BELANGRIJK: RetailDetail heeft z’n website geüpgraded. Om opnieuw toegang te krijgen tot uw account en te genieten van onze plus-artikels, kies de knop ‘inloggen’, vul uw e-mailadres in en kies een nieuw wachtwoord.
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Abonneren
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Over ons
  • Contact
  • Inloggen user
  • News
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
  • Hunt
  • RetailHub
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Ahold DelhaizeAldiColruytComeosDelhaizeLidl
  • Onderwerpen ConsumentengedragInflatie
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consument bespaart op kledij en voeding

iconAlgemeen1 juni, 2022
Shutterstock.com

De hoge inflatie heeft een directe impact op het koopgedrag: consumenten houden de afgelopen maanden de vinger op de knip. Daardoor daalt de modeverkoop. In voeding winnen discounters en huismerken.  

Dalende passantencijfers

Tijdens de eerste vier maanden van dit jaar hebben modewinkels 15% minder kledij verkocht dan tijdens dezelfde periode in 2019 – dus voor de uitbraak van de coronapandemie. Dat blijkt uit cijfers van retailfederatie Comeos. Bovendien is de passage in de winkelstraten sterk gedaald.

“Er lopen 30 procent minder mensen in de winkelstraat”, zegt Comeos-topman Dominique Michel aan De Tijd. “Mensen moeten meer betalen voor hun energiefactuur en geven minder uit aan andere producten, zoals nieuwe kleding.”

Huismerken en promoties

Niet enkel modewinkels voelen de impact van de crisis. Supermarkten zagen de omzet tijdens de lockdownjaren 2020 en 2021 sterk stijgen, maar nu daalt de omzet met 3,5%. Shoppers bezoeken opnieuw meer discounters zoals Aldi, Lidl en Colruyt. Bovendien kopen ze meer huismerken en letten ze op de promoties.

Onderzoek van onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Aldi België wees uit dat zeven op de tien Belgen nu vaker kiezen voor huismerkproducten in de supermarkt. Dat werd eerder dit voorjaar ook al bevestigd door Ahold Delhaize-topman Frans Muller en door Jonathan Hertog, VP Fresh & Strategic Sourcing bij Delhaize – die er verder op zal ingaan tijdens het komende RetailDetail Food Congress op 9 juni in Antwerpen.

Blijf op de hoogte

Ontvang onze gratis nieuwsbrieven en mis het laatste retailnieuws niet.

Abonneren
logo

De hoge inflatie heeft een directe impact op het koopgedrag: consumenten houden de afgelopen maanden de vinger op de knip. Daardoor daalt de modeverkoop. In voeding winnen discounters en huismerken.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • iconAlgemeen1 juli, 2022
    NielsenIQ en GfK fuseren

    Twee gereputeerde marktonderzoeksbureaus worden één: NielsenIQ en GfK, allebei gespecialiseerd in consument- en shoppergedrag, gaan fuseren. Beide bedrijven zijn complementair, zegt hoofdaandeelhouder Advent International.

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    Amazon broedt op tweede Prime Day

    Volgens Amerikaanse bronnen plant Amazon in het najaar een tweede koopjesfestival, amper enkele maanden na Prime Day. De e-commercegigant zou zo de slabakkende verkoop een bijkomende stimulans willen geven.

  • iconAlgemeen30 juni, 2022
    “Bol.com denkt met je mee om beter zichtbaar te worden”

    Over de zin en de onzin van verkopen op marktplaatsen bestaat er heel wat discussie. Voor Arne Van Craeyevelt van Loop Earplugs is het helder: “Onze aanwezigheid bij bol.com bezorgt ons bijkomende trafiek en naamsbekendheid.”

Evenementen
  • 14
    sep
    Captains of Retail 2022
  • 22
    sep
    RetailDetail Day 2022
  • 13
    okt
    Human Resources & People Congress
  • 20
    okt
    Trade & Shopper Marketing Congress
  • 24
    nov
    RetailDetail Night 2022
Meest gelezen
  • iconFood30 juni, 2022
    Barry Callebaut legt chocoladeproductie stil wegens salmonella – ook andere fabrieken getroffen
  • iconMode22 juni, 2022
    In beeld: Scotch & Soda maakt ambitieus statement in Milaan
  • iconMode16 juni, 2022
    Groeiend H&M nog niet op pre-coronaniveau
  • iconAlgemeen23 juni, 2022
    The Future of Shopping: robots zoeven de hype voorbij
Volg RetailDetail
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • linkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7 bus 26 2000 Antwerpen
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerpen
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2022 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
+32 3 500 89 59 info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN