RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven AmazonBlabloomOcadoShopopopZalando
  • Onderwerpen E-commerce
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: “E-commerce is zijn wilde haren kwijt”

icon
Algemeen23 februari, 2024

De cowboyjaren van e-commerce zijn voorbij. Onlineretail is volwassen aan het worden en daar hoort ook een andere mentaliteit bij. Net als nieuwe manieren van innoveren en inspireren…

De mature mindset

Van Amazon over Ocado en Shopopop tot Blabloom: hoe divers de sprekers op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress op 5 maart ook zijn, ze hebben één ding gemeen: ze zoeken naar nieuwe manieren. Niet meer zomaar om te groeien, maar om rendabel te groeien. En dat is een nieuwe en heel andere mindset voor die sector.

“E-commerce en omnichannel zijn in een soort van maturiteitsfase terechtgekomen,” merkt Vlerick-docent Gino Van Ossel. Al is dat heel paradoxaal: “Aan de ene kant zie je de vernieuwing en verandering (vooral via technologie en duurzaamheid) nog altijd even snel gaan als vroeger, maar aan de andere kant is ‘the sky’ niet langer ‘the limit’ en lijkt de tijd van dubbelcijferige groei achter ons te liggen.”

Niet tot in de hemel

Na een heel vreemde periode waarbij er eerst een enorme coronagroei was, begon de totale retailmarkt te krimpen door onder andere de hyperinflatie. Anders dan in het verleden werd nu ook e-commerce getroffen: er kwam een correctie op het omzetaandeel van e-commerce en de sector zakte terug naar een normaal groeipercentage, zoals Zalando-topman Fabio Baum zelf aangeeft.

Van Ossel: “De bomen groeien niet tot in de hemel, zo blijkt. Dus moeten de onlineretailers en techbedrijven nu de tering naar de nering zetten. Ook de tijd van gratis geld, en dus van spectaculaire groei, ligt achter ons. Het wordt steeds moeilijker om investeerders en financiers te overtuigen om de gaten dicht te rijden, zoals we bijvoorbeeld zien bij Pieter Pot en Crisp.”

“Het spektakel is eraf”

Het gevolg is dat die bedrijven zich steeds meer moeten gedragen zoals andere bedrijven. “Het worden corporates: de ‘start-upcultuur’ van alles mag en alles kan verdwijnt. Het spektakel is eraf. Investeerders eisen duidelijke perspectieven”, ziet de retailspecialist. Hij noemt het voorbeeld van de drankbezorger Andy: die moesten stoppen, niet omdat het geen goed concept was maar omdat ze te laat begonnen zijn. De timing zat verkeerd om zoiets nog van de grond te krijgen.

Elke business moet vandaag geld opbrengen, in tegenstelling tot de leuze dat “profit highly overrated is” van enkele jaren geleden. Het is echter wel die attitude die bedrijven als Amazon, Ocado en Zalando groot heeft gemaakt. Tot vorig jaar was elk jaar voor Coolblue een recordjaar, nu zie je dat de elektronicaspeler het personeelsbestand inkrimpt en inzet op efficiëntiewinsten. Dat is iets wat ze nooit eerder moesten meemaken. “Tegelijkertijd blijven zij volop inzetten op vernieuwing: een typisch voorbeeld van wat we in de toekomst meer mogen verwachten.”

Tijd voor strategie

Het resultaat is inderdaad geen stilstand, maar net een nieuwe zoektocht naar innovatie. De sprekers op het RetailDetail E-commerce & Omnichannel Congress zijn er het levende bewijs van. Sasha Buyck van Shopopop werkte in het verleden bij Bol. Hij kent de klappen van de zweep dus maar al te goed. Nu richt hij zich op de ‘last mile’, de blijvende achillespees van onlineretail. Ook Ocado blijft inzetten op de onlinemoeilijkheden van foodretailers.

Zalando is dan weer sterk bezig met designermerken en consumentenbinding via content. “Waar marktplaatsen vroeger puur dachten ‘hoe meer, hoe liever’, gaan zij nu ook bewust op zoek – niet alleen naar de gaten in hun aanbod, maar ook naar het assortiment met de beste marges en het meeste strategische potentieel. Als Bol bijvoorbeeld lokaal sterk staat, is het logisch dat Amazon inhaakt door lokale kmo’s een wereldwijd platform aan te bieden.”

“De rode draad is dat al deze cases inspiratie bieden in een digitale markt. Je krijgt een goed overzicht van wat vandaag gebeurt, zowel van de meest toonaangevende internationale spelers als verrassende kleinschalige initiatieven. De consultants en technologieverschaffers tonen tegelijk wat allemaal mogelijk is.”

Laat je inspireren en bestel snel je ticket voor het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congres via de knop hieronder.

Ja, ik kom op 5 maart naar het Omnichannel & E-Commerce Congress.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN