Vakbeurs DIY & Homing mag op 25 september dertig kaarsjes uitblazen

Op 25 september gaat de ondertussen 30e editie van de vakbeurs DIY & Homing van start. Naar jaarlijkse gewoonte is het voor de DIY-sector rendez-vous in Kortrijk Xpo, maar voor deze feesteditie heeft de organistie toch wat nieuwigheden in petto. Pieter Desmet van DIY & Homing legt uit hoe de vakbeurs zich steeds moet heruitvinden in deze uitdagende doe-het-zelftijden.


DIY & Homing mag dit jaar 30 kaarsjes uitblazen. Wordt het gevierd?

P.D. : De beurs zit eerst en vooral in een vernieuwd kleedje. In de loop van de jaren zijn er twee wijzigingen gebeurd. De eerste is dat DIY & Homing verplaatst is van januari naar september. Helaas overlapte de DIY & Homing daardoor met de tuinbeurs Green Expo in Gent. Sinds dit jaar wordt de beurs dan ook tweejaarlijks georganiseerd, op vraag van de markt en afwisselend met Green Expo. Aangezien een groot aantal leveranciers uit de tuinsector nu wel weer aanwezig kunnen zijn, is er dit jaar extra veel aandacht voor de tuinbranche.


Speciaal voor de dertigste verjaardag pakken we natuurlijk ook wel uit met een aantal feestelijke elementen. Zo zijn er met onze noviteitenwedstrijd ‘Stars in the box’ dit keer speciale prijzen te winnen. Deelnemende retailers kunnen op zondag bijvoorbeeld een barbecue voor 30 man met barbecuekampioen Peter De Clercq in de wacht slepen. Op maandag valt er dan weer een VIP-pakket voor 30 voor de Ronde van Vlaanderen te winnen. Elke dag is er zo een prijs in het teken van de dertigste verjaardag.

Je hebt het over een “noviteitenwedstrijd”?

P.D. : Ja, onder de naam Stars in the Box organiseren we ondertussen al een tijdje een nieuwighedenwedstrijd. Het is een medium om innovaties een kans te geven: het gaat om een stand waar 31 nieuwe producten worden uitgestald. Bezoekers – winkeliers en retailers – worden er gevraagd om te stemmen op hun favoriete product. De vakbezoekers en een professionele jury maken uiteindelijk 3 laureaten bekend. De winnende producten krijgen dan een label en de bijhorende promotionele aandacht. Hopelijk worden retailers zo ook gemotiveerd om de producten een plaats op hun schap te geven.

Met Stars in the Box is het de bedoeling om innovatie te stimuleren. Merk je echter iets van de vaak gehoorde klacht dat er steeds minder ruimte is voor productontwikkeling en innovatie doordat de relaties tussen distributeurs en producenten verzuren?

P.D. : De relaties tussen distributeurs en producenten zullen geen effect hebben op innovaties, hoor. Innovatie blijft, omdat er vraag naar is. Bij die spanningen tussen retailers en leveranciers wil ik trouwens ook een kleine bedenking maken, als ik mag. Hier in Kortrijk Xpo organiseren we vakbeurzen voor uiteenlopende sectoren. En in vergelijking met sommige andere branches, valt dat in de doe-het-zelf al bij al best nog mee. Het zijn zeker nog geen toestanden zoals in de foodsector.

Hoe blijven jullie exposanten, maar ook alle grote beslissingsnemers en hun franchisenemers, overtuigen naar DIY & Homing af te zakken?

P.D. : We hebben dit jaar 164 exposanten, dat is 20% meer dan vorig jaar. Het gaat dus de goede kant uit. Een aantal belangrijk participanten die vorige keren niet aanwezig waren, mogen we dit jaar opnieuw verwelkomen. Daar zijn een aantal grote namen bij, zoals Bison, PGZ, Rockwool, Scotts, etc. Vooral de tuinsector neemt een groot aandeel in dit aanbod met 17%, een toename van 22%.


In iedere geval komen de ‘Grote Vier’ al jaar en dag naar onze beurs. En zeker niet alleen zij; de vele zelfstandigen die de Belgische DHZ nog rijk is, zijn ook steeds van de partij. We doelen met DIY & Homing bovendien niet enkel op aankopers. Meer en meer verschuiven we de aandacht ook naar dienstenleveranciers, bijvoorbeeld op het gebied van logistiek. Op die manier willen we het aanbod dus vergroten.


Zo hebben we dit jaar ook voor het eerst een demo-werkplaats. Dat is een ruimte waar een heus werkatelier is nagemaakt en waar aanbieders onder meer producten kunnen demonstreren. Doe-het-zelfwinkeliers kunnen er bijvoorbeeld zelfs hun medewerkers mee naartoe nemen om toepassingen voor de producten te zien of voor opleidingen.

Er zijn ook ochtendseminaries voorzien tijdens de vakbeurs. Hoe ontvankelijk is men hiervoor aan retail- en aan industriezijde?

P.D. : Inderdaad, we organiseren tijdens de beurs twee ontbijtseminaries waarvoor we – met behulp van Thierry Coeman van Retail Dynamics – twee belangrijke internationale sprekers hebben kunnen aantrekken. Deze vinden telkens plaats van 8u30 tot 10u, bewust voor de opening van de beurs. Op die manier trekken we geen mensen van de beurs weg, maar kunnen de exposanten ook zelf komen kijken. Want we verwachten op die seminaries een mooie fifty-fiftyverdeling van retailers en leveranciers.


Het eerste seminarie is meteen op maandag 26 september met Bruno Lanthier, PDG van het befaamde Truffaut Jardineries, de Franse marktleider in tuincentra. Op dinsdag 27 september komt Marco Orlandelli, CEO van Orlandelli, spreken. Dat bedrijf heeft wereldreferenties op vlak van het conceptualiseren van tuincentra, planten- en boomkwekerijen.

Dan is er nog een tweede randactiviteit: de Network Happening van BDA.

P.D. : Exact, op maandagavond blaast  de ganse branche ook dit jaar verzameling op de Network Happening van BDA, de Belgian DIY Assocation die sinds 2009 onder Comeos huist. Samen met Febin (de nationale vereniging van de leveranciers uit de sector DIY en tuin, nvdr.) organiseren ze een netwerkevenement met walking dinner en animatie. Zo is er een optreden van stemmenimitator Steve Ryckier voorzien.

In alle eerlijkheid, in West-Europa hebben de vakbeurzen het toch niet gemakkelijk. In Nederland en Frankrijk is men er zelfs mee gestopt. Waarom zou België anders zijn?

P.D. : Het is absoluut waar dat in een heel aantal landen een zeer onvruchtbaar klimaat heerst voor retailvakbeurzen. Hoe dat komt, valt natuurlijk moeilijk een pasklaar antwoord op te geven. Het enige wat we kunnen zeggen, is dat in het buitenland de concentratie zodanig groot is dat de actoren nog moeilijk samen te brengen vallen.


Zoals je zegt, zijn doe-het-zelfvakbeurzen bijvoorbeeld in Nederland zelfs opgehouden te bestaan. We hebben het vanuit Kortrijk Xpo zelf nog geprobeerd in Nederland. Met onze expertise dachten we goed geplaatst te zijn om het bij de noorderburen ook te proberen. Maar daar zijn we op moeten terugkomen. De enige verklaring die ik kan geven, is de marktsituatie. Een beurs heeft geen zin meer als het bezoekersveld zo klein is geworden.


België is in dat opzicht zeker en vast anders. We mogen niet vergeten dat er in België toch nog heel wat zelfstandigen zijn. Vergis je niet, zelfstandigen maken nog zowat 35% van de doe-het-zelfmarkt uit. Dat er nog vraag is naar een specifieke vakbeurs, blijkt bovendien uit de bezoekscijfers. We mogen jaarlijks toch steeds een 4.000tal bezoekers verwelkomen. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Hans van Tellingen (Strabo): “Veel Nederlandse ketens hebben lopen suffen”

08/11/2016

“De claims dat 20% van de bestedingen al online gebeuren, zijn een bewuste rekenfout”, zegt de Nederlander Hans van Tellingen, directeur-eigenaar van Strabo. In zijn boek #WatNouEindeVanWinkels ontkracht hij de mythe over de dood van de fysieke winkels met een aantal krasse uitspraken.

Categorie lactosevrij kent aanhoudende groei

10/06/2016

De markt van lactosevrije producten blijft aanhoudend groeien. De consument ziet deze producten steeds vaker als bewuste keuze voor gezond leven. Hierdoor verschuift dit onderdeel van de categorie glutenvrij, suikervrij en healthfood van niche naar mainstream. 

Het winkelgebied als sociale ontmoetingsplaats bepaalt voortbestaan

02/05/2016

Het winkelgebied van de toekomst moet weer een sociale ontmoetingsplaats voor de consument worden: de ervaringen tijdens het bezoek aan een winkelcentrum ofwel de sociale meerwaarde, wordt bepalend voor het voortbestaan van een winkelgebied.

Halalvoeding en -cosmetica zijn kansrijk in sterke groeimarkt

20/04/2016

Voeding en cosmetica zijn kansrijke segmenten in de groeimarkt halal, waar supermarkten op kunnen inspelen. De moslimconsument, maar ook de bewuste niet-moslim, heeft een toenemende belangstelling voor producten met halalcertificering.

EuroCommerce: “Consumenten willen veel keuze, huismerken bieden die"

20/04/2016

EuroCommerce en de European Retail Round Table (ERRT) hebben een nieuw rapport vrijgegeven over de waarde van huismerken. Daaruit blijkt dat consumenten vooral veel keuze willen, maar dat die verschillende keuzes niet verwarrend mogen zijn.

 

Back to top