Opening eerste Red Market in Vlaanderen.

alt

Woensdag 14 juli opent de eerste Red Market in Vlaanderen zijn deuren in Opwijk. Daarmee zet Delhaize de veroveringstocht met zijn nieuwe discount supermarktconcept verder. Red Market biedt een discount alternatief in Delhaize-stijl aan dat voluit de lage prijzen-kaart trekt. De Belgische markt heeft reeds kunnen kennismaken met Red Market in twee Waalse vestigingen, meer bepaald in Gembloux en Andenne.

Verder zijn er al vestigingen in Griekenland en Roemenië. Na de vestiging in Opwijk volgt Tielt-Winge, waarna nog twee andere openingen in 2010 zijn gepland. Voor het eind van het jaar wil Delhaize internationaal uitpakken met 23 Red Markets. Delhaize Groep investeert daarbij vooral in de Roemeense markt, waar de distributiegroep zich anno 2000 voor 51% heeft ingekocht in warenhuisketen Mega Image.

 

Discount alternatief van Delhaize
Met Red Market grijpt Delhaize met beide handen het toenemend succes van discount supermarkten aan (cf. Sectoranalyse grootdistributie). De winkelformule maakt radicaal gebruik van het beproefde recept van lage prijzen door lage kosten. Red Market is een stock-up warenhuis waar klanten gestimuleerd worden om in grote hoeveelheden aan te kopen. Dit gebeurt door middel van oplopende kortingen naargelang de hoeveelheid. Het assortiment zal eveneens beperkt worden tot Delhaize huismerken en een beknopte selectie van nationale merken. Red Market speelt eenvoud als een strategische troef uit.

alt

Om het stock-up element te benadrukken worden de producten niet per stuk uitgepakt en in de rekken gezet, maar simpelweg in de doos gepresenteerd. Op die manier wordt eveneens sterk op loonkosten bespaard. Het aantal werknemers ligt opmerkelijk lager in een Red Market. De supermarkt in Opwijk zal draaien op een luttele 14 fulltime medewerkers. Dit is mede mogelijk door het revolutionaire kassasysteem van de winkelformule. In plaats van de klassieke wachtrijen aan kassa’s, staan klanten er in een horizontale lijn. Steeds wordt gesignaleerd welke kassa vrijkomt. Daarenboven scant ieder zijn aankopen volledig zelf in, zodat aan de kassa enkel nog dient te worden afgerekend. Een gewaagde formule, die desalniettemin blijkt te werken in de Waalse vestigingen.

 

Toch behoudt Red Market een aantal kenmerkende Delhaize trekjes. Om zich te onderscheiden van de hard discounters blijft er een verse bakkerijafdeling. Vis en vlees zijn er vers voorverpakt te vinden, rechtstreeks ingevoerd van Delhaize. Zo is er het versaanbod dat Delhaize eigen is, terwijl Red Market niet de kosten hoeft te dragen van de versateliers. Bovendien geven de winkels een ruime en overzichtelijke indruk. Om een hoog serviceniveau te garanderen zijn de winkels door de week steeds tot 20u geopend en staat Red Market ook elke zondagvoormiddag tot beschikking van de klant.

 

Strijd om de laagste prijs
De Red Market website garandeert “de laagste prijs in uw stad”. Denis Knoops, verantwoordelijke voor Red Market, maakt zich sterk dat ze steeds de goedkoopste zullen zijn. Ook goedkoper dan gedoodverfde rivaal Colruyt, naar verluid door lagere kosten. Uiteraard laat Colruyt zich dit niet zomaar gedijen. De Halse distributiegroep verdedigt zijn slogan van “altijd de laagste prijs” door dik en dun. Colruyt geeft toe zijn prijzen te moeten aanpassen aan de komst van Red Market, maar beweert dit dan ook consequent te doen. Dit kan de prijskloof tussen Colruyt en moederhuis Delhaize nog vergroten, aangezien Colruyt in dat geval zijn prijzen nationaal verlaagt terwijl Red Market regionaal speelt. Het ziet er naar uit dat Delhaize en Colruyt zich in een rechtstreekse oorlog werpen. Colruyt blijft er alvast zeer koelbloedig onder en verklaart tot het bittere eind te willen strijden.

 

altDelhaize zet zich daarnaast schrap voor de komst van Albert Heijn, een te duchten tegenstander die voor de distributiegroep in het verleden een inspiratiebron en voorbeeld is geweest. De warenhuisketen voelt daarom eerder respect dan angst voor Ahold. Delhaize relativeert overigens het prijsvoordeel van Albert Heijn. Veel elementen van dat prijsvoordeel zijn gebonden aan Nederland, terwijl het versaanbod van AH zelfs duurder zou zijn.

 

Gevaar voor kannibalisme

Wie wijselijk opmerkt dat Red Market ook een gevaar voor Delhaize zelf kan betekenen, wordt onmiddellijk gerustgesteld door Denis Knoops. Het gevaar voor kannibalisme wordt handig vermeden door enkel Red Markets te openen in buurten waar geen Delhaize aanwezig is. De kritische lezer kan hier tegenin brengen dat die plaatsen wellicht schaars zijn. Red Market wil een aanvulling op Delhaize zijn, eerder dan een concurrent. Bovendien is het ook de plaats om een aantal innovaties uit te testen voor de Delhaize Groep. Een opmerkelijk voorbeeld is het 100% zelfscanning systeem, maar in de toekomst zullen de Red Markets wel vaker als testlaboratorium fungeren. Eerst is het in spanning afwachten hoe consument en concurrent op Red Market zullen reageren.


alt
Bronnen:     

Red Market      

Distrifood
De Standaard
Flex News

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Het winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats bepaalt voortbestaan

02/05/2016

Het winkelgebied van de toekomst moet weer een sociale ontmoetingsplaats voor de consument worden: de ervaringen tijdens het bezoek aan een winkelcentrum ofwel de sociale meerwaarde, wordt bepalend voor het voortbestaan van een winkelgebied.

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

20/04/2016

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

20/04/2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Back to top