RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Ongekende herverkaveling in supermarktland”

icon
Food24 maart, 2014

Kleine volumegroei

Rabobank vindt dat de omzetgroei van twee procent die de supermarktbranche kende in 2013 een vertekend beeld geeft, aangezien een groot deel van die groei kwam door de btw-verhoging in 2012 en de inflatie van de prijzen van agrarische grondstoffen. De volumes stonden echter serieus onder druk, zeker tegen het einde van het jaar.

 

Voor dit jaar verwacht Rabobank daarom een omzetgroei van niet meer dan één procent voor de supermarkten. Zo zal onder andere het positief effect van de hogere grondstofprijzen grotendeels wegvallen.

 

Rabobank gelooft ook dat de prijsconcurrentie ervoor zorgt dat groei in marktaandeel bij supermarkten enkel nog kan voortvloeien uit stijgende volumes. Die groei zal de komende jaren echter beperkt blijven, vanwege de moeilijke economische omstandigheden. “Van de verwachte omzetgroei in de Nederlandse supermarktsector tot 2016 is maar 0,6 miljard euro toe te schrijven aan een volumestijging“, klinkt het.

 

Die groei zal dan ook nog eens opgeslokt worden door relatieve nieuwkomers, zoals online spelers, Lidl en dumpsupermarkten. Zo groeide Lidl de afgelopen jaren al met 2,5 procent en EFMI berekende dat het plafond van Lidl ergens tussen elf en twaalf procent marktaandeel zou liggen.

 

Aardverschuiving van marktaandeel

Ook online zal verder blijven groeien: Rabobank verwacht een groei van de online omzet van ongeveer 0,7 miljard euro in drie jaar, naar een bedrag tussen 1 miljard euro en 1,3 miljard euro. “Daar komt de verwachte 0,2 miljard euro groei van de dumpsupers en non-foodketens nog bovenop.”

 

Als de groei van die segmenten wordt gekoppeld aan de lage volumegroei, is het duidelijk dat de groei van onder andere Lidl en online ten koste zal gaan van traditionele supermarktketens. “Afgaande op de groeiverwachtingen voor deze trends gaat er de komende jaren vier procent marktaandeel, dus bijna 1,5 miljard euro aan omzet, herverdeeld worden.”

 

Niet iedereen even ver online

Omdat niet elke keten even ver staat op het gebied van online retail, verwacht Rabobank grote veranderingen ten aanzien van het huidige landschap. “Albert Heijn is momenteel veruit de grootste in online met een geschat marktaandeel van zo’n 70 procent. De webshop van Jumbo gaat daarentegen pas in de loop van 2014 open”, geeft Rabobank twee voorbeelden. Ook nieuwe spelers zullen hun graantje proberen mee te pikken op de online markt.

 

Rabobank verwacht niet enkel op het niveau van de ketens veranderingen, maar ook lokaal en zelfs tussen winkels die tot dezelfde keten behoren. “Supermarkten die de online slag dreigen te verliezen, met een slecht prijsimago kampen en/of zich anderszins niet weten te onderscheiden, zullen de komende jaren de rekening gepresenteerd krijgen”, besluit het rapport.

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food9 december, 2025
    PepsiCo zet het mes in de kosten

    Onder druk van zijn activistische aandeelhouder Elliott Investment Management, gaat PepsiCo fors kosten besparen, consumentenprijzen verlagen en het assortiment gezonder maken.

  • icon
    Food9 december, 2025
    Met nieuwe merkidentiteit ambieert Exki expansie in Vlaanderen

    Exki, de Belgische keten van gezonde “fast casual” restaurants, gaat onder een nieuw management en met een geactualiseerd concept weer op zoek naar expansie. De focus ligt daarbij op Frankrijk en (het noorden van) België.

  • icon
    Food9 december, 2025
    San Francisco start rechtzaak tegen Coca-Cola, Mondelez, Nestlé om ultrabewerkt voedsel

    De stad San Francisco is een rechtszaak gestart tegen tien voedingsgiganten om hun ultrabewerkt voedsel. De aanklager vergelijkt het probleem met de tabaksindustrie, onder andere omdat de producenten volgens hem goed weten dat hun producten schadelijk zijn.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN