ZAZA: kort op de bal!

alt

De ZAZA winkels in België  worden geëxploiteerd door de Antwerpse vennootschap HCB. Eigenaar van HCB is de Nederlandse Nesia Holding. Op dit moment heeft de groep 11 winkels in Nederland, Duitsland en België. In België en Duitsland werden onlangs de winkels van Claudia Sträter uit de Maxeda-groep overgenomen. Hierdoor konden er de afgelopen maanden nieuwe  ZAZA winkels geopend worden in Antwerpen, Brussel, Gent, Kortrijk, Leuven en Wijnegem. De doelgroep van ZAZA is de vrouw van 18 tot 40 jaar. De collectie wisselt wekelijks en is trendy en heel actueel. In de winkel zijn twee labels te vinden: ZAZA en SOBE. De collectie omvat naast kleding ook schoenen, tassen en accessoires. Het is de bedoeling om binnen het jaar in België nog een 5 tal winkels te openen. RetailDetail sprak op het hoofdkantoor in Hoboken met Lex Hes, de man achter de ZAZA-formule.

RD  Lex, even met de deur in huis vallen: hoe ben je in die kledingsector gerold ?
LH  Oei,  daarvoor moeten we toch al serieus terug in de tijd gaan. Mijn vader zat in de textielsector en in 1975 heb ik hem vervoegd . We hadden verschillende productiebedrijven, waaronder  ook verscheidene  in België en hadden  ongeveer 1200 medewerkers direct en indirect in loondienst. In onze beste jaren produceerden we 4 miljoen stuks. Maar op een bepaald moment  werden de betaaltermijnen onhoudbaar. Oorspronkelijk betaalde iedereen op 10 dagen. Op het einde liep dit op tot gemiddeld tussen de 100 en 120 dagen. We leverden aan alle grote ketens in Europa en op een bepaald moment zaten we in de tang van die grote spelers met openstaande rekeningen die konden oplopen tot  3 miljoen euro. Hierdoor verloor je je onafkankelijkheid volledig. Ik begreep toen dat het geld niet langer verdiend werd in productie, maar wel in de verkoop aan de consument .             
Ik besloot bijgevolg om de productie vaarwel te zeggen en zelf winkels te openen. Eerst enkele outletcenters  en vanaf 2002 openden mijn vrouw en ik onze ZAZA-winkels.

RD  ZAZA , zeg me niet dat je die naam per toeval koos!
LH  ZAZA was de naam van een productiebedrijf dat ik in 1987 gekocht had en ik vond die naam wel leuk. Een Spaanse keten, ook actief in de modebranche,  vond dit niet leuk.  We hebben even in elkaars haren gezeten.  Toen bleek dat ik juridisch het pleit won in Spanje , maar grote kans had te verliezen in de Benelux , hebben we als grote mensen een wereldwijd akkoord gemaakt. We respecteren dit.

RD  Betekende de Start van ZAZA ook dat je de productie vaarwel zei?
LH  Oh nee, zeker niet! Het zou dom zijn om deze ervaring die we generaties lang opbouwden, weg te gooien.  Wij ontwerpen nog steeds onze eigen collecties , net zoals we voordien deden , maar laten ze door confectiebedrijven verspreid over de ganse wereld produceren. Wij volgen de trends, lees de zaken die goed verkopen,  en schakelen erg snel. De productietijden voor specifiek voor ZAZA ontwikkelde kledinglijnen meten we in weken, niet in maanden!  Dit maakt dat wij met onze collecties  altijd middenin de verkoopgolf zitten. Al wat we op de markt brengen is al “in”. Het blijft frappant dat shoppers op hetzelfde moment allemaal op zoek zijn naar hetzelfde kledingstuk. Dat moet je dan ook hebben. De prijs is dan van minder belang. Alert zijn is de boodschap en dat is de kracht van ons bedrijf.

RD  Up to date collecties, is dat ‘het hele eieren eten’ ?
LH  Niet helemaal. Met goede collecties, maar zonder goede locaties lukt het niet.  Dit hebben we zelf tot onze scha en schande moeten ondervinden. Dat was trouwens ook de reden waarom we onze winkels in Engeland gesloten hebben. Een A-locatie verkoopt gewoon beter, en dat is in alle landen hetzelfde. Daarom zijn dat ook mijn twee belangrijkste opdrachten: goede locaties op de kop tikken en scherp textiel inkopen.  De accessoires  zijn het werkterrein van mijn echtgenote.

RD Waarom kies je voor België?
LH  Door de  overname van een aantal Claudia Sträter winkels ligt vandaag de focus op België. In België is het nog mogelijk om te retailen met leefbare marges. In Nederland en Duitsland bijvoorbeeld , waar wij ook actief zijn, spreken we echt over vechtmarkten. Misschien goed voor de consument maar niet voor onze marge. De kans is dan ook reëel dat we Duitsland gaan afbouwen.

