateert al van langer geleden. Zo was er eind vorig jaar onenigheid tussen Klepierre en ontwikkelaar Provast over het beheer en over de aanhoudende leegloop van de koopkathedraal. Klépierre ziet af van commentaar.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.