Recordverlies noopt Philips tot besparingen | RetailDetail

Recordverlies noopt Philips tot besparingen

Philips zit in nauwe schoentjes. Teruglopende vraag en drastische bijzondere waardeverminderingen zorgden voor een nettoverlies van €1,34 miljard in het tweede kwartaal, bijna het diepste dal in het voorbije decennium. Die slechte resultaten dwingen het elektrobedrijf tegen 2015 €500 miljoen kosten te besparen.

Drastische besparingen

Het ziet er bovendien niet naar uit dat de prestaties op korte termijn zullen verbeteren, geeft CEO Frans van Houten grif toe. Philips haalde in het kwartaal tot juni een EBITA van €370 miljoen, ten aanzien van €506 miljoen vorig jaar. De nettowinst zakte echter nog veel dramatischer. Waar Philips in Q2 van 2010 nog een bescheiden nettowinst van €259 miljoen presteerde, kelderde dit anno 2011 naar een verlies van €1,34 miljard.

 

Oorzaak zijn bijzondere waardeverminderingen ter waarde van €1,35 miljard op de goodwill in de divisies ‘health-care’, wegens zwakke prestaties in de VS, en verlichting, te wijten aan een vertraagde groei.

 

Wat de aangekondigde kostenbesparingen precies zullen inhouden is nog niet duidelijk. Er is enkel geweten dat Philips zijn verlieslatende televisieproductie voor 70% uit handen geeft aan het Hong Kong-gevestigde bedrijf TPV Technology. Bedoeling is alvast dat 200 van de bespaarde 500 miljoen wordt geherinvesteerd in R&D en verkoop, en dat tegen 2013 de omzet zodoende 4 à 6% stijgt.

Aandelen terugkopen

Analisten wisten al dat er slecht nieuws zou komen toen de in april aangestelde CEO liet weten zelf uitleg te zullen geven bij de kwartaalcijfers. Sinds zijn aanstelling zakt de aandeelwaarde van het bedrijf zienderogen. De bekendgemaakte cijfers sturen de aandelenkoers uiteraard verder de dieperik in.

 

Om desalniettemin wat vertrouwen in te boezemen en het roer weer een beetje in eigen handen te krijgen, maakte Philips tegelijkertijd bekend voor €2 miljard aandelen terug te gaan kopen.

Philips zit in nauwe schoentjes. Teruglopende vraag en drastische bijzondere waardeverminderingen zorgden voor een nettoverlies van €1,34 miljard in het tweede kwartaal, bijna het diepste dal in het voorbije decennium. Die slechte resultaten dwingen het elektrobedrijf tegen 2015 €500 miljoen kosten te besparen.

Drastische besparingen

Het ziet er bovendien niet naar uit dat de prestaties op korte termijn zullen verbeteren, geeft CEO Frans van Houten grif toe. Philips haalde in het kwartaal tot juni een EBITA van €370 miljoen, ten aanzien van €506 miljoen vorig jaar. De nettowinst zakte echter nog veel dramatischer. Waar Philips in Q2 van 2010 nog een bescheiden nettowinst van €259 miljoen presteerde, kelderde dit anno 2011 naar een verlies van €1,34 miljard.

 

Oorzaak zijn bijzondere waardeverminderingen ter waarde van €1,35 miljard op de goodwill in de divisies ‘health-care’, wegens zwakke prestaties in de VS, en verlichting, te wijten aan een vertraagde groei.

 

Wat de aangekondigde kostenbesparingen precies zullen inhouden is nog niet duidelijk. Er is enkel geweten dat Philips zijn verlieslatende televisieproductie voor 70% uit handen geeft aan het Hong Kong-gevestigde bedrijf TPV Technology. Bedoeling is alvast dat 200 van de bespaarde 500 miljoen wordt geherinvesteerd in R&D en verkoop, en dat tegen 2013 de omzet zodoende 4 à 6% stijgt.

Aandelen terugkopen

Analisten wisten al dat er slecht nieuws zou komen toen de in april aangestelde CEO liet weten zelf uitleg te zullen geven bij de kwartaalcijfers. Sinds zijn aanstelling zakt de aandeelwaarde van het bedrijf zienderogen. De bekendgemaakte cijfers sturen de aandelenkoers uiteraard verder de dieperik in.

 

Om desalniettemin wat vertrouwen in te boezemen en het roer weer een beetje in eigen handen te krijgen, maakte Philips tegelijkertijd bekend voor €2 miljard aandelen terug te gaan kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.