RD Zijn de huurprijzen  ook  een determinerende factor voor jullie investeringsbeslissingen? Zie je grote verschillen in de landen waar jullie actief zijn?
LH  Het antwoord is ja op de twee vragen. In Duitsland zie je duidelijk dat er op belangrijke locaties panden leeg staan. Je kan die wel huren  tegen betere condities dan enkele jaren geleden, maar ze blijven te duur.  Ook in Nederland  blijven de huurprijzen  erg strak. Enkele  grote onroerend goed bezitters zijn  bang om realistische huurprijzen te vragen . Dat zou hun verplichten om een afboeking te doen op hun volledige portefeuille en dus zie je in Nederland locaties leegstaan. Liever dat, dan ze te verhuren aan marktconforme prijzen die betaalbaar zouden zijn voor de retailers. In België vind je, als je goed zoekt tenminste, nog steeds steden die betaalbaar zijn. Vandaar ook de focus op België.

RD  Hoe snel willen jullie hier gaan?
LH  Wij zien mogelijkheden om 5 tot 10 extra winkels extra te openen en als er buitenkansjes zijn, kan dat snel gaan.  De Claudia Sträter winkels zijn daar een goed voorbeeld van. Logistiek zijn we perfect in staat om binnen de maand een winkel te openen.

RD Hoe groot moeten deze winkels dan zijn?
LH  Dat maakt niet zoveel uit  en is vooral afhankelijk van de vierkante meterprijs. Wij hebben winkels van 180 vierkante meter die goede omzetten draaien, maar ook eentje in Lelystadvan 400 vierkante meter. Gemiddeld spreken  we over ongeveer 250 vierkante meter verkoopvloer.  En een ZAZA winkel runnen we, afhankelijk van de omzet,  in principe met 2 à 6 medewerkers.  De conversiegraad per uur is voor ons een belangrijke parameter en daarom houden we nauwgezet de tellers op de deuren in de gaten

RD  Constateer je ook daarin grote verschillen?
LH  Zeker.  Op de Meir in Antwerpen scoren we de hoogste conversiegraad  tussen 15u00 en 17u00. Op de Louisalaan in Brussel was dat tussen 17u00 en 18u00, als de mensen van kantoor kwamen.  In het Shoppingcenter Wijnegem zijn die pieken minder frappant;  daar verkopen we geleidelijker tussen 14u00 en 18u00. Zeer interessant om te volgen.

RD Ik vond ZAZA niet op het net, vreemd anno 2010?
LH  Ik ben misschien een beetje ‘old school’ en ga er in principe van uit dat een goede locatie en een goed assortiment in eerste instantie het belangrijkste is. Maar ik ben  niet blind voor de virtuele wereld  en  daarom ontwikkelen we momenteel ook een goede site.

 

RD  Ooit spijt gehad dat je in de textielwereld gerold bent?
LH  Nooit! Mijn vrouw en ik zijn gek van het vak en dit maakt ons gelukkige mensen. Een mooie winkelketen en gezond blijven, meer vragen we niet.  

 

alt

alt



  

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

20/03/2017

De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april.

Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

19/04/2016

Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn.

Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

04/06/2014

“Een kwart van de kleding die online wordt besteld, wordt teruggestuurd door de consument. In 70% van de gevallen is dat omdat de maat niet correct is en niet omdat er een probleem is met de kwaliteit van het artikel”, zegt Heikki Haldre, medeoprichter en CEO van Fits.me.

25 praktische tips om e-mailadressen te verzamelen

03/06/2014

(publireportage) Er zijn talloze manieren om zelf e-mailadressen te verzamelen. Toch weten veel bedrijven niet hoe ze dit goed, en volgens de wetgeving, moeten aanpakken. Om te helpen, heeft MailPlus 25 praktische tips op een rij gezet.

Casebundel “Succesvolle e-mailmarketing”

28/05/2014

(publireportage) De nieuwe bundel van Blinker biedt drie inspirerende cases over de inzet van e-mailmarketing in verschillende branches. Hun grote overeenkomst? Bij elk van hen draagt e-mailmarketing meetbaar bij aan het realiseren van de doelstellingen.

12 inspirerende voorbeelden van e-mailmarketing

24/04/2014

(publireportage) E-mailmarketing is veel meer dan alleen een nieuwsbrief versturen: marketingbureau Blinker heeft daarom 12 inspirerende praktijkvoorbeelden uitgewerkt, die geïnteresseerden langs de verschillende toepassingen van e-mailmarketing leiden.

Back to top