Ook acties bij distributiecentra Albert Heijn | RetailDetail

Ook acties bij distributiecentra Albert Heijn

Ook acties bij distributiecentra Albert Heijn
Shutterstock

Niet enkel bij Jumbo, maar ook bij concurrent Albert Heijn is er onvrede bij de werknemers van de distributiecentra. Ook zij proberen nu immers met stiptheidsacties een betere cao af te dwingen van de supermarktketen.

Meer werkzekerheid

Vandaag waren er enkel acties in het distributiecentrum in Pijnacker, maar vanaf morgen gaan ook de werknemers in de andere distributiecentra strikt volgens de regeltjes werken. Dat houdt in dat er flink wat minder werk wordt gedaan.

 

Albert Heijn wil, net als Jumbo trouwens, zijn werknemers een loonsverhoging van 1,5% geven in de nieuwe cao. Dat is voor de vakbonden onvoldoende en bovendien zijn er ook heel wat vragen rond de werkzekerheid. “Als het aan AH ligt, werken er straks in de DC’s alleen nog maar uitzendkrachten en tijdelijke krachten tegen een veel lager loon dan nu. De DC-werkers willen de garantie van AH dat vaste banen worden behouden”, zegt Özcan Colak van FNV Handel.

 

Volgens de vakbonden is er voldoende ruimte om hun eisen in te willigen. Ze wijzen daarbij op de hoge omzetten en winsten die in de sector worden behaald. Begin deze week had Albert Heijn nochtans laten verstaan dat er positieve reacties waren op het cao-voorstel en dat er ondanks het verstrijken van het ultimatum op vrijdag nog ruimte was om te praten. De waarheid lijkt nu enigszins anders te zijn.

 

Ook bij Jumbo acties

Ook bij Jumbo wordt er actie gevoerd, omdat de bonden niet akkoord gaan met het cao-voorstel. Om de patstelling te doorbreken had Jumbo dan maar eenzijdig een loonsverhoging van 1,5% doorgevoerd, maar dat leidde enkel maar tot meer protest bij de werknemers. Als reactie heeft de supermarktketen de vakbonden in een kort geding voor de rechter gedaagd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.