RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sainsbury’s presteert veel beter dan Tesco

icon
Food2 oktober, 2013

Tesco: non-food daalt, food groeit miniem

Om met de marktleider te beginnen: Tesco’s omzet in de 26 weken tot 24 augustus 2013 steeg in het Verenigd Koninkrijk met 1,7 procent. Op identieke basis daalde de omzet echter met 0,5 procent. Tesco wijt deze daling aan afkalvende omzet in de non-foodcategorieën. Daar zegt Tesco dat het werkt aan “… een overgang naar meer margerijke en snelgroeiende categorieën.”

 

Zoals Tesco in de vernieuwde hypermarkt in Watford al demonstreert, gaat het hier om het saneren van consumentenelektronica en meer aandacht voor kleding, decoratieve en huishoudelijke ranges voor huis en keuken, en voor cadeau-artikelen. Non-food ranges hebben volgens Tesco immers veel minder te lijden van online.

 

Tesco wijst er ook op dat de identieke groei in food positief was. Daar groeide de omzet inderdaad met een magere één procent, als gevolg van vernieuwingen in de huismerkranges, waarbij volgens de marktleider vooral het topsegment Tesco Finest goed presteert.

 

Sainsbury’s: groei door gemak

Sainsbury’s deed het in het tweede kwartaal en het halve jaar tot 28 september 2013 beduidend beter dan Tesco. De totale omzet groeide in het halve jaar met 4%, en op identieke basis kwam de groei uit op 1,4%. Een stuk beter dan Tesco, maar toch nog ver van de identieke groei van 6,9 procent van Waitrose.

 

In Groot-Brittannië presteren de retailers aan de uitersten van het positioneringsspectrum het beste, want naast de zeer goede resultaten van het hoog gepositioneerde Waitrose, verblufte onlangs discounter Aldi UK vriend en vijand met – in heel 2012 – een ruim veertig(!) procent hogere omzet en een winst voor belasting die 125 procent hoger lag. Op identiek niveau zal de omzet ook flink zijn gestegen bij Aldi, dat zijn Britse klantenkring behoorlijk heeft vergroot.

 

Sainsbury’s wijst er ook op dat 0,3 procentpunt van de identieke omzetgroei is gerealiseerd door het verbeteren en verbouwen van winkels. In het eerste semester heeft de keten acht supermarkten verbouwd en twee uitgebreid. Ook verbouwde Sainsbury’s 22 gemakswinkels en gingen er twee gemakswinkels dicht. Daarnaast hebben zes nieuwe supermarkten en vijftig nieuwe gemakswinkels bijgedragen aan de totale omzetgroei van Sainsbury’s.

 

Groeisegmenten: online en gemakswinkels

Ook Tesco is in de eerste jaarhelft actief geweest in het verbeteren van winkels. “Tot nu toe hebben we ruim dertig procent van onze grote supermarkten verbeterd en dat resulteert in omzetgroei van drie tot vijf procent”, aldus Tesco in een verklaring van de cijfers. Net zoals in de superstores kiest Tesco ook in de Extra hypermarkten voor een ‘food first’-benadering, die het toont in de drie pilootwinkels in Watford, Purley en Coventry.

 

Online en gemakswinkels zijn de groeisegmenten voor Britse retailers: ook Sainsbury’s stelde dat in het tweede kwartaal de online omzet met 15 procent toenam. De gemakswinkels van Sainsbury’s groeiden zelfs met twintig procent, waarbij met name het mooie zomerweer positief was voor de verkoop.

 

Tesco bouwt online supply chain uit

Tesco schrijft aanzienlijke bedragen af op haar vastgoedportfolio en zet de rem op nieuwe winkels. Van de winkels die het wél opent, bestaat zo’n 30 procent uit gemakswinkels. In de eerste jaarhelft opende de keten 54 Tesco Express-winkels en 16 gemakswinkels van haar dochterbedrijf ‘One Stop’. Deze gemaksretailer die Tesco in 2003 overnam, is verder niet geïntegreerd en opereert onafhankelijk van Tesco.

 

Bij Tesco groeide de online omzet in levensmiddelen met zo’n dertien procent. Op tweehonderd locaties kunnen klanten hun online bestellingen nu ook ophalen. Tesco’s online toevoerketen bestaat nu uit vijf distributiecentra die de online bestellingen afwikkelen. Om verdere groei te faciliteren, zal Tesco later deze maand een zesde centrum openen, waar het niveau van automatisering – en daarmee de capaciteit – weer verder is opgevoerd.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food15 mei, 2025
    Snacksproducent Van Geloven sluit drie fabrieken

    Van Geloven, de producent van snacksmerken Mora en Van Dobben en dochterbedrijf van diepvriesgigant McCain, sluit drie productievestigingen in België en Nederland. Dat zal 142 jobs kosten.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Sligro verwacht voor het eerst winst in België

    Na jaren van financiële tegenvallers verwacht Sligro in 2025 voor het eerst zwarte cijfers te schrijven in België. De horecagroothandel heeft de logistieke processen eindelijk op orde, nu richt het bedrijf de blik op omzetgroei en marktaandeel.

  • icon
    Food14 mei, 2025
    Waarom merken bij Albert Heijn in Nederland 2% duurder zijn dan in België

    Supermarkten in België, Nederland en Duitsland hebben gemiddeld een vergelijkbaar prijsniveau, al zijn er opmerkelijke verschillen in functie van categorieën, merken en retailers, blijkt uit een nieuwe prijsvergelijking bij onder andere Aldi en Albert Heijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN