De komende twee jaar wil Procter & Gamble wereldwijd 7.000 jobs schrappen, of 6% van zijn totale personeelsbestand. De multinational herstructureert in een reactie op volatiel consumentengedrag en dreigende invoertarieven.
Toenemende onzekerheid
De fabrikant van bekende merken als Always, Ariel, Dreft, Gillette en Pampers stelt in totaal wereldwijd 108.000 mensen tewerk. In de fabrieken zouden er geen ontslagrondes op het programma staan, wel treffen de geplande ontslagen zowat één op de zes kantoorjobs. De multinational wil zijn organisatie immers vereenvoudigen met kleinere teams, waarin mensen bredere rollen krijgen. Ook gaat Procter & Gamble in bepaalde markten categorieën verlaten of merken stopzetten om de kosten te verlagen, meldt Reuters.
Het nieuwe tweejarenplan komt er omdat de fabrikant de consumentenvraag ziet afzwakken, terwijl de kosten stijgen en de onzekerheid toeneemt als gevolg van de handelsoorlog. De invoertarieven van de regering-Trump wakkeren de vrees aan voor een recessie in de Verenigde Staten, de belangrijkste markt voor Procter & Gamble.