RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“66% groei voor online boodschappen in Europa”

icon
Food5 juni, 2019

Digitale disruptie veroorzaakt wereldwijd een sterke groei voor online boodschappen. De opkomst van nieuwe e-commercemodellen en ecosystemen dwingt traditionele spelers om zich snel en grondig aan te passen.  

 

“Het verhaal is maar net begonnen”

De impact van digitalisering op de foodwereld valt niet te onderschatten: tegen 2023 zal de markt voor online boodschappen in Europa met 66% groeien tot 47 miljard euro aan omzet, zegt een nieuw onderzoek van IGD in opdracht van The Consumer Goods Forum. Het marktaandeel van e-commerce in FMCG zal hier dan 2,5% bedragen, tegenover 1,8% in 2018. Dat is overigens nog klein bier vergeleken met de verwachte groei in Noord-Amerika (+152%) en Azië (+196%).

 

Foodretailers en fabrikanten kunnen zich maar beter schrap zetten, waarschuwt CEO Susan Barratt van IGD: “Digitalisering heeft de voedings- en consumentenindustrie al flink verstoord en getransformeerd, maar het verhaal is nog maar net begonnen.” Ze gelooft dat gevestigde retailers hard en snel zullen moeten werken, om de impact van online specialisten en nieuwe ecosystemen te beperken of om ermee in concurrentie te treden.  

 

Naar een ‘e-commerce 2.0’

IGD voorspelt dat het belang van strategische samenwerkingen tussen retailers en technologiebedrijven snel zal toenemen. Geavanceerde digitale technologie zal fysieke retailers helpen om de datakloof met ‘pure players’ te dichten, artificiële intelligentie zal de handelsrelatie tussen retailers en hun leveranciers transformeren. De meest geavanceerde traditionele retailers zullen diversifiëren om minder afhankelijk te worden van de verkoop van producten.

 

Bleef e-commerce tot nu toe een eerder gestandaardiseerd gegeven, dat dient zich nu een ‘e-commerce 2.0’ aan met nieuwe, creatieve verkoopmodellen. Pure players openen eigen offline winkels of gaan allianties aan met traditionele retailers. Meer fabrikanten gaan rechtstreeks verkopen aan de consument, via gezamenlijke bestelplatformen en marktplaatsen. Sommige logistieke spelers zullen retailer worden. Social commerce verovert de wereld.

 

Er ontstaan nieuwe ecosystemen, die retail- en consumentendiensten koppelen aan logistiek, financiële diensten en technologie. Door het centraliseren van data en het gebruik van geavanceerde technologie krijgen die ecosystemen realtime inzicht in consumentengedrag zodat ze snel kunnen inspelen op verandering, shoppers een doorgedreven personalisering kunnen bieden, en zo hun winstgevendheid verhogen.

 

 Regio  Online omzet 2018  Online omzet 2023  Groei  Online aandeel 2018  Online aandeel 2023
 Azië  101  299  196%  3,4%  7,5%
 Noord-Amerika  25  62  152%  1,5%  3,4%
 Europa  32  53  66%  1,8%  2,5%

(Bedragen in miljard dollar, bron: IGD/The Consumer Goods Forum)

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food24 december, 2025
    Na pizza-debat toch akkoord over btw-regels voor afhaalmaaltijden

    De Belgische federale regering heeft na weken van technische en politieke verwarring een knoop doorgehakt over de btw op meeneemmaaltijden. Vragen over wat nu precies een afhaalmaaltijd is en hoe lang een supermarktpizza houdbaar is, zorgden weliswaar eerst nog voor verhitte discussies.

  • icon
    Food23 december, 2025
    “Crisp is voor het eerst winstgevend”, maar wendt zich af van België

    Voor het eerst sinds de start in 2018 noteert online supermarkt Crisp een operationele winst – weliswaar slechts op maandniveau. Het bedrijf wil dat 2026 zijn eerste winstgevende jaar wordt en vertrekt daarom uit het distributiecentrum in Breda, dat België beleverde.

  • icon
    Food23 december, 2025
    [Interview] “Frisdrank moet je niet de hele dag drinken” (Mirco Wiegert, fritz-kola)

    De frisdrankmarkt moet van overmaatse flessen af, vindt Mirco Wiegert, CEO en medeoprichter van het duurzame merk fritz-kola. Dat zou meteen ook een einde maken aan de discussies over suiker en obesitas.

Meest gelezen
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
  • icon
    Algemeen28 november, 2025
    EU maakt van elke winkel een cashautomaat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food5 december, 2025
    Upfront opent eerste supermarkt en zoekt er nu al vier nieuwe
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN