RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Liesbeth Mortier
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

icon
In bleed5 april, 2018

Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress.

Koning Marktplaats

In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die bijzonder en niet-alledaags speelgoed aan de man brengt. Acht jaar later draait de webshop op volle toeren, met een groot aantal klanten van buiten de landsgrenzen die de weg naar Kinderenkoning ook vinden via de marktplaatsen waarop het bedrijf actief is. De know-how die zaakvoerder Mike Boon hierin opbouwde, zet hij sinds 2014 ook in voor klanten die zich online beter willen positioneren.

“Met eWINGS, dat net als Kinderenkoning deel uitmaakt van Xplore Group, zetten we voor bedrijven webshops op poten, maar ook op marktplaatsen positioneren we hun producten, indien gewenst zelfs via een van ónze twaalf accounts op onder meer Bol.com, Fnac, eBay en Amazon,” vertelt Boon. Afhankelijk van de vraag van de klant, biedt eWINGS ook opslagruimte aan in een eigen magazijn, van waaruit het de gekochte producten zelf verzendt naar de eindklant. Zo kan men ook snel overstocks in de Europese markt positioneren.

Meevaren op het succes

Het grote voordeel van online marktplaatsen is volgens Boon dat bedrijven veel gerichter kunnen werken: “Onze klanten kopen een beperkte stock in, waardoor ook de kapitaalinvestering en de stockageruimte beperkt kunnen blijven, maar met diezelfde stock draaien ze toch een hogere omzet op marktplaatsen,” aldus Boon. Bovendien ligt de weg naar het buitenland open, want veel van de in ons land populaire marktplaatsen hebben een internationaal publiek van kopers. 

“Marktplaatsen zijn niet zomaar een voorbijgaande trend,” vindt Boon. “Het is een beweging in volle expansie die nog ontzettend veel potentieel heeft.” Ook en vooral in ons eigen land, want van de drie grootste en best draaiende webshops in België zijn er vandaag twee een marktplaats: Bol.com en Amazon. “Kleinere bedrijven varen in feite mee op het succes van die marktplaatsen zelf, zonder zwaar te moeten investeren in webshops en marketing.”

Iedereen verkoopt overal

Natuurlijk is er ook een keerzijde aan de medaille. Producten goed positioneren op de verschillende marktplaatsen vraagt wel wat know-how en ook het opvolgen van verschillende accounts op marktplaatsen vraagt tijd, al nemen marktplaatsintegrators vandaag een groot deel van het werk voor hun rekening. Bovendien vormen grote marktplaatsen ook een bedreiging voor kleinere webshops, meent Boon: “Wij hebben 5.000 producten die we verkopen op elk van de twaalf platformen waarop we actief zijn. Op de duur zijn producten overal beschikbaar, wat nadelig is voor de aantrekkingskracht van kleinere, exclusievere webshops.”

Toch lijkt de toekomst toe te behoren aan de resellers die op marktplaatsen de toon zetten. “Meer en meer ook grote retailers, waaronder Hubo en Carrefour, worden binnenkort marktplaatsen. Het resellersnetwerk op Bol.com, dat vandaag 20.000 man sterk is, neemt al één derde van de verkoop in. Dat zegt genoeg,” aldus Boon. 

Meer weten over marktplaatsen en het potentieel ervan voor uw bedrijf? Mike Boon vertelt er alles over op het RetailDetail Congress dat dit jaar plaatsvindt op donderdag 26 april in San Marco Village te Schelle. Voor deze editie werd een uniek programma samengesteld, met Belgische CEO’s van topbedrijven in retail die de opportuniteiten schetsen voor de sector waarin ze actief zijn én met elkaar in debat gaan. Via deze link vind je meer informatie over het programma en kan je je plaatsen reserveren. Een event om niet te missen!

 

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

  • icon
    In bleed4 juni, 2014
    Heikki Haldre: “De juiste maat is dubbele winst”

    Belangrijke drempel bij webshoppen Haldre, van Estse origine, commercialiseert een softwareprogramma waarbij het voor de online consument volstaat om enkele afmetingen door te geven, zoals borstomtrek, heupomtrek, armlengte en de lengte van de romp. Meteen krijgt hij dan een aangepast silhouet op het scherm, dat hij vervolgens aan kan kleden...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN