RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags artificiële intelligentie
  • Bedrijven Xplore
  • Onderwerpen DigitaliseringinnovatieRetailDetail Night
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“AI is nog het meest sexy als ze onzichtbaar is”

icon
Algemeen13 november, 2024

“Retailers onderschatten vaak welke snelheid ze met AI zouden kunnen nemen”, zegt AI-expert Olivier Van Duyse van Xplore-bedrijf US. Hij moedigt bedrijven aan om verder te kijken dan de ‘wow-factor’ en zich te concentreren op minder “sexy” toepassingen.

“Monkey tasks” eerst

“Ons doel is om mensen met praktische voorbeelden te laten zien hoe AI retailers in hun dagelijkse werkzaamheden kan ondersteunen”, licht managing partner Olivier Van Duyse van Xplore-dochter US toe wat hij op 21 november op de RetailDetail Night zal vertellen. De retailtechexpert zal concrete sjablonen aanreiken, maar ook inspiratie om verder te denken en AI op eigen bedrijfsvragen los te laten.

ChatGPT wordt op de werkvloer natuurlijk al gretig gebruikt, maar vaak zonder duidelijke kaders. “Als er geen bedrijfsafspraken zijn, gaat het snel alle richtingen uit. Je ziet problemen zoals inconsistente uitvoer, omdat er geen bedrijfsassistent is die de specifieke kennis en ‘tone of voice’ van het bedrijf begrijpt. Dan hoor je mensen zeggen dat die AI toch niet goed werkt, maar natuurlijk niet, je geeft het ook niet de juiste dingen om mee te werken.”

Van Duyse benadrukt dat AI enorm kan helpen met inefficiënte “monkey tasks”. “Neem het voorbeeld van productomschrijvingen. Dat is zeer repetitief werk waar geen enkele copywriter blij van wordt. Door het te automatiseren, besparen bedrijven tijd en kunnen ze medewerkers inzetten voor interessantere, creatievere taken.” Een concreet voorbeeld: “Een retailklant laat 200.000 producten volledig door AI beschrijven in vijf talen. Dit scheelt liefst vijf fulltime equivalenten. ChatGPT kan ook prima een volledige vacature uitschrijven.”

De kip of de hond

AI is beter in verbanden zien dan eender wie, dus ook voor klantsegmentatie en marketing is dat bijzonder interessant. “In een analyse van de meest gekochte producten, kwam een gekke link naar voor: een grote zak hondeneten en een zak kippeneten worden vaak samen gekocht. Ha ja, wie een grote hond heeft, heeft vaak een grote tuin – en een tuin wil vaak zeggen dat ze kippen hebben. Maar niemand had die producten ooit met elkaar in verband gebracht. Nu liggen die artikelen in de winkel dichter bij elkaar.”

De grootste opportuniteiten liggen vandaag nog altijd achter de schermen – ook al hoor je daar niemand over opscheppen of persconferenties houden – merkt Van Duyse. “De onzichtbare ingrepen zijn de belangrijkste. In de backoffice kan veel meer gebeuren met een grotere impact. Terwijl een AI fit guide voor kleding misschien sexy klinkt, hebben backoffice-verbeteringen, zoals geautomatiseerde productomschrijvingen, een veel grotere en directe impact op de business en het resultaat.”

Over de uitdagingen bij het implementeren van AI is Van Duyse resoluut: “Opleiding is een van de belangrijkste aspecten. Je hebt altijd early adopters in een bedrijf, maar er ontbreekt vaak ‘governance’ op bedrijfsniveau. Retailers onderschatten vaak welke snelheid ze met AI zouden kunnen nemen. Aan de andere kant heb je medewerkers die sceptisch zijn. Training is cruciaal om beide groepen mee te krijgen.”

Meer weten? Kom naar het voorprogramma AI in Retail tijdens de RetailDetail Night op 21 november, en geniet ’s avonds van een feestelijk plenair programma met ex-Walmart topmanager Dirk Van den Berghe en Coolblue-CEO Pieter Zwart.

Klik hier voor informatie en tickets
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN