Inditex ziet omzet stijgen dankzij winkelopeningen

Inditex ziet omzet stijgen dankzij winkelopeningen

De netto-omzet van het Spaanse textielbedrijf Inditex is het voorbije boekjaar, dat op 31 januari 2015 werd afgesloten, met acht procent gestegen dankzij de opening van honderden nieuwe winkels.

Uitbreiding online

De omzet van Inditex steeg van 16,7 miljard euro vorig jaar naar 18,1 miljard euro dit jaar: een groei met acht procent, terwijl de vergelijkbare omzet groeide met vijf procent. Dat alles was goed voor een nettowinst van 2,5 miljard euro, een stijging van vijf procent ten opzichte van een jaar eerder.

 

In het voorbije financiële jaar steeg het aantal filialen van de groep met 343 naar 6.683, verspreid over 88 landen. Voor dit jaar staan er onder andere winkelopeningen in de Verenigde Staten op de planning. Daarnaast werd de online verkoop opgestart in Zuid-Korea en Mexico. Inditex verkoopt nu in 27 landen online, maar daar zullen dit jaar ook nog Taiwan, Hong Kong en Macao bijkomen.

 

In de eerste zes weken van dit boekjaar, van 1 februari tot en met 14 maart, groeide de omzet van Inditex met 13 procent voor wisselkoerseffecten. Inditex wordt ook geholpen door de lage waarde van de euro, aangezien het ongeveer 65 procent van zijn kledij in Europa laat maken. Daarnaast haalt het één derde van zijn omzet in landen buiten Europa.

 

Tags: