Verkoop muziek en games daalt razendsnel. | RetailDetail

Verkoop muziek en games daalt razendsnel.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Fnac Darty en MediaMarkt Saturn sluiten inkoopalliantie

16/05/2018

De Franse elektronicaretailer Fnac Darty, de groep achter het Belgische Vanden Borre en het Nederlandse BCC, heeft een inkoopalliantie gesloten met concurrent MediaMarkt Saturn.

Amazon wil Walmart overtroeven in de Flipkart-deal

03/05/2018

De strijd om de Indische e-commercemarkt barst los: ook Amazon zou nu een gooi doen naar een meerderheidsaandeel in Flipkart. Daarmee hoopt het Walmart, dat al gesprekken was gestart met de Indische e-tailer, af te troeven.

"Amazon het goedkoopst, maar niet de beste service"

26/04/2018

Een onderzoek van De Standaard tussen honderd populaire elektrotoestellen wijst Amazon duidelijk aan als de goedkoopste. Klanten die een goede service willen, zijn echter beter af bij Coolblue en Media Markt.

Amazon brengt robots naar de huiskamer

24/04/2018

Amazon sleutelt in het geheim aan robots voor bij mensen thuis. Volgens persagentschap Bloomberg wil de technologiereus de robots nog dit jaar bij medewerkers in huis testen en de huisrobots mogelijk al in 2019 uitrollen.

Fnac Darty groeit verder dankzij samenwerkingen

23/04/2018

Elektronicareus Fnac Darty zag in het eerste kwartaal van 2018 de omzet licht groeien. De groep boekte naar eigen zeggen grote vooruitgang in zijn herstelplan: eind 2018 wil het bedrijf voor 130 miljoen euro aan synergievoordelen realiseren.

De ‘Schnäppcam’ lokt klanten weer naar de winkel

16/04/2018

De strijd aanbinden met webshops lijkt in deze tijd een verloren zaak voor veel fysieke winkels, maar niet alle winkeliers gooien zomaar de handdoek in de ring. Dat bewijst een Duitse witgoedhandelaar die een originele manier vond om klanten te lokken.