RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen MarketingRetailDetail Day
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel (Vlerick Business School): “Data zijn voedingsbodem voor AI en digitale marketing”

icon
Algemeen18 september, 2023
Gino Van Ossel

In tijden van hyperinflatie moeten retailers slimme keuzes maken: ze besparen onder andere op marketingcreatie en op papieren folders, om budget vrij te maken voor AI en digitale tools. Waar liggen de kansen en de uitdagingen?

Beperkte middelen

“Marketing is al een hele tijd aan het digitaliseren: bedrijven investeren vandaag wat minder in traditionele media en wat meer in sociale kanalen, influencers, enzovoort. Dat stelt retailers voor grote uitdagingen, maar er liggen ook mooie kansen”, ziet professor Gino Van Ossel van Vlerick Business School, die komende donderdag de Retail Marketing Day van RetailDetail modereert.

Een eerste vaststelling: de meeste retailers zijn relatief klein. Er zijn in ons land meer lokale dan internationale spelers. “JBC is een stevige KMO naar Belgische maatstaven, maar als je ze vergelijkt met de internationale modespelers is dat een ander verhaal. Zelfs een groot bedrijf als Colruyt Group is in beleggerstermen een ‘small cap’. Je hebt dus niet altijd de middelen waar anderen over beschikken.”

Besparen op creatie

Dé nieuwe ontwikkeling is artificiële intelligentie. De verwachtingen zijn hooggespannen. “Maar als ik aan retailers vraag wat ze al met AI doen, dan is het meest gegeven antwoord ‘nog niet veel’. Iedereen beseft dat het belangrijk wordt, maar hoe begin je eraan, wat kan je ermee doen? Ze bekijken het.” Nochtans zijn retailers niet slecht geplaatst: “Het grote voordeel dat retailers hebben, is dat ze over veel data beschikken. Als je je klanten kan identificeren, dan kan je vanuit die data veel gaan doen. Data zijn de voedingsbodem om met AI aan de slag te gaan.”

Stappen in die richting zetten vergt echter grote investeringen, en dat na een coronacrisis die veel retailers heeft pijn gedaan, gevolgd door een moeilijke periode van hyperinflatie. Het komt er dus op aan om keuzes te maken. En dat zie je dan ook gebeuren: “Veel creatie wordt teruggeschroefd. Ik zie bijvoorbeeld dat op tv bestaande spots worden heruitgezonden. Dat is slim: adverteerders besparen dan wel op creatie, maar zorgen er toch voor dat hun mediadruk even hoog blijft, of zelfs hoger is.”

Folder ter discussie

“Ik zie ook dat de papieren folder, een medium dat voor veel retailers altijd erg belangrijk was, voor het eerst écht ter discussie wordt gesteld. Je ziet nu voluit die beweging naar digitaal. Bovenop de hoge taksen op folders is de papierprijs immers enorm gestegen.” Digitale communicatie opent nieuwe mogelijkheden: “Carrefour publiceerde dit jaar bijvoorbeeld een digitale folder rond de ramadan. Zo konden ze heel gericht werken. Daar gaan die data een grote rol spelen.”

Kortom: vanuit marketingoogpunt zijn er grote dingen aan het gebeuren, waarbij iedereen met vragen zit. De antwoorden daarop, die krijg je op de Retail Marketing Day van RetailDetail, op 21 september in Antwerpen. Dagvoorzitter Gino Van Ossel kadert er de cases van Lunch Garden, Impermo, Kruidvat, Jacob’s Conceptstore, Standaard Boekhandel, Club, Microsoft, Voyado, US, Deloitte en CM.com. Je kan nog last-minute tickets bestellen via de knop hieronder.

Ja, ik kom naar de Retail Marketing Day op 21 september
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

  • icon
    Algemeen3 december, 2025
    Amazon countert Shein en Temu met kostenverlaging voor Europese verkopers

    Amazon verlaagt vanaf half december in Europa de kosten voor verkopers van onder andere mode en woonartikelen. Hiermee lijkt de retailgigant te reageren op de toenemende concurrentie van CHinese platforms als Shein en Temu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN