Verkoop muziek en games daalt razendsnel.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Media Saturn lanceert eerste volledig virtuele winkelwereld

21/11/2017

Klanten van Saturn, dat samen met Media Markt deel uitmaakt van de groep Media Saturn, kunnen voortaan hun VR-bril opzetten om de producten in twee virtuele omgevingen te bekijken. De koop ook afronden in VR is voorlopig nog niet mogelijk.

Service is de sleutel voor jarig Keymusic

10/11/2017

De fysieke muziekwinkel heeft zeker nog bestaansrecht, zegt CEO Francky Dedeyne van Keymusic, dat zijn 25e verjaardag viert. "Als je oplossingen verkoopt, speelt prijs minder", stelt hij. Groei komt uit een franchiseconcept, bovendien lonkt het buitenland.

Pieter Haas, CEO Ceconomy: "Wij verkopen een digitaal leven aan de consument"

03/11/2017

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, heeft de sleutel in handen voor de verdere consolidatie van de elektronicasector in Europa. De retailer wordt een verkoper van diensten en oplossingen: “We helpen mensen de juiste beslissingen te nemen.”

Ceconomy groeit verder in transitiejaar

26/10/2017

In het vierde kwartaal van zijn boekjaar is Ceconomy, voorheen onderdeel van de Duitse Metro Group, met 4,6% gegroeid naar 5,264 miljard euro. Vooral online zette het moederbedrijf van onder andere Media Markt grote stappen.

Google wil gaan verkopen in Google Shops

20/10/2017

Google opende vorig jaar al zijn eerste Google Shop als pop-upwinkel in New York, maar daar werden geen producten verkocht. Met de lancering van de nieuwe Google Pixel-smartphones wil de internetreus dat wel gaan doen.

Fnac Darty groeit met 6 procent in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet Fnac Darty met 6% gegroeid naar 1,792 miljard euro. Daarbij meldt het bedrijf tevens dat de integratie van Fnac en Darty voorloopt op schema. Ook in de Benelux was er sprake van groei.

Back to top