RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven CarrefourColruytColruyt GroupDaltixDelhaizeTest-Aankoop
  • Onderwerpen InflatiePrijsvergelijking
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

‘Kleine Leeuwtjes’ onder vuur? Delhaize reageert

icon
Food21 juni, 2022
Foto Delhaize

Houdt Delhaize z’n belofte over de prijsverlagingen voor 500 huismerken? Volgens een meting van Daltix niet, volgens Test-Aankoop dan weer wel. De retailer reageert op de controverse.

Compenseren met prijsverhogingen?

Vorige week kondigde Delhaize prijsverlagingen aan voor 500 basisproducten onder het huismerk, als antwoord op de inflatie. De producten worden in de winkel goed herkenbaar aangeduid met ‘Kleine Leeuwtjes’. Een opgemerkte campagne die heel wat media-aandacht kreeg en ook de nodige reacties uitlokt.

In een post op LinkedIn neemt databedrijf Daltix die recente prijsverlagingen bij Delhaize onder vuur. Het bedrijf vergeleek de prijzen voor 50 van de 500 basisproducten die de retailer adverteert. 24 van de 50 producten werden in prijs verlaagd, maar geen ervan kreeg de beloofde 30% prijsdaling, zegt Daltix. 21 producten wijzigden helemaal niet in prijs, en 3 producten stegen in prijs.

De prijs van twee muesliproducten uit de steekproef bleef gelijk op 16 juni, terwijl zes private label muesliproducten in prijs stegen. Delhaize verhoogde op 16 juni ook de prijs van de biologische variant van z’n tomatenketchup. De conclusie van Daltix: “Het ziet ernaar uit dat Delhaize wel eens prijzen aan het verhogen is op producten buiten het kleine leeuw assortiment om hun verlies te compenseren.”

“Een aardverschuiving”

De prijsvergelijking van Daltix lijkt in tegenspraak met een prijsmeting die Test-Aankoop vanochtend publiceerde. De consumentenorganisatie ziet dat voor een selectie van een twintigtal producten, de prijskloof tussen Delhaize en Colruyt van 26 à 30% naar amper 2% is verkleind voor gebruikers van de SuperPluskaart.

Delhaize benadert voor deze selectie producten vaak de prijzen van Colruyt en is doorgaans beduidend goedkoper dan Carrefour. “Een aardverschuiving”, zegt de consumentenorganisatie, die er wel op wijst dat shoppers voor andere producten nog steeds een stuk duurder af dreigen te zijn. Opmerkelijk is wel het feit dat ook Test-Aankoop voor z’n prijsvergelijkingen gebruik maakt van de data van Daltix – weliswaar met een andere invalshoek.

“Zweem van partijdigheid”

“We hebben wel degelijk enkele producten met 30% in prijs verlaagd,” reageert woordvoerder Roel Dekelver van Delhaize tegenover RetailDetail. “Die zaten blijkbaar niet in de beperkte steekproef van Daltix. Het klopt ook dat we enkele producten niet meer hoefden te verlagen omdat ze al zeer competitief waren. We hadden voor die producten eerder al de prijzen verlaagd.”

Hij bevestigt dat Delhaize enkele prijzen heeft moeten verhogen, wegens tariefverhogingen door de leverancier. “Ontbijtgranen en ketchup zijn duurder geworden, dat is nu eenmaal onvermijdelijk. Je ziet dezelfde verhogingen bij andere retailers. We willen met onze campagne helemaal geen prijsoorlog ontketenen, maar wel onze concurrentiepositie verbeteren,” vervolgt hij. “En dat zonder toegevingen op kwaliteit of gezondheid. Je kan, met alle respect, onze lasagne niet vergelijken met die van een Aldi bijvoorbeeld.”

Dekelver stelt zich wel openlijk vragen over de deontologie van de communicatie door Daltix. “Iedereen weet dat Colruyt Group aandeelhouder is van Daltix. Er hangt op z’n minst een zweem van partijdigheid over deze prijsvergelijking. Ik vind het niet echt kunnen. Het is alsof Peter Goossens de Michelingids zou sponsoren.”

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food16 mei, 2025
    Colruyt krijgt groen licht voor overname Delitraiteur

    De Belgische Mededingingsautoriteit heeft donderdag de overname van maaltijdwinkelketen Delitraiteur door Colruyt Group goedgekeurd.

  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN