Iceland, een Britse keten van diepvriessupermarkten, vergoedt klanten die een winkeldief aangeven met een beloning van één pond. Het is een zoveelste initiatief om de toenemende plaag van winkeldiefstal in te dijken.
“Diefstal belet prijsverlagingen”
In een opmerkelijke oproep vraagt Iceland aan klanten die een verdachte winkeldief in de winkels ziet, om dit te melden aan de dichtstbijzijnde winkelmedewerker. Die zal het incident verifiëren en de beloning van een pond meteen toevoegen aan de klantenkaart. Volgens topman Richard Walker kost diefstal de retailer twintig miljoen pond (23 miljoen euro) per jaar. Dat geld zou beter besteed kunnen worden aan personeel of lagere prijzen.
“Sommige mensen zien winkeldiefstal als een misdaad zonder slachtoffers, maar dat is het niet”, zegt Walker aan Channel Five News. “Het gaat niet alleen om verloren voorraad. Het belet ook dat de prijzen worden verlaagd, omdat het kosten met zich meebrengt voor het bedrijf, het zijn kosten voor de uren die we onze collega’s betalen, en het gaat natuurlijk ook om intimidatie en geweld. We willen graag dat klanten ons helpen onze prijzen nog verder te verlagen door winkeldieven aan te geven”.
In april bleek uit officiële cijfers dat het aantal door de politie geregistreerde winkeldiefstallen in Engeland en Wales is gestegen tot het hoogste niveau ooit, met meer dan een half miljoen delicten in 2024. Volgens retailers is dat een zware onderschatting, omdat het zou neerkomen op slechts twee incidenten per winkel per jaar. Het British Retail Consortium maakt gewag van een stijging met 20% vorig jaar. Winkeldiefstal zou nu al een waarde van 2,2 miljard pond (2,5 miljard euro) vertegenwoordigen. Retailers zoeken creatieve oplossingen, waaronder bijvoorbeeld ook slimme camera’s als controlemiddel bij zelfscankassa’s.


