Verkoop muziek en games daalt razendsnel. | RetailDetail

Verkoop muziek en games daalt razendsnel.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Samsung maakt zich zorgen over eigen groei

06/07/2018

Technologiegigant Samsung is niet positief over de eigen resultaten. Het Zuid-Koreaanse bedrijf verwacht een niet al te geweldige groei in het tweede kwartaal van dit jaar: de verkoop van smartphones stelt teleur.

Ceconomy verkoopt zijn Russische divisie

21/06/2018

Ceconomy, het moederbedrijf van MediaMarkt, werd nooit succesvol op de Russische markt. Het heeft nu een ruildeal bereikt met de lokale elektroketen M.video, waarin het ook een participatie neemt.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

LVMH-topman Arnault pompt miljoenen in BackMarket

14/06/2018

BackMarket, een Franse start-up die zich positioneert als (super)marktplaats voor ‘refurbished’ ofte ‘opgelapte’ tweedehandse smartphones, tablets en laptops, heeft zopas 41 miljoen euro groeigeld opgehaald.

Coolblue sluit honderden webshops

11/06/2018

Webshopgroep Coolblue gaat een eind maken aan zijn honderden afzonderlijke webshops (denk aan smartphonestore.nl of pdashop.be). In de plaats daarvan wordt alles gecentraliseerd op de Coolblue-pagina, waardoor een uitbreiding naar andere talen en landen veel sneller zou kunnen gebeuren.

Leapp failliet, hoopt op doorstart

11/06/2018

Leapp, een verkoper van tweedehands Apple-toestellen, is failliet. Dat meldt de retailer op zijn website. De curator onderzoekt momenteel de mogelijkheden voor een doorstart.