Verkoop muziek en games daalt razendsnel.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Nederlanders hebben in 2010 opnieuw minder cd's gekocht. De totale muziekretail liep met 15,6 procent terug in omzet naar 218,4 procent. Een lichte groei in digitale verkopen kon een daling van de verkoop van fysieke albums met 16 procent naar twee miljoen stuks niet goedmaken. De verkoop van fysieke singles kelderde zelfs met bijna 40 procent. Daarvan gingen er nog maar driehonderdduizend over de toonbank.

 

Dat blijkt uit cijfers van branchevereniging NVPI. Online werd voor 17 miljoen euro uitgegeven aan downloads. Bij de cijfers is rekening gehouden met aankopen van Nederlanders bij buitenlandse webwinkels als Amazon. De cijfers zijn een forse tegenvaller voor de branche, die met een daling van 4,6 procent juist een behoorlijk 2009 achter de rug had. Opvallend is dat ook de verkoop van games daalde, met 9,4 procent. De verkopen van games maakten de afgelopen jaren de verloren omzet aan muziek voor retailers deels goed.

 

Vooral in de tweede helft van afgelopen jaar zakten de verkopen behoorlijk in. NVPI houdt in zijn cijfers geen rekening met oprukkende digitale en mobiele muziekdiensten als Last.fm en Spotify, die tegen een vast tarief het luisteren naar muziek mogelijk maken.

Tags: