RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Amazonbol.comColruyt GroupIKEATorfs
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Achterstand in e-commerce kost België één miljard per jaar”

icon
Algemeen30 mei, 2022
Shutterstock.com

Hogere loonkosten en beperkingen op nachtwerk bemoeilijken de internationale concurrentie voor Belgische e-commercespelers. Dat gebrek aan een gelijk speelveld kost het land elk jaar 1 miljard euro en 6.000 jobs.

Kloof wordt groter

Niet voor het eerst klinkt kritiek op de starre arbeidsregels die in België de groei van lokale e-commercespelers zou fnuiken. Belgische consumenten kopen steeds meer online, maar doen dat vooral bij grote internationale platformen, zoals bol.com, Zalando, Amazon en Coolblue. Lokale tegenhangers van die platformen zijn er niet: Belgische webshops kunnen niet op tegen de lage prijzen en snelle leveringen van buitenlandse concurrenten.

Terwijl de online aankopen door Belgische consumenten tussen 2009 en 2019 groeide met 293%, nam het Belgische online aanbod met slechts 95% toe. De kloof wordt dus groter met buurlanden als Nederland (+253%) en Duitsland (+269%). In België bedraagt het aandeel van e-commerce in de totale retailomzet slechts 3%, tegenover 10% in Nederland en 12% in Duitsland. Dat blijft niet zonder gevolg: volgens werkgeversorganisatie VBO loopt België jaarlijks wel 0,3% van z’n bruto binnenlands product mis door die achterstand inzake e-commerce, ofwel 1 miljard euro en 6.000 jobs.

Meer flexibiliteit

De belangrijkste oorzaak volgens VBO: de striktere regels rond e-commerce. Belgische bedrijven moeten al vanaf 20 uur ’s avonds een toeslag betalen voor nachtwerk. Snel leveren tegen lage prijzen is daardoor moelijker voor Belgische webshops. Slechts vier retailers hebben hierover een akkoord met de vakbonden, maar ze betalen daarvoor een stevige prijs: het gaat om Colruyt Group, Ikea, Torfs en Vanden Borre.

De werkgeversorganisatie vraagt dan ook meer flexibiliteit en kijkt naar de regering:  “Wij pleiten ervoor om gewoon de definitie van nachtarbeid aan te passen in de wetgeving en de periode aan te passen van middernacht tot 5 uur ‘s morgens in plaats van 20 uur ‘s avonds tot 6 uur ‘s ochtends zoals nu het geval is. Daarnaast zijn er echt inspanningen nodig om de grote loonkostenhandicap ten opzichte van het buitenland, van zowel e-commerce als de hele economie, te doen afnemen”, zegt hoofdeconoom Edward Roosens aan HLN.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN