RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Dorien Breels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

2009 was een prima jaar voor Cardoen.

icon
In bleed8 december, 2009

RD: Anno 45% meer wagens verkopen, hoe doe je dat ?


Karel Cardoen: een stuk van de verklaring zit natuurlijk in de conjunctuur. Cardoen doet zijn voordeel met de verstoring van vraag en aanbod. Wij kunnen in markten die met een enorm overschot kampen heel interessante loten op de kop tikken die we hier vervolgens  aan onklopbare condities kunnen verkopen. Dit crisisjaar is voor ons ideaal.

RD: In de sector staat niet alleen de verkoop onder druk, ook de marges zijn catastrofaal. Hoe scoren jullie daar?


Karel Cardoen: Het aantal verkochte wagens steeg zoals gezegd met 45%; tegelijkertijd noteerden we een omzetstijging van “slechts” 34%. De officiële dealerships geven vandaag zowat heel hun marge weg. Wij verkochten ook aan duidelijk lagere prijzen en toch konden we onze marge stabiel houden.  Ook de verhouding tussen het aantal nieuwe wagens en bijna nieuwe wagens (met gemiddeld 15.000km) op de teller blijft stabiel: fifty-fifty.  Cardoen is en blijft een kerngezonde onderneming.

RD: Die omzet, realiseren jullie die enkel en alleen met de verkoop of hebben jullie hier de afgelopen jaren extra’s   kunnen aan toevoegen?


Karel Cardoen: In ieder van onze autosupermarkten hebben we een eigen onderhoudsafdeling. Mede dankzij de steun van Bosch, toch één van de belangrijkste toeleveranciers in de automotive sector én leverancier van state of the art elektronische diagnoseapparatuur, leveren wij perfect onderhoud voor elk merk. Ook het prijsniveau voor een onderhoud zit 10 tot 20% onder de tarieven van het dealernet. We bieden onze klanten ook bijzonder voordelige onderhoudscontracten en formules met een verlengde waarborg aan.

altRD: enkel jaren geleden scoorden jullie erg goed met de lancering van de Dacia Logan. De Chinese Brilliance deed het minder briljant? Mogen we nog dergelijke stunts verwachten?


Karel Cardoen: De Dacia’s deden het inderdaad schitterend. We voelden – voor Renault het zelf doorkreeg – dat er een markt was voor degelijke maar no-nonsense budgetcars. De Chinese Brilliance was een grote mislukking. De Chinezen zijn nog niet klaar voor de Europese markt. Dat zal nog enkele jaren duren omdat hun focus nog ligt op de groei van hun interne markt. Maar komen doen ze zeker. Ze hebben een achterstand in te halen voor de klassieke wagens, maar het zou wel eens kunnen dat zij dé trendsetter worden voor elektrische auto’s. We volgen het op de voet.
 
RD: Jullie opereren vandaag vanuit een 9tal vestigingen; 3 in eigen beheer en 6 franchise filialen. Hoe ziet voor u het ideale Cardoen-netwerk er uit?


Karel Cardoen: Een beetje à la Ikea. Een eerder beperkt aantal vestigingen die we laten doorgroeien. We denken dat er ruimte is voor een 7tal grote vestigingen in de buurt van de 7 grootste stedelijke centra. Die centra nemen we liefst in eigen beheer . Daarnaast is er wel ruimte om via een franchise formule de kleinere regio’s te bedienen.

RD: Cardoen bestaat dit jaar 60 jaar en ondertussen ging ook de derde generatie Cardoen’s aan de slag. Blijft Cardoen ook in de toekomst een familiebedrijf?


Karel Cardoen: Mijn kinderen Bert en Sofie zijn als derde generatie al enige tijd actief binnen Cardoen. Bert houdt zich bezig met de inruilwagens en Sofie met de marketing. Zelf kijk ik vooral toe op de strategie van de groep. Maar voor de toekomst zijn alle opties open. Een MBO, een fusie, een verkoop, niets is uitgesloten. Vandaag is er echter nog niets beslist.    

 

  

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN