Recordverlies noopt Philips tot besparingen | RetailDetail

Recordverlies noopt Philips tot besparingen

Philips zit in nauwe schoentjes. Teruglopende vraag en drastische bijzondere waardeverminderingen zorgden voor een nettoverlies van €1,34 miljard in het tweede kwartaal, bijna het diepste dal in het voorbije decennium. Die slechte resultaten dwingen het elektrobedrijf tegen 2015 €500 miljoen kosten te besparen.

Drastische besparingen

Het ziet er bovendien niet naar uit dat de prestaties op korte termijn zullen verbeteren, geeft CEO Frans van Houten grif toe. Philips haalde in het kwartaal tot juni een EBITA van €370 miljoen, ten aanzien van €506 miljoen vorig jaar. De nettowinst zakte echter nog veel dramatischer. Waar Philips in Q2 van 2010 nog een bescheiden nettowinst van €259 miljoen presteerde, kelderde dit anno 2011 naar een verlies van €1,34 miljard.

 

Oorzaak zijn bijzondere waardeverminderingen ter waarde van €1,35 miljard op de goodwill in de divisies ‘health-care’, wegens zwakke prestaties in de VS, en verlichting, te wijten aan een vertraagde groei.

 

Wat de aangekondigde kostenbesparingen precies zullen inhouden is nog niet duidelijk. Er is enkel geweten dat Philips zijn verlieslatende televisieproductie voor 70% uit handen geeft aan het Hong Kong-gevestigde bedrijf TPV Technology. Bedoeling is alvast dat 200 van de bespaarde 500 miljoen wordt geherinvesteerd in R&D en verkoop, en dat tegen 2013 de omzet zodoende 4 à 6% stijgt.

Aandelen terugkopen

Analisten wisten al dat er slecht nieuws zou komen toen de in april aangestelde CEO liet weten zelf uitleg te zullen geven bij de kwartaalcijfers. Sinds zijn aanstelling zakt de aandeelwaarde van het bedrijf zienderogen. De bekendgemaakte cijfers sturen de aandelenkoers uiteraard verder de dieperik in.

 

Om desalniettemin wat vertrouwen in te boezemen en het roer weer een beetje in eigen handen te krijgen, maakte Philips tegelijkertijd bekend voor €2 miljard aandelen terug te gaan kopen.

Philips zit in nauwe schoentjes. Teruglopende vraag en drastische bijzondere waardeverminderingen zorgden voor een nettoverlies van €1,34 miljard in het tweede kwartaal, bijna het diepste dal in het voorbije decennium. Die slechte resultaten dwingen het elektrobedrijf tegen 2015 €500 miljoen kosten te besparen.

Drastische besparingen

Het ziet er bovendien niet naar uit dat de prestaties op korte termijn zullen verbeteren, geeft CEO Frans van Houten grif toe. Philips haalde in het kwartaal tot juni een EBITA van €370 miljoen, ten aanzien van €506 miljoen vorig jaar. De nettowinst zakte echter nog veel dramatischer. Waar Philips in Q2 van 2010 nog een bescheiden nettowinst van €259 miljoen presteerde, kelderde dit anno 2011 naar een verlies van €1,34 miljard.

 

Oorzaak zijn bijzondere waardeverminderingen ter waarde van €1,35 miljard op de goodwill in de divisies ‘health-care’, wegens zwakke prestaties in de VS, en verlichting, te wijten aan een vertraagde groei.

 

Wat de aangekondigde kostenbesparingen precies zullen inhouden is nog niet duidelijk. Er is enkel geweten dat Philips zijn verlieslatende televisieproductie voor 70% uit handen geeft aan het Hong Kong-gevestigde bedrijf TPV Technology. Bedoeling is alvast dat 200 van de bespaarde 500 miljoen wordt geherinvesteerd in R&D en verkoop, en dat tegen 2013 de omzet zodoende 4 à 6% stijgt.

Aandelen terugkopen

Analisten wisten al dat er slecht nieuws zou komen toen de in april aangestelde CEO liet weten zelf uitleg te zullen geven bij de kwartaalcijfers. Sinds zijn aanstelling zakt de aandeelwaarde van het bedrijf zienderogen. De bekendgemaakte cijfers sturen de aandelenkoers uiteraard verder de dieperik in.

 

Om desalniettemin wat vertrouwen in te boezemen en het roer weer een beetje in eigen handen te krijgen, maakte Philips tegelijkertijd bekend voor €2 miljard aandelen terug te gaan kopen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zo vertelt Philips Hue een emotioneel merkverhaal op de winkelvloer

24/05/2018

De geconnecteerde Hue-lampen bezorgen de verlichtingsmarkt nieuwe impulsen. Maar hoe breng je de klantreis in kaart voor een volstrekt nieuwe productcategorie? Dat is de uitdaging voor de trademarketingafdeling van Philips Lighting.

Verovering van Europa loopt voor Xiaomi via Parijs

23/05/2018

De Chinese smartphonefabrikant opende zopas een fysieke winkel in Parijs. Die betekent het vervolg van een ambitieus Europees expansieplan, maar het merk droomt ook hardop van een lancering in de Verenigde Staten.

Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.