Penny houdt actie rond houdbaarheid | RetailDetail

Penny houdt actie rond houdbaarheid

Penny houdt actie rond houdbaarheid

De Duitse discounter Penny houdt deze week een actie rond de houdbaarheid van producten en maakt de klant met de flyer “Mit PENNY restlos genießen“ attent op de houdbaarheid van producten en het belang van tegengaan van verspilling.

Opnieuw impuls tegen verspillen

Met de actie maakt Penny de klant in haar 2200 discountsupermarkten opnieuw attent op het feit dat van de 82 kilo aan voeding die iedere Duitse consument jaarlijks weggooit, een aanzienlijk deel thuis in de afvalbak verdwijnt. Klanten vinden op de flyer alle initiatieven van Penny tegen voedselverspilling, aangevuld met praktische tips.

 

“Wij willen met de actie de consument opnieuw een impuls geven om levensmiddelen niet voortijdig weg te gooien. Penny verkoopt jaarlijks gemiddeld 99 procent van de producten, het overige deel gaat naar lokale maaltijdvoorzieningen. We zijn succesvol in het tegengaan van verspilling, maar willen dit resultaat zo mogelijk nog verbeteren samen met onze klanten. Vandaar dat we deze actie houden”, stelt Stefan Magel, hoofd marketing en verkoop bij Penny.

 

 

Bedrijfsbeleid tegen verspilling

De discountformule ontwikkelde een breed bedrijfsbeleid om voedselverspilling te beperken. De onderneming hanteert moderne prognosesystemen waarin ook weersvoorspellingen zijn betrokken. Automatische bestelsystemen – ondersteund door verkoopervaringen van winkelmedewerkers – leiden tot een correcte en nauwkeurige belevering van versproducten in de Penny-winkels.

 

Korte transportafstanden tussen distributiecentra en winkels, een gesloten koelketen van productie tot in het schap, een toenemend aanbod aan regionale producten en dagelijks aanleveren, moeten er verder nog toe bijdragen dat de verliezen in de versgroepen verder afnemen.

 

Ook medewerkers worden regelmatig opgeleid in het omgaan met voeding. Zo monitoren medewerkers in de winkel volgens afgesproken periodieke controles dagelijks de houdbaarheid en versheid van producten. Dat geldt ook voor controle op de wettelijk voorgeschreven temperatuur van winkelkoelingen en voor door de fabrikant geadviseerde stapelhoogte van producten in de koelmeubels.

 

Ook huismerkleveranciers

Naast maatregelen in winkels en distributiecentra betrekt Penny ook de leveranciers van de huismerken in het beleid tegen voedselverspilling. De discounter maakt hierbij gebruik van de expertise van het kwaliteitsmanagement van de REWE-groep. Deze afdeling, waar specialisten in diverse vakgebieden samenwerken, voert in het kader van de huismerken kwaliteitstesten uit - voor de totale REWE Group jaarlijks gemiddeld meer dan 26.000 onderzoeken.

 

Het concern werkt hierbij met zelflerende monitoringssystemen. Dat wil zeggen dat de producten die vaker uitvallen of kritisch zijn ook intensiever worden onderzocht. Producten van Penny die toch niet worden verkocht, gaan sinds 2007 naar ruim 900 lokale maaltijdvoorzieningen in Duitsland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.