Verkoop muziek en games daalt razendsnel.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Markt opent drive-in in Tilburg

17/05/2017

Media Markt heeft in Tilburg een drive-in geopend voor online bestellingen. Klanten die hun bestelling in de winkel willen afhalen, kunnen voortaan een afhaalpunt vinden aan de achterkant van de vestiging.

E-afval: geen pasklare oplossingen, wel puzzelstukjes

15/05/2017

Flink wat consumentenelektronica ligt nutteloos in ladekastjes of – erger – belandt op de vuilnisbelt. De oplossing: breng de producten en onderdelen zo veel mogelijk in een kringloop. Het kan, maar er is geen "one-size-fits-all"-oplossing. 

Verkoop Apple blijft in dalende lijn

03/05/2017

In het tweede kwartaal van zijn boekjaar is de verkoop van het aantal iPhones en het aantal iPads bij Apple opnieuw gedaald. Ondanks die cijfers wist het Amerikaanse technologiebedrijf zijn omzet- en winstcijfers toch op te krikken.

Apple onthult nieuw winkelconcept in Dubai

27/04/2017

Apple heeft in Dubai een nieuw winkelconcept onthuld, waarbij de winkels een "plek moeten worden voor creatieve geesten om samen te komen". Daarbij wordt zelfs het woord ‘store’ zo veel mogelijk vermeden.

Dit is beleving 2.0 volgens Media Markt

24/04/2017

De winkel als pretpark: met een doorgedreven belevingsstrategie countert Media Markt de online concurrentie. In de nieuwe testwinkels in Wilrijk en Eindhoven kunnen shoppers de recentste elektronische snufjes uitproberen.

Apple gaat voor 100% hergebruik en recycling

20/04/2017

Het Amerikaanse technologieconcern Apple heeft zich tot doel gesteld om “op een dag” alleen nog gerecycleerde materialen te gebruiken voor de fabricatie van zijn toestellen. Dat blijkt uit het jaarlijkse milieurapport dat Apple zopas publiceerde.

Back to top