RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Tags jaaroverzicht
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit waren de meest gelezen artikels op retaildetail.nl in 2023

icon
Algemeen26 december, 2023
Shutterstock.com

Makro België én Nederland, maar ook Jumbo, Picnic, Big Bazar en dubieuze Chinese mode-apps domineerden het retailnieuws in 2023. Al was het populairste artikel van het jaar toch van een geheel andere orde…

De top 20

20. Nederlands onlinetrots Picnic verovert Europa, maar doet dat wel ten koste van dieprode cijfers. Geen probleem, argumenteert medeoprichter Michiel Muller.

19. Klanten schrijven nauwelijks reviews, dus publiceert Zalando ze ook niet langer.

18. In februari benoemde Homefashion Group, de holding boven Leen Bakker en Kwantum, een nieuwe CEO. Toen wisten we nog niet dat het maar voor even zou zijn…

17. Enkele recente transacties wakkerden in Nederland de onrust over Makro aan: zou het kunnen dat de retailer zich voorbereidt op een mogelijk faillissement, zoals in België?

16. De Duitse dierenwinkelketen Fressnapf, Europees marktleider en vooral gekend van dochter Maxi Zoo, zette zijn opmars verder met de overname van de Nederlandse retailer Jumper Groep.

15. Onder grote belangstelling lanceerde Makro in Nederland een eigen e-commerceplatform: voor het eerst kunnen klanten er online bestellen, en dat hoeven niet eens bedrijven te zijn.

14. “Stop in ‘s hemelsnaam met omnichannel”, sprak Erik Cuypers van Maxeda DIY, de groep boven Praxis. Dat bleek een prikkelend statement.

13. Leverbeperkingen door internationale merkfabrikanten leiden tot grote prijsverschillen binnen de Europese Unie. Picnic pikt dat niet langer, en u was helemaal mee.

12. Prijsdiscussies leiden soms tot lege rekken. Dat baart opzien, zeker als Jumbo ruziet met grote namen als Mars en Nestlé.

11. Sociale onrust om loonsverhogingen raakte ook Albert Heijn, waar een staking in de distributiecentra langer aanhield dan gepland.

10. De saga rond Big Bazar, dat eerst wel en dan niet en dan toch weer wel failliet zou gaan, kon op forse belangstelling rekenen.

9. De 7 Zekerheden zijn een begrip. Als Jumbo aankondigt aan die klantgaranties te sleutelen, dan is dat groot nieuws.

8. Ook een bewonderde discounter als Lidl beleeft geen ‘wandeling in het park’: de winst staat onder druk, wat tot kostenbesparingen moet leiden.

7. Het was geen topjaar voor de Nederlandse retail, met verschillende opgemerkte faillissementen. Ook Shoeby geraakte in de problemen.

6. Gemakswinkelketen 7-Eleven komt naar Europa en is op zoek naar franchisenemers. Niet in de Benelux, maar toch was de belangstelling er groot.

5. Geen maand na de Amerikaanse lancering was Temu er al de meest gedownloade shopping-app. Nu verovert de AliExpress-rivaal ook Europa. En dus Nederland.

4. Maffiapraktijken, corruptie op grote schaal, afpersing en georganiseerde misdaad: de beschuldigingen aan het adres van Shein waren niet min.

3. Het faillissement van het Belgische Makro werd in Nederland op de voet gevolgd.

2. Dat gold dus ook voor het bericht dat de Makro-medewerkers die hun job verloren, er wel gauw een nieuwe zouden vinden.

1. We vermoeden dat het ongerustheid is geweest: het nieuws dat de Europese Commissie poeder van huiskrekels en de kleine meelworm veilig verklaarde voor consumptie, deed in Nederland flink wat stof opwaaien. Belgen lagen er opvallend genoeg niet wakker van.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen3 juni, 2025
    Blokker maakt comeback met oud logo en 37 nieuwe winkels

    Bij Blokker “bloeit wat moois”: de Nederlandse huishoudketen wil nog dit jaar 37 winkels openen. Ook het directieteam is gevormd: de doorstart onder Roland Palmer krijgt zo concreter vorm.

  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN