Richemont pakt uit met meer omzet en winst | RetailDetail

Richemont pakt uit met meer omzet en winst

Richemont pakt uit met meer omzet en winst

De Zwitserse luxegroep Richemont, eigenaar van topmerken als Cartier, Van Cleef & Arpels en Piaget, zag zijn omzet en winst het voorbije jaar stijgen. "Ik denk dat we het ergste hebben gehad", zegt CEO Bernard Fornas.

Retailpoot tekent voor groei

Richemont klokte in zijn voorbije boekjaar (tot 31 maart) af op een omzet van 10,65 miljard euro, 5% beter dan het jaar voordien en zelfs 10% beter bij constante wisselkoersen. Ook de winst steeg met 3% tot 2,07 miljard euro. Een sterke omzetstijging in juwelen en sieraden (Cartier, Van Cleef & Arpels e.a. gingen er 4% op vooruit) volstond immers om de dalende omzet van de mode- en accessoiremerken uit de Richemont-stal ruimschoots goed te maken.

 

Opvallend is dat Richemont zijn groei vooral dankt aan zijn eigen netwerk van boetieks: de groep runt intussen al 1.056 van die 'Maisons' (42 meer dan een jaar eerder), hoofdzakelijk in toeristische steden. De retailpooit vertegenwoordigt intussen al 55% van de groepsomzet.

 

Richemont realiseert bovendien 40% van zijn omzet in Hongkong en China en zag zijn totale omzet in Azië met 6% groeien. De regio EMEA (Europa, Midden-Oosten en Afrika) ging er 11% op vooruit en realiseert intussen 37% van de omzet. Groei met twee cijfers was er ook in Noord- en Zuid-Amerika (+14% en een aandeel van 15% in de groepsomzet), terwijl Japan zijn omzet met liefst 23% zag toenemen en intussen al instaat voor 8% van de omzet.

 

"Bodem twee jaar geleden bereikt"

De groep is naar eigen zeggen best tevreden met de behaalde resultaten, ook al waren ze in Zwitserland tot een kleine twee jaar geleden een tweecijferige omzetgroei gewend. Sinds de strenge anticorruptiepolitiek in China is de verkoop van luxeproducten, en met name van prestigieuze horlogemerken (waarvan Richemont er nogal wat in portefeuille heeft), er echter dramatisch teruggelopen.

 

Volgens co-CEO Richard Lepeu waren dergelijke 'cadeautjes' voor politici en zakenlui tot voor kort goed voor 20 à 30% van de omzet in die regio. "Als je onze prestatie in China bekijkt vanuit dat perspectief, dan hebben we het nog niet zo slecht gedaan." Zijn collega-CEO Fornas deelt die visie: "Ik denk dat we de bodem bereikt hebben. Het ergste was twee jaar geleden, maar nu is de markt zich aan het herpakken."

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Isabel Marant opent eerste winkel in Nederland

24/05/2018

Modemerk Isabel Marant heeft de deuren geopend van een eerste Nederlandse boetiek in Amsterdam. De winkel is te vinden in de P.C. Hooftstraat, in het pand waar vroeger McGregor zat.

Zara opent nieuwe flagshipstore met hologrammen en robots

18/05/2018

In de vernieuwde flagshipstore van Zara in Stratford, Oost-Londen, worden klanten verwelkomd door hologrammen, robotarmen en met iPads gewapende winkelmedewerkers. De vestiging wil het beste van online en offline shoppen samenbrengen. 

Komono wil nog dit jaar 10 fysieke winkels

17/05/2018

Het Belgische accessoirelabel Komono wil nog dit jaar zijn aantal fysieke winkels verdubbelen tot tien. “De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen”, zeggen Anton Janssens en Raf Maes aan De Standaard.

Miljoenenboete voor Hema in geschil met Levi’s

17/05/2018

Winkelketen Hema moet een boete van liefst 4,4 miljoen euro betalen aan jeansmerk Levi’s. Dat was naar een rechter in Brussel gestapt omdat Hema het V-vormige stiksel van Levi’s op zijn eigen collectie had laten aanbrengen.

Expansie duwt Suitsupply de rode cijfers in

15/05/2018

Forse investeringen in expansie brachten Suitsupply vorig jaar een mooie omzetgroei, maar ook een flink nettoverlies. Toch is dat de enige weg voorwaarts, meent de Nederlandse keten, die het oog strak op de Verenigde Staten gericht houdt.

Winst Zalando totaal weggeveegd

08/05/2018

De Duitse e-tailer Zalando zag in het eerste kwartaal van 2018 zijn winst als sneeuw voor de zon verdwijnen: 5,1 miljoen euro nettowinst ging over in 15 miljoen verlies. De omzet steeg wel met 22% dankzij forse investeringen.