RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags Black Friday
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Black Friday overtreft verwachtingen: hele week omzetboost

icon
Algemeen29 november, 2022

Black Friday was een onverhoopt succes, al verliest de dag zelf als relevantie als aparte koopjesdag. Tijdens de zogezegde Black Week verkochten Belgische retailers echter vrijwel elke dag ruim de helft meer dan een jaar geleden.

67% meer omzet in België

Er heerste heel wat onzekerheid over Black Friday dit jaar: zouden consumenten zich in deze tijden van hoge inflatie wel op het shoppen storten? En zouden retailers met stevige kortingen uitpakken of hun kostbare voorraden liever aan “de volle pot” verkopen?

De angsten waren onterecht, meent betaalspecialist Klarna: op vrijdag 25 november, Black Friday zelf dus, steeg de omzet bij Belgische retailers met 67% ten opzichte van vorig jaar. Het Brusselse winkelcentrum Docks haalde daags nadien, op zaterdag 26 november, zelfs een nieuw bezoekersrecord met ruim 45.000 bezoekers, 15% meer dan tijdens de gebruikelijke pieken op zaterdagen in december of januari.

Week lang koopjesfeest

Online zagen Belgische webshops hun omzet met slechts 0,87% stijgen, amper meer dus dan vorig jaar, nuanceert betaalprovider Mollie nochtans. Belgen zouden voorzichtiger zijn geweest dan de rest van de wereld, waar de verkopen met 14,5% stegen. Het waren vooral Belgische millennials die op koopjesjacht gingen: ze maakten liefst 54% van het verkoopvolume uit. Gen X (hier gedefinieerd als het segment tussen 41 en 56 jaar oud) volgde op afstand met 25% van de aankopen.

Waar iedereen het wel over eens is: Black Friday is geen koopjesdag meer, maar geeft aanleiding tot een hele koopjesweek. De ene noemt het Black Week, de andere Cyber Week, maar zeker is wel dat de omzet in de periode fors is gegroeid. Belgische retailers zagen hun omzetvolumes online volgens Mollie met 10,47% stijgen, Klarna heeft het zowel online als in-store over 67% meer omzet. Vooral zaterdag verdubbelde het verkoopvolume ruimschoots (+131%), maar ook Cyber Monday moet niet onderdoen. De hekkensluiter van de week liet een stijging noteren van 73%.

Al snel spijt van aankopen

Consumenten profiteerden dit jaar van de Black Friday-koopjes om al vroeg kerstinkopen te doen en zo de kosten te spreiden. Shoppers besteedden daardoor meer dan verwacht, wat ook een interessante indicator is voor de aankomende feestdagen. “Hoewel we misschien iets optimistischer kunnen zijn dan eerst, is het duidelijk dat sommige sectoren het moeilijk zullen krijgen”, zegt Ken Serdons, de CCO van Mollie.

De voorzichtigheid blijkt nog uit het feit dat achteraf betalen in de lift zit, terwijl ook het aantal retours mee groeide dit jaar. Mensen kregen al snel spijt van hun aankopen: wereldwijd waren er in het afgelopen Black Friday-weekend 60% meer retourzendingen dan een jaar geleden. Vooral Duitsers retourneerden gretig: liefst 88% meer dan in 2021.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Europa wil heffing op kleine e-commerce pakketjes

    Met een heffing van twee euro op elk klein pakje dat Europa binnenkomt, wil de Europese Commissie de douanecontroles financieren, nu de toevloed aan pakjes van Shein en Temu blijft toenemen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    “Opmars TikTok werpt schaduw op retailsector”

    Sociale media blijven voorlopig eerder een inspiratiebron dan een direct verkoopkanaal, maar de vraag is hoe lang nog: met de onwaarschijnlijke opmars van TikTok voelen retailers de druk van een opkomende retailmodel.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN