Tesco moet winstverwachting met 25% verlagen na blunder | RetailDetail

Tesco moet winstverwachting met 25% verlagen na blunder

Tesco moet winstverwachting met 25% verlagen na blunder

De Britse retailgigant Tesco meldt vanochtend dat de operationele winst voor het halve jaar tot 23 augustus 2014 veel lager uitvalt dan eerder gemeld. De Britse marktleider stelt een diepgaand onderzoek in naar het falen van de rapportagesystematiek.

Valse start voor nieuwe CEO

Op 29 augustus dit jaar meldde Tesco nog dat de halfjaarwinst voor het lopende boekjaar naar verwachting zou uitkomen op 1,1 miljard pond sterling of 1,4 miljard euro, maar vanochtend moet Tesco melden dat deze prognose 250 miljoen pond (320 miljoen euro) te hoog blijkt te zijn.

 

Met bijna 23 procent de eigen winstverwachting missen is een flinke valse start voor de net aangetreden CEO David Lewis. "We hebben een ernstige fout ontdekt en treffen adequate maatregelen", aldus de nieuwe topman in een persverklaring. "De voorzitter (Sir Richard Broadbent, red.) en ik hebben snel gehandeld en we zullen een diepgaand onafhankelijk onderzoek laten uitvoeren."

 

Niet Tesco's reguliere externe contoleurs van pwc, maar de accountants van Deloitte zullen nu het onderzoek doen naar de rapportagesystematiek. De retailer laat zich in dit onderzoek ook bijstaan door haar externe juridische adviseurs van Freshfield.

 

Vier managers geschorst

Lewis benadrukt dat "(...) het bestuur, mijn collega's, onze klanten en ikzelf verwachten dat Tesco integer en transparant handelt en we zullen daadkrachtig optreden als de resultaten van dit onderzoek duidelijk worden." Om daad bij woord te voegen heeft Tesco gelijk vier senior managers op non actief gesteld. Naar verluidt is Chris Bush, de managing director van Tesco UK, een van de vier geschorste bestuurders.

 

Er is Lewis alles aan gelegen om de aandeelhouders gerust te stellen, want die zijn op dit moment geenszins overtuigd van de integriteit en transparantie van de Britse marktleider. Het aandeel Tesco ging vanochtend prompt onderuit na de bekendmaking van dit nieuws.

 

Op 23 oktober zal Tesco de nieuwe tussenbalans opmaken. In de presentatie van die resultaten voor dit lopende boekjaar, zal de flink naar beneden bijgestelde winstverwachting worden verdisconteerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.