Inditex ziet omzet stijgen dankzij winkelopeningen | RetailDetail

Inditex ziet omzet stijgen dankzij winkelopeningen

Inditex ziet omzet stijgen dankzij winkelopeningen

De netto-omzet van het Spaanse textielbedrijf Inditex is het voorbije boekjaar, dat op 31 januari 2015 werd afgesloten, met acht procent gestegen dankzij de opening van honderden nieuwe winkels.

Uitbreiding online

De omzet van Inditex steeg van 16,7 miljard euro vorig jaar naar 18,1 miljard euro dit jaar: een groei met acht procent, terwijl de vergelijkbare omzet groeide met vijf procent. Dat alles was goed voor een nettowinst van 2,5 miljard euro, een stijging van vijf procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

In het voorbije financiële jaar steeg het aantal filialen van de groep met 343 naar 6.683, verspreid over 88 landen. Voor dit jaar staan er onder andere winkelopeningen in de Verenigde Staten op de planning. Daarnaast werd de online verkoop opgestart in Zuid-Korea en Mexico. Inditex verkoopt nu in 27 landen online, maar daar zullen dit jaar ook nog Taiwan, Hong Kong en Macao bijkomen.

 

In de eerste zes weken van dit boekjaar, van 1 februari tot en met 14 maart, groeide de omzet van Inditex met 13 procent voor wisselkoerseffecten. Inditex wordt ook geholpen door de lage waarde van de euro, aangezien het ongeveer 65 procent van zijn kledij in Europa laat maken. Daarnaast haalt het één derde van zijn omzet in landen buiten Europa.

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.

Hugo Boss groeit vooral online sterk

03/05/2018

Het Duitse modemerk Hugo Boss kon tijdens het eerste kwartaal groei optekenen in alle regio's. De omzet van de groep steeg met 5% tot 650 miljoen euro, onder meer dankzij de sterke groei van de eigen webshop.