RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Ongekende herverkaveling in supermarktland”

icon
Food24 maart, 2014

Kleine volumegroei

Rabobank vindt dat de omzetgroei van twee procent die de supermarktbranche kende in 2013 een vertekend beeld geeft, aangezien een groot deel van die groei kwam door de btw-verhoging in 2012 en de inflatie van de prijzen van agrarische grondstoffen. De volumes stonden echter serieus onder druk, zeker tegen het einde van het jaar.

 

Voor dit jaar verwacht Rabobank daarom een omzetgroei van niet meer dan één procent voor de supermarkten. Zo zal onder andere het positief effect van de hogere grondstofprijzen grotendeels wegvallen.

 

Rabobank gelooft ook dat de prijsconcurrentie ervoor zorgt dat groei in marktaandeel bij supermarkten enkel nog kan voortvloeien uit stijgende volumes. Die groei zal de komende jaren echter beperkt blijven, vanwege de moeilijke economische omstandigheden. “Van de verwachte omzetgroei in de Nederlandse supermarktsector tot 2016 is maar 0,6 miljard euro toe te schrijven aan een volumestijging“, klinkt het.

 

Die groei zal dan ook nog eens opgeslokt worden door relatieve nieuwkomers, zoals online spelers, Lidl en dumpsupermarkten. Zo groeide Lidl de afgelopen jaren al met 2,5 procent en EFMI berekende dat het plafond van Lidl ergens tussen elf en twaalf procent marktaandeel zou liggen.

 

Aardverschuiving van marktaandeel

Ook online zal verder blijven groeien: Rabobank verwacht een groei van de online omzet van ongeveer 0,7 miljard euro in drie jaar, naar een bedrag tussen 1 miljard euro en 1,3 miljard euro. “Daar komt de verwachte 0,2 miljard euro groei van de dumpsupers en non-foodketens nog bovenop.”

 

Als de groei van die segmenten wordt gekoppeld aan de lage volumegroei, is het duidelijk dat de groei van onder andere Lidl en online ten koste zal gaan van traditionele supermarktketens. “Afgaande op de groeiverwachtingen voor deze trends gaat er de komende jaren vier procent marktaandeel, dus bijna 1,5 miljard euro aan omzet, herverdeeld worden.”

 

Niet iedereen even ver online

Omdat niet elke keten even ver staat op het gebied van online retail, verwacht Rabobank grote veranderingen ten aanzien van het huidige landschap. “Albert Heijn is momenteel veruit de grootste in online met een geschat marktaandeel van zo’n 70 procent. De webshop van Jumbo gaat daarentegen pas in de loop van 2014 open”, geeft Rabobank twee voorbeelden. Ook nieuwe spelers zullen hun graantje proberen mee te pikken op de online markt.

 

Rabobank verwacht niet enkel op het niveau van de ketens veranderingen, maar ook lokaal en zelfs tussen winkels die tot dezelfde keten behoren. “Supermarkten die de online slag dreigen te verliezen, met een slecht prijsimago kampen en/of zich anderszins niet weten te onderscheiden, zullen de komende jaren de rekening gepresenteerd krijgen”, besluit het rapport.

Meer Food
Bekijk meer
  • icon
    Food5 juni, 2025
    Albert Heijn brengt generatieve AI naar de winkelvloer

    Albert Heijn zet een nieuwe stap in de digitalisering van haar supermarkten met de introductie van een AI-gedreven assistent voor winkelmedewerkers.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Belgische bierconsumptie daalde met een vijfde in tien jaar

    Belgen drinken zowat 20% minder bier dan tien jaar geleden, en tegelijk staat ook de bierexport onder druk – nu nog meer door de nieuwe Amerikaanse invoertarieven op aluminium. Ondanks die perfecte storm blijven de brouwers investeren.

  • icon
    Food5 juni, 2025
    Blokkades bij Lidl wegens “ondraaglijke” werkdruk

    Werknemers van Lidl blokkeren vanochtend de vijf Belgische depots van de discounter wegens de werkdruk, die ze “onhoudbaar” noemen. Daardoor is de bevoorrading van de winkels volledig stilgelegd. De vakbonden eisen dat de directie met een concreet plan komt om de situatie te verbeteren, anders volgen mogelijk stakingen in de...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN