RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen innovatieInterview
  • Geografie BelgiëEuropa
  • Personen Annick Van OverstraetenKoen De Leus
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De nieuwe wereldeconomie: vijf megatrends die bedrijfsleiders moeten kennen

icon
Algemeen12 juni, 2024

Hoe kan je meesurfen op de globale megatrends zonder “opgeslokt te worden door de tsunami”? Koen De Leus schreef het boek “De nieuwe wereldeconomie”, samen met Philippe Gijsels, om te helpen investeren in tijden van superinflatie, hyperinnovatie en klimaattransitie.

Tijdens de tweede editie van de Captains of Retail, een exclusief VIP-event voor retail-CEO’s, dit jaar, neemt Koen De Leus je mee aan boord. Ook Annick van Overstraeten, CEO van Le Pain Quotidien, geeft je graag meer inzicht in het reilen en zeilen van de bakkerijketen.

Je noemt vijf structurele trends in het boek. Kan je deze toelichten?

K.D.L.: “Vijf structurele trends zorgen voor zo’n omwentelingen dat we op een nieuwe wereldeconomie afstevenen. Sommige trends zagen we al in het verleden maar schuiven nu nog meer naar de voorsprong, terwijl andere net 180 graden draaien of nieuw zijn. 

  1. Klimaattransitie is al een tijdje aan de gang, maar nieuwe regelgeving en de noodzaak voor duurzame praktijken worden steeds dringender.
  2. Vergrijzing wordt een groot probleem, zeker bij het vinden van werknemers, wat onvermijdelijk zal leiden tot looninflatie.
  3. Overheidsschuld: de overheidsschulden bevinden zich op het hoogste niveau ooit in vredestijd. 
  4. Deglobalisatie: na decennia van globalisering, bewegen we naar een vorm van “multi-globalisatie”, waarbij de wereldhandel meer regionaal wordt.
  5. Innovatie en productiviteit: productiviteit was zeker in Europa de grote afwezige tijdens de voorbije 20 jaar. Er was wel innovatie, maar pas nu exponentiële nieuwe technologieën aan de vooravond van een brede uitrol staan, gaan die ook productiviteitswinsten met zich meebrengen.”

Deze trends leiden tot de inflatie die we al hebben zien opduiken?

K.D.L.: “Vier van de vijf trends zijn inflatoir. Na 40 jaar van dalende inflatie en rentetarieven, betreden we nu een periode van structureel stijgende inflatie en rentetarieven. Dit zal aanzienlijke uitdagingen opleveren voor bedrijfsleiders, vooral bij het financieren van schulden, het evalueren van projecten en het voorbereiden op de klimaattransitie. Er zijn toch heel wat zaken die je als bedrijfsleider anders zal moeten doen dan in het verleden.”

Welke specifieke uitdagingen zie je voor de retailsector?

K.D.L.: “De retailsector heeft al flinke klappen gekregen. Veel retailers opereren op dunne marges en hebben investeringen uitgesteld. Investeren in innovatie is echter cruciaal. Bedrijven die geen nieuwe technologieën, zoals kunstmatige intelligentie, adopteren, lopen het risico te worden uit de markt te worden geduwd door concurrenten die dat wel doen en dus efficiënter zijn. Wie geen buffers heeft en deze perfecte storm niet alleen kan doorstaan, zal moeten denken aan fuseren en consolideren. Wie zien die evolutie in heel wat sectoren.”

Het boek bespreekt het concept van “multi-globalisatie”. Kan je uitleggen wat dit betekent?

K.D.L.: “Multi-globalisatie verwijst naar de verschuiving van een enkele wereldmarkt naar meerdere regionale markten. Dit komt deels door de handelsoorlog tussen de VS en China, die waarschijnlijk zal doorgaan, ongeacht wie straks president wordt. Ook in Europa zullen we de handelsoorlog voelen: China is niet langer de evidente handelspartner die het jarenlang was. Bedrijven zoeken steeds vaker naar productie dichter bij huis of alternatieve leveranciers. Dit creëert weliswaar kansen in andere landen die uit de schaduw van China treden.”

Hoe zie je het politieke landschap deze economische trends beïnvloeden?

K.D.L.: “Politiek gezien moeten we voorzichtig zijn met de stijgende overheidsschuld. Landen zoals België moeten voorbereid zijn op mogelijke financiële schokken. Op Europees niveau worden we ons steeds meer bewust van de noodzaak van strategische autonomie, vooral in kritieke industrieën. Dit kan meer samenwerking en minder afhankelijkheid van niet-wederkerige wereldhandel betekenen.”

Welke rol zie je voor overheidssubsidies bij het ondersteunen van innovatie en de klimaattransitie?

K.D.L.: “Hoewel de overheidsschulden van individuele landen, waaronder het onze, recordhoogten bereiken, moeten we een ‘level playing field’ creëren. Overheidssubsidies zullen essentieel zijn, vooral in de vroege stadia van de klimaattransitie. Deze subsidies moeten echter goed gericht zijn om verspilling te voorkomen. Je ziet in Europa dat onze schulden gezamenlijk eigenlijk nog niet zo hoog zijn, zeker niet zo hoog als Amerika en ook een stuk lager zijn dan in China. Idealiter zouden we naar een gemeenschappelijk Europees financieringsmechanisme moeten gaan, vergelijkbaar met het Next Generation EU-fonds, om R&D te ondersteunen en te versnellen.”

Tot slot, wat is je boodschap aan bedrijfsleiders?

K.D.L.: “Bedrijfsleiders moeten proactief en voorbereid zijn op een volatiele omgeving. Het komende decennium zal gekenmerkt worden door aanzienlijke veranderingen, maar ook heel veel opportuniteiten voor mensen die weten wat er te wachten staat. Investeren in innovatie en aanpassen aan nieuwe realiteiten zal cruciaal zijn voor overleving en succes.”

Ben je retail-CEO en wil je erbij zijn op de Captains of Retail, op 11 september in Antwerpen?

Klik hier voor meer info & partnerships
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, daalde de winst van PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu, met 50%.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN