RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Reckitt Benckiser
  • Onderwerpen duurzaamheidPublireportage
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Door enkele kleine aanpassingen kunnen Nederlanders dagelijks meer dan 50% aan water besparen

icon
Algemeen22 maart, 2023

(Advertorial) Finish wil mensen bewust maken van hun waterverbruik en hen aanmoedigen hun watervoetafdruk te verkleinen door enkele kleine aanpassingen. Dagelijks verbruiken we liters water zonder erbij stil te staan, maar stel je eens een leven zonder water voor! Waterschaarste is een wereldwijd probleem dat 2 op de 3 mensen treft.

Wereldwaterdag

Elk jaar op 22 maart vraagt Wereldwaterdag aandacht voor het belang van zoetwater en duurzaam beheer van waterbronnen om bewustzijn te creëren over de mondiale waterproblematiek. Ongeveer 2,1 miljard mensen hebben geen toegang tot veilig drinkwater, een cijfer dat stijgt. Finish, wereldwijd nummer één in vaatwastabletten, moedigt waterbesparing aan door het bewustzijn van waterschaarste te vergroten. Dankzij enkele eenvoudige gedragsveranderingen en efficiënte productoplossingen wil Finish bijdragen om onze impact op het milieu te beperken.

Waterschaarste in Nederland

Ook in Nederland is het waterschaarste een hot topic. Afgelopen zomer was er zelfs sprake van een “feitelijk watertekort”, zo liet minister Harbers van Infrastructuur en Waterstaat weten. In sommige gebieden gold er een sproeiverbod voor de landbouwindustrie en mochten sluizen minder vaak gebruikt worden door de scheepvaart.

Hoewel 70% van het aardoppervlak uit water bestaat is slechts 2,5% daarvan zoet water en enkel 0,3 procent is drinkwater. De hoeveelheid water blijft constant, maar de wereldbevolking groeit exponentieel. Hierdoor komt de hulpbron onder druk te staan. Tegen 2050 zal de helft van de toekomstige 9,7 miljard mensen geconfronteerd worden met watertekorten. Tegelijkertijd versnelt de opwarming van de aarde de verdamping van water. Daarom is het essentiel dat er actie wordt ondernomen.

Waterverbruik in Nederland

Het waterverbruik van Nederlanders is (veel) te hoog: gemiddeld verbruiken wij 129 liter drinkwater per persoon per dag. Hiervan gaat 46.2% naar baden/douchen, 16,9% naar het gebruik van de wasmachine, 30,2 % naar sanitair en 2,9% wordt verbruikt door de vaatwasser. (bron: Waternet.nl). Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie is dat meer dan twee keer zoveel als de 50 liter die we dagelijks nodig hebben. Maar precies in die spilzucht met water liggen ook kansen, en daar wil Finish zich op focussen in zijn campagnes.

“Hier kunnen wij het verschil maken”, zegt Ségolène de Fleurieu, Marketing & Trade Marketing Director bij Reckitt Benelux. “Als marktleider in vaatwasmiddelen hebben we een unieke positie om verandering teweeg te brengen. Met onze campagnes willen we consumenten inspireren om hun watergebruik te verminderen, door kleine veranderingen in hun dagelijkse routine. Want daarmee kunnen we allemaal samen een groot verschil maken voor een duurzamere toekomst”.

Uit een onderzoek van Finish blijkt dat er nog veel misvattingen bestaan over het waterverbruik van vaatwassers. Maar liefst 66% van de Nederlanders spoelt bijvoorbeeld vuile borden af voor ze in de vaatwasser te steken. Per volgeladen vaatwasser verspillen we daar maar liefst 60 liter water mee. Als alle Nederlanders deze ‘voorspoeling’ zouden overslaan, kunnen we elk jaar zo’n 5.6 biljoen liter water besparen. Finish heeft zijn vaatwastabletten ontworpen met efficiënte formules die een schone vaat garanderen én de impact op onze planeet verminderen.  

In 2023 blijft waterschaarste een prioriteit voor Finish en zijn partner Join For Water. De campagne gaat van start op Wereldwaterdag, 22 maart 2023, in België en in Nederland. Finish en Join For Water hebben dit jaar ook besloten hun actie ook buiten onze grenzen uit te breiden via moerasherstelprojecten in Oeganda.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN