Recordverlies noopt Philips tot besparingen

Philips zit in nauwe schoentjes. Teruglopende vraag en drastische bijzondere waardeverminderingen zorgden voor een nettoverlies van €1,34 miljard in het tweede kwartaal, bijna het diepste dal in het voorbije decennium. Die slechte resultaten dwingen het elektrobedrijf tegen 2015 €500 miljoen kosten te besparen.

Drastische besparingen

Het ziet er bovendien niet naar uit dat de prestaties op korte termijn zullen verbeteren, geeft CEO Frans van Houten grif toe. Philips haalde in het kwartaal tot juni een EBITA van €370 miljoen, ten aanzien van €506 miljoen vorig jaar. De nettowinst zakte echter nog veel dramatischer. Waar Philips in Q2 van 2010 nog een bescheiden nettowinst van €259 miljoen presteerde, kelderde dit anno 2011 naar een verlies van €1,34 miljard.

 

Oorzaak zijn bijzondere waardeverminderingen ter waarde van €1,35 miljard op de goodwill in de divisies ‘health-care’, wegens zwakke prestaties in de VS, en verlichting, te wijten aan een vertraagde groei.

 

Wat de aangekondigde kostenbesparingen precies zullen inhouden is nog niet duidelijk. Er is enkel geweten dat Philips zijn verlieslatende televisieproductie voor 70% uit handen geeft aan het Hong Kong-gevestigde bedrijf TPV Technology. Bedoeling is alvast dat 200 van de bespaarde 500 miljoen wordt geherinvesteerd in R&D en verkoop, en dat tegen 2013 de omzet zodoende 4 à 6% stijgt.

Aandelen terugkopen

Analisten wisten al dat er slecht nieuws zou komen toen de in april aangestelde CEO liet weten zelf uitleg te zullen geven bij de kwartaalcijfers. Sinds zijn aanstelling zakt de aandeelwaarde van het bedrijf zienderogen. De bekendgemaakte cijfers sturen de aandelenkoers uiteraard verder de dieperik in.

 

Om desalniettemin wat vertrouwen in te boezemen en het roer weer een beetje in eigen handen te krijgen, maakte Philips tegelijkertijd bekend voor €2 miljard aandelen terug te gaan kopen.

Philips zit in nauwe schoentjes. Teruglopende vraag en drastische bijzondere waardeverminderingen zorgden voor een nettoverlies van €1,34 miljard in het tweede kwartaal, bijna het diepste dal in het voorbije decennium. Die slechte resultaten dwingen het elektrobedrijf tegen 2015 €500 miljoen kosten te besparen.

Drastische besparingen

Het ziet er bovendien niet naar uit dat de prestaties op korte termijn zullen verbeteren, geeft CEO Frans van Houten grif toe. Philips haalde in het kwartaal tot juni een EBITA van €370 miljoen, ten aanzien van €506 miljoen vorig jaar. De nettowinst zakte echter nog veel dramatischer. Waar Philips in Q2 van 2010 nog een bescheiden nettowinst van €259 miljoen presteerde, kelderde dit anno 2011 naar een verlies van €1,34 miljard.

 

Oorzaak zijn bijzondere waardeverminderingen ter waarde van €1,35 miljard op de goodwill in de divisies ‘health-care’, wegens zwakke prestaties in de VS, en verlichting, te wijten aan een vertraagde groei.

 

Wat de aangekondigde kostenbesparingen precies zullen inhouden is nog niet duidelijk. Er is enkel geweten dat Philips zijn verlieslatende televisieproductie voor 70% uit handen geeft aan het Hong Kong-gevestigde bedrijf TPV Technology. Bedoeling is alvast dat 200 van de bespaarde 500 miljoen wordt geherinvesteerd in R&D en verkoop, en dat tegen 2013 de omzet zodoende 4 à 6% stijgt.

Aandelen terugkopen

Analisten wisten al dat er slecht nieuws zou komen toen de in april aangestelde CEO liet weten zelf uitleg te zullen geven bij de kwartaalcijfers. Sinds zijn aanstelling zakt de aandeelwaarde van het bedrijf zienderogen. De bekendgemaakte cijfers sturen de aandelenkoers uiteraard verder de dieperik in.

 

Om desalniettemin wat vertrouwen in te boezemen en het roer weer een beetje in eigen handen te krijgen, maakte Philips tegelijkertijd bekend voor €2 miljard aandelen terug te gaan kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung mikt op recordwinst in vierde kwartaal

09/01/2018

Het Koreaanse technologiebedrijf Samsung heeft in voorlopige kwartaalresultaten aangegeven dat het uitgaat van een recordwinst voor het vierde kwartaal van 2017. Toch lijkt het niet te kunnen voldoen aan de verwachtingen.

Media Markt zet in op expansie met nieuwe formaten

03/01/2018

Met lage prijzen alleen kom je er niet meer, beseft Media Markt. De elektronicaketen wil daarom inzetten op nieuwe formaten, shop-in-shops en diensten. De keten is in Nederland klaar voor een nieuwe fase, meent de nieuwe CEO Arnold Sporrel.

Medeoprichter MediaMarkt overleden

28/12/2017

Erich Kellerhals, een medeoprichter van elektronicaketen MediaMarkt, is op kerstdag overleden. De Duitser legde in 1979 de basis van wat later zou uitgroeien tot een van de grootste elektroketens wereldwijd. Erich Kellerhals werd 78.

Verwachtingen rond iPhone X teruggeschroefd

26/12/2017

Analisten hebben hun verwachtingen rond de iPhone X voor het komende kwartaal verlaagd. Naar verwachting zullen er slechts 25 miljoen toestellen besteld worden, terwijl er in het huidige kwartaal 30 miljoen horen te worden verkocht.

Online drijvende factor voor moederbedrijf Media Markt

19/12/2017

In het boekjaar 2016/2017 is de omzet van CECONOMY, het nieuwe moederbedrijf van Media Markt en Saturn, met 1,3% gegroeid. Daarbij was vooral de online omzet een drijvende factor.

Carrefour en Fnac Darty denken aan inkoopalliantie

01/12/2017

Supermarktbedrijf Carrefour en elektronicaverkoper Fnac Darty denken eraan om een alliantie te vormen voor hun elektronica-aankopen. Door die bundeling van krachten kunnen ze de prijzen immers drukken.

Back to